Op 27 maart jongstleden vond er bij Square Enix een bijeenkomst plaats waarvan de details nu zijn gedeeld. En als we tussen de regels door lezen dan lijkt het erop dat de uitgever heeft gesneden in de games die in ontwikkeling zijn, maar nog niet waren aangekondigd.
De ontwikkelaar heeft aangegeven dat ze de in ontwikkeling zijnde High-Definition games opnieuw hebben herzien, met de bedoeling om meer selectief en gefocust te zijn in het toewijzen van ontwikkelingsmiddelen. Na deze evaluatie hebben ze een verlies genoteerd van ongeveer 141 miljoen dollar, en hoewel ze het niet als zodanig aangegeven lijkt het erop dat dit te maken heeft met het annuleren van projecten die nog in ontwikkeling waren.
Eerder dit jaar gaf Square Enix al aan dat ze hun ontwikkelingsproces fundamenteel wilden herzien, in een poging om de kwaliteit van hun games te verbeteren. Deze beslissing kwam niet zomaar, het viel samen met de benoeming van Takashi Kiryu als nieuwe president. Naar verluidt wil hij het aantal in ontwikkeling zijnde games dat is uitbesteed aan externe studio's verminderen en zich meer concentreren op de interne ontwikkeling, met het doel om de kwaliteit en winstmarges te vergroten.
Volgens analisten moet dit nieuwe ontwikkelingsproces ervoor zorgen dat het bedrijf in een eerder ontwikkelingsstadium beslissingen kan nemen over de kwaliteit van een game. Het annuleren van in ontwikkeling zijnde titels zou hiermee samenvallen.
|