Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
WWE 2K24
Avatar: Frontiers of Pandora
Crash Team Rumble
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Feature:

Gamed interviewt Killzone-tester Raphael


Door Jochem op 16-11-2004 om 21:36
Bron: Gamed

''War is coming...'' roept Guerilla al een flinke tijd. Ze zijn jaren bezig geweest met Killzone in hartje Amsterdam. Maar hoe gaat deze game worden?

Raphael heeft Killzone al mogen testen. We hebben het hier niet over de beta-versie, maar hij is een echte tester geweest. Hij heeft 6 weken bij de mannen van Guerilla de game mogen testen. Gamed.nl had de eer om hem enkele vragen te stellen.

Goedemiddag Raphael. Je hebt Killzone een tijdje getest. Wat was het eerste wat je opviel?
De graphics. De eerste keer dat ik het spel opstartte, raakte het me. Ik had wel screenshots gezien, maar die waren allemaal bewerkt: waziger gemaakt. Dus ik verwachtte dat het in de werkelijkheid slechter zou zijn. Dat was dus niet. Daarnaast was de besturing verrassend. Als je een FPS gewend bent, dan glij je als het ware door het level heen. Bij Killzone heb je echt het idee dat je loopt. Deze manier is op het begin enigszins vreemd, maar je went
er wel aan.

Er zijn vrij weinig First Person Shooters vanwege het
feit dat de controls minder handig zijn. De voorkeur van veel mensen gaat uit naar de muis+toetsenbord combinatie. Hoe zijn de controls bij Killzone?

Alles zit op dezelfde plaats als je gewend bent van een FPS op de console. Voor iemand die gewend is aan een
controller zal Killzone geen problemen opleveren. Enkel de
sniperfunctie is anders dan je gewend bent.

Opvallend is dat je in Killzone niet kan springen. Is dit niet hinderlijk?
Nee, dat is opzettelijk zo gemaakt. Killzone is
een realistische shooter: in een echte oorlog ga je ook niet
rondspringen. Daarnaast zijn de wapens explosief maar ook erg zwaar: het is dus alleen maar realistisch. Daarnaast kan je gewoon over objecten heen: je gaat voor een object staan. Vervolgens zie je een symbool, en dan druk je op X (actieknop)

En hoe voelen de wapens aan? Onrealistisch, vanwege
de futuristische look? En heb je al een favoriet wapen gevonden?

De wapens voelen goed aan. De Chain Machine-Gun voelt
inderdaad erg groot aan: alsof je een levende tank bent. Maar de geluiden hiervan zijn fenomenaal. Zeker als je weet dat deze met nietmachines zijn gemaakt. Mijn favoriete wapen is de Assault Rifle, aangezien mijn voorkeur uitgaat naar machineguns die niet veel afwijken. Je maakt er veel headshots mee.

Over het geluid gesproken: zit de sound goed in elkaar?
De wapens klinken echt goed. Je merkt aan het geluid
al dat je bezig bent met een zware machinegun. Zoals ik al eerder zei, zijn de geluiden gemaakt met de vreemdste objecten. En dat zou je niet zeggen. Dit is echt 1 van de weinige games waarvoor ik mijn petje af doe voor de geluidsstudio

Hoelang doe je ongeveer over een ondermissie? En wat
kunnen wij van deze missies verwachten?

Over een ondermissie doe je circa 10 minuten. En je kan alles verwachten: zo simpel is het.

Maar moet je het alleen tegen Helghast opnemen, of ook
tegen voertuigen en dergelijke?

Ook voertuigen. Als je in een straat loopt en je ziet ineens een tank om de hoek rijden, dan slik je wel 2 keer. Ze hebben werkelijk van alles: boten, tanks, apc's, vliegtuigen...Zo heb je ook tanks, waar je grote wapens voor nodig hebt, of specifiek op enkele onderdelen moet gaan schieten.

En hoe zijn deze Helghast? Hoe is hun AI: rennen ze
zomaar wat rond, of werken ze samen in squads, om te proberen jou uit de weg te ruimen?

De AI valt wel mee. Ze zoeken vaak dekking achter voorwerpen en werken samen in squads. Ze zullen veel van de zijkanten aanvallen, en openen vooral hun aanval wanneer ze horen dat jij bezig bent met herladen. Je hebt vaak wel het voordeel dat ze niet weten dat je ineens binnenvalt. Een verrassingsaanval dus.

Guerilla heeft computergestuurde teamgenoten beloofd die net als jij dekking zoeken en als het ware nadenken. Is dit daadwerkelijk waar?
Dat is een moeilijke vraag. Ik zou zeggen: ja. Het is niet zoals SOCOM, waarbij je Boomer (naam van teamgenoot) neerschoot omdat hij in de weg stond. Je merkt ook dat ze dekking zoeken. Maar het is nog altijd een AI: je merkt het nog altijd dat ze computergestuurd zijn.

Klinkt allemaal erg goed. En de grafische pracht:
heeft de Playstation 2 geen moeite om deze op het scherm te toveren?

Soms wel. Als het erg druk wordt, is een keer mijn framerate naar beneden gegaan. Maar een jonge Playstation 2 zou hier geen last van mogen hebben.

Zoiets als bij Grand Theft Auto: San Andreas dus. De oude PS2s hebben er moeite mee, de jonge PS2s hebben vrijwel geen last van framedrops.
Precies. Nou, gelukkig is het bij Killzone in mindere
mate aanwezig dan bij San Andreas, als ik eerlijk moet zijn.

Een dorpgenoot van mij vertelde dat de multiplayer vol
zat met framedrops. Kan jij me hier meer over vertellen?

Dit is niet waar. Ik heb de multiplayer getest, en het
liep allemaal vrij soepel. Ik ben ervan overtuigd dat deze optie goed komt.

Mooi om te horen. En hoe zit het online? Welke game-opties zijn er, hoeveel maps enzovoort?
Zover ik weet zijn er 8 mappen en 6 verschillende modus.
Je hebt de bekende opties Deathmatch en Team Deathmatch. Daarnaast heb je ook Assault Mode: hierbij moet het ene team een bepaald object zien te verdedigen, terwijl het andere team dit object juist moet vernietigen.
Defend & Destroy is vrijwel hetzelfde, alleen hebben nu beide teams een object dat ze moeten verdedigen. Je zal dus moeten regelen welke mensen van het team gaan aanvallen, en welke gaan verdedigen. Ook heb je Supply Drop. Hierbij worden objecten willekeurig door het level
gestrooid. Beide teams moeten deze zo snel mogelijk vinden en terugbrengen naar de basis. En om mee af te sluiten heb je Domination. Hierbij moet je strategische punten zien te veroveren zoals bruggen en dergelijke.

Goed, we hebben nu het meeste intussen wel gehad. Maar wat ik nog graag wil weten: is Killzone de FPS die de Playstation 2 nodig heeft?
Zeker. De controls zouden beter kunnen op de PC, maar
Killzone kan voor de console vrijwel niet beter. Maar bij Killzone is er geen PC-versie. Killzone is bijzonder uitdagend. Het teamwork zal je echt nodig hebben. Ja, Killzone is de FPS die de Playstation 2 zoekt.

Killzone wil de oorlog zo realistisch mogelijk weergeven.
Het is dan ook voortdurend een gevecht. Maar gaat dit niet vervelen?

Nee, ik denk het niet. Dit is niet zomaar een shooter:
de oorlog wordt totaal anders in beeld gebracht als je gewend bent. Zo'n oorlog gaat niet vervelen.

Het werd Guerilla niet makkelijk gemaakt door de PS2-fanboys. Ze strooiden met geruchten en lieten overal weten hoe goed Killzone wel niet werd, zonder dat ze er verstand van hadden. Hoe reageerde Guerilla hier zelf op?
Ze reageerden nuchter. Ze hebben verschillende dingen
gepland om de fanboys tevreden te maken, door bijvoorbeeld de special edition. Maar Guerilla is erg trots op Killzone.

Killzone wordt door de beruchte PS2-fanboys bestempeld als de *Halo-Killer.* Vind je dat deze 2 games met elkaar te vergelijken zijn?
Nee, totaal niet. Deze twee spellen kan je niet met
elkaar vergelijken.

Een moeilijke om af te sluiten. Wordt Killzone jouw
favoriete game op de Playstation 2 tot nu toe?

Dat is zeker een moeilijke. Ik spaar al erg lang games
op de Playstation 2. Ik heb echt favorieten. Zo kan ik de charme van Tenchu niet weerstaan, maar ook Mortal Kombat is absoluut een must. Maar wie weet wordt Killzone wel mijn favoriet. Hij komt in ieder geval bij mijn top 3.

Bedankt voor dit interview!
Graag gedaan.

Over enkele dagen komt er een nieuwe preview van Killzone, waarvoor deze interview is gemaakt. Houd Gamed.nl in de gaten.


13:21  Nieuwe screens & art Prince of Persia 2
17:22  Halo 2 steekt San Andreas voorbij in UK Charts
 Reacties (16)
 Pagina: 1
Roderick op 17-11-2004 om 11:01 [Niv: 417 / Exp: 20866]
leuk artikel
Hij schijnt niet zo goed te zijn als de hele wereld had gehoopt tho....erg jammer

NotoriousnietvanIG op 17-11-2004 om 12:33 [Niv: 2 / Exp: 98]
Was dat dan wel zo bij Fable? En bij GTA SA? En bij Halo 2? En... en... en...

Gideon op 17-11-2004 om 13:09 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Hmmm, ja, je mag toch wel stellen dat GTA:SA en Halo 2 redelijk aan de verwachtingen voldaan hebben. Fable valt inderdaad tegen, maar niet zo erg als Killzone, als ik de buitenlandse pers mag geloven. Serieus, rond de 6/7 op IGN en Gamespot is nou niet echt goed hoor. Sterker nog, dat is middelmatig.

NotoriousnietvanIG op 17-11-2004 om 14:06 [Niv: 2 / Exp: 98]
GTA SA viel ook tegen op bepaalde punten; ik noem de graphics, het grootste minpunt (de kwaliteit kan ik begrijpen en stoort me niet, overigens), de single player mode van Halo 2 is tegengevallen.

Killzone is idd slecht ontvangen in de VS, maar na hem zelf gespeeld te hebben vind ik het een dijk van een game. Grafisch ziet het er super uit, en de 'animaties' van o.a. het herladen/oppakken van een geweer oogt zeer realistisch. Voor mij is Killzone nog steeds een topper (heeft ook wel een tikkeltje met chauvinisme te maken )!

Jochem op 17-11-2004 om 16:16 [Niv: 9 / Exp: 449]
Ik was eerst ronduit verbaasd over die punten. Ik heb de demo gespeeld, en ik vond hem top. Daarnaast komen er steeds meer reviews die wel positief zijn (laatst nog 1 met een 9.1). Ik wacht gewoon af en ik speel de game...en als ik hem niet goed vind, ruil ik hem voor bijv. Warrior Within.

NotoriousnietvanIG op 17-11-2004 om 17:15 [Niv: 2 / Exp: 98]
Amen!

Gideon op 17-11-2004 om 17:25 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Ruilen voor?! Warrior Within moet je sowieso halen. Die game wordt heeeeel gaaf

Bianca op 17-11-2004 om 18:36 [Niv: 4 / Exp: 205]
bedankt voor DIT interview
btw. ik zie wel of killzone vet wordt
ik kijk niet naar de reviews van bijv. ign
want ze geven vaak belachelijke cijfers
maarja we zullen zien wat killzone ons brengt

Stefan Boom op 17-11-2004 om 19:11 [Niv: 17 / Exp: 846]
Kijk, dit soort interviews moeten we meer doen. Komt de kwaliteit van de website erg ten goede...

NotoriousnietvanIG op 17-11-2004 om 20:37 [Niv: 2 / Exp: 98]
Het heeft alleen weinig nut om een interview te publiceren als iedereen de game al heeft kunnen spelen. Misschien wat eerder publiceren dus in het vervolg...?

Joni Philips (Eindredacteur) op 17-11-2004 om 20:54 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
Ik heb de game nog niet gespeeld persoonlijk, niet iedereen heeft de kans om naar events zoals Gamexpo te gaan.

Erik Driessen op 17-11-2004 om 21:40 [Niv: 2 / Exp: 103]
mooi interview,
en even ter bijzaak: ik ben de dorpsgenoot

Mart op 18-11-2004 om 23:39 [Niv: 4 / Exp: 204]
Geeft niet, ieder gehucht heeft zijn eigen dorpsgek (ik ben die van A'dam).
En de singlepayer van Halo 2 is niet alleen tegenvallend, het is zeer matig te noemen (en dat zeg ik als fan van het eerste uur van het origineel).
(M).

Slader op 23-11-2004 om 20:18 [Niv: 4 / Exp: 197]
dit spel gaat rulen zo simpel is et, en eerlijk gezegt HOOP ik, dit voorspel ik niet maar dit hoop ik, dat dit spel socom van de zogenaamde "online troon" gaat stoten.

Gast (207.248.240.xxx) op 11-08-2005 om 19:30
Maaruh komt die Killzone nou ooit is op de PC uit ??
Ik word helemaal leip van de onzekerheid omtrend die vraag.

Joni Philips (Eindredacteur) op 11-08-2005 om 19:33 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
nee

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Killzone
Type:
Game
Releasedatum:
26-11-2004
Ontwikkelaar:
Guerrilla Games
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media