Sony heeft recentelijk een patent vast laten leggen die alles te maken heeft met de moeilijkheidsgraad. Of beter gezegd: de dynamische moeilijkheidsgraad.
In het patent is te lezen dat de moeilijkheidsgraad in real-time aangepast kan worden, gebaseerd op de kwaliteiten van de speler. Dit concept is niet geheel nieuw, alleen Sony geeft daar wel zijn eigen draai aan.
Zelf omschrijven ze het als ‘Adaptive Difficulty Calibration For Skills-Based Activities In Virtual Environments’ en hiervoor gebruiken ze een systeem van algoritmes waarbij ze kijken hoe spelers bepaalde mechanieken, elementen en omstandigheden benaderen. Aan de hand hiervan kan de moeilijkheidsgraad worden bijgesteld, zowel naar beneden om het de speler makkelijker te maken, als naar boven om de uitdaging te vergroten. Op deze manier moet het niet aanvoelen alsof een spel te makkelijk is, dan wel frustratie optreden als het langdurig te moeilijk blijkt.
Het vastleggen van een patent wil overigens niet zeggen dat dit idee daadwerkelijk uitgewerkt gaat worden.
|