Jarenlang werkten Disney Japan en Square in hetzelfde gebouw, waardoor de bedrijven een goede band opbouwden. Uiteindelijk leidde deze goede band tot Kingdom Hearts, een game waarin de werelden van Final Fantasy en Disney elkaar ontmoeten.
De originele Kingdom Hearts en diens opvolgers waren zowel een kritisch als een commercieel succes. In Famitsu legt producer Tetsuya Nomura legde uit hoe Kingdom Hearts ontstond. In 2000 sprak Nomura met Square's bazen Shinji Hashimoto en Hironobu Sakaguchi. Tijdens dat gesprek vertelden ze dat Square en Disney samen een game wilden maken. Nomura stelde zich onmiddellijk kandidaat want hij had een idee voor een originele actie RPG. Die gameplayideeën implementeerde hij in Kingdom Hearts. De samenwerking verliep in het begin echter niet vlot.
Square wilde een spel met Mickey Mouse in de hoofdrol, Disney wilde Donald en Nomura wilde een nieuw personage ontwerpen voor de hoofdrol. Uiteindelijk stelde hij een plan op waarna hij ging onderhandelen met beide bedrijven. Beide bedrijven gingen akkoord met het plan, wat uiteindelijk een goede beslissing bleek. Er zijn wel enkele dingen veranderd. Zo gebruikte Sora origineel een kettingzaag in plaats van een keyblade. Toen hij die kettingzaag echter toonde aan Disney, zweeg iedereen. Nomura begreep direct dat dat geen goed teken was. Daarna bedacht hij de keyblade en maakte hij van sleutels een belangrijk aspect in de game. En zo ontstond Kingdom Hearts.
|