Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
10 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

RoboCop: Rogue City


Door Joni Philips op 02-11-2023 om 16:54
Bron: Gamed

Science-fiction films zijn van alle tijden, maar de duistere toekomstblik die de films in de jaren '80 presenteerde was van uitermate hoog niveau. Het decennium zag onder andere de release van The Empire Strikes Back, Escape from New York, The Thing, Blade Runner, Aliens en The Terminator. Ook het legendarische RoboCop van het latere StarShip Troopers duo Edward Neumeier en Paul Verhoeven debuteerde in de jaren '80.

Het verhaal van de originele RoboCop – het lichaam van een overleden agent wordt omgetoverd tot een uiterst efficiënte, maar brute cyborg om de misdaad te bestrijden – zorgde voor een perfecte combinatie van horror, drama en misdaad. RoboCop werd dan ook een groot succes, met onder andere twee vervolg-films, twee animatieseries, twee live-action series en een stel videogames. De franchise verdween daarna een tijdje, maar leek te herleven met een reboot. Die reboot met Joel Kinnaman in de hoofdrol flopte echter grandioos, waardoor RoboCop volledig leek te verdwijnen. Nu is RoboCop echter klaar voor een comeback. Amazon werkt aan een nieuwe film en televisieserie, terwijl het Poolse Teyon met RoboCop: Rogue City op de proppen komt. In deze game voor PC, PlayStation 5 en Xbox Series X keren we terug naar de originele films, met een verhaal dat direct verder gaat na RoboCop en RoboCop 2. Ze slagen er zelfs in om acteur Peter Weller terug te laten keren.


Dat is een goede keuze, want hoewel de man al lang niet meer zo jong klinkt als destijds, is hij wel het hart en ziel van RoboCop. Dat helpt meteen om de juiste sfeer te bereiken. Tegelijkertijd toont Teyon ook dat men de satire van het origineel begrijpt. Verwacht dus geen avontuur waarin RoboCop en zijn collega politieagenten gigantische helden zijn, maar een duister geheel waarin je zelf de nodige keuzes hebt. Zo kom je in een eerste missie in een situatie terecht waar je al dan niet de gijzelnemers kunt redden. Doe je dat niet? Dan is dat geen probleem voor het corrupte politiedepartement. Die keuzevrijheid is met name duidelijk in de extra optionele missies, zo kom je soms kleine criminelen tegen welke je kunt negeren, een waarschuwing kunt geven of een boete kunt uitschrijven. Het helpt allemaal om een sfeervolle levende wereld te schetsen, met zelfs ruimte voor een kwinkslag hier en daar. Het geheel had misschien wat origineler kunnen zijn – het verhaal grijpt echt terug naar de thema's van de films zonder te veel vernieuwing – maar het doet geen afbreuk aan de game.

De opmerking over optionele missies verraadde het misschien al, maar RoboCop: Rogue City is geen rechttoe rechtaan First Person Shooter. Het is eerder een verzameling van mini-sandboxes die je gedurende een vijftien tot twintig uur zult tegenkomen. Missies spelen zich af in kleine open omgevingen waar je alles op eigen tempo kunt aanpakken en verkennen zonder verloren rond te lopen. Het is een ideale manier om vrijheid te geven zonder de speler te overweldigen. De opzet met kleine omgevingen helpt ook om voor pracht en praal te zorgen, want je krijgt echt het gevoel in de film gestapt te zijn. RoboCop: Rogue City doet vaak denken aan Alien Isolation. Net als in die game is ervoor gekozen om de hele game te ontwerpen met een ouderwetse stijl die dat jaren '80 gevoel perfect omvat. Denk maar aan de destijds traditionele groen-zwarte computer-graphics, welke veelvuldig worden gebruikt, bijvoorbeeld in de speciale RoboCop vision maar eveneens in de standaard interface.


Op vele manieren heeft Teyon dus goed naar de films gekeken, om ervoor te zorgen dat je echt het gevoel hebt RoboCop te zijn. Meer nog dan in het verhaal en het audiovisuele zie je dit terug in de gameplay. First Person Shooters draaien vaak om snelheid en bewegelijkheid, maar dat past absoluut niet bij een log karakter als RoboCop. Hij is uiteindelijk geen futuristische robot, maar eerder een tank op twee benen. RoboCop beweegt traag, hij kan zich niet bukken, hij kan niet springen, … hij kan alleen maar knallen, knallen en knallen. Oké, dat is niet waar, hij kan ook allerlei voorwerpen oppakken en deze op de vijand gooien, maar dat is ook weer een demonstratie van zijn enorme logge kracht. Die speelstijl is ongelofelijk leuk in confrontaties met gewone vijanden, zo stapt RoboCop een kamer binnen, vangt zonder veel problemen kogels op en knalt de vijand een kogel door de kop. De enorme kracht van RoboCop's standaard vuurwapen wordt hierbij zeer duidelijk, want zelfs betonnen palen eindigen met een stuk eruit geknald. De lichamen van de overleden criminelen kunnen best niet meer aan hun familie getoond worden nadat RoboCop is gepasseerd. Er is een reden waarom de game een 18+ label heeft.

Het probleem is: hoe kom je in hemelsnaam de secties door waar RoboCop niet de bovenhand heeft? Bijvoorbeeld in het midden van een veld vol snipers, of in een confrontatie met een grotere wandelende tank zoals de ED-209? Het antwoord is: moeizaam. En het is op deze momenten dat het combat-systeem toch wat vervelend aanvoelt. Het upgrade-systeem heeft wel wat oplossingen voor problemen zoals dit, bijvoorbeeld een kortstondige schild-functie, maar hier krijg je vaak te laat toegang toe. Er zijn namelijk veel keuzes, waarbij je overal een beetje tegelijk moet investeren waardoor de leuke abilities te lang afgeschermd blijven. Men had hier duidelijk wat meer moeten finetunen om een betere balans te vinden. Dit alles maakt toch het verschil tussen de goede game die Rogue City is geworden, en de fantastische game die het had kunnen zijn.

Beoordeling
75
RoboCop: Rogue City is een kleine verrassing, zeker na het falen van Terminator Resistance. De game is verre van perfect, onder andere door een gebrek aan variatie, maar het weet perfect de essentie van RoboCop te vatten. Geen snelle First Person Shooter, geen heldencomplex, geen stuurloze actiegame zoals voorgaande pogingen, maar een duistere ervaring waarin RoboCop echt beweegt zoals in de films en de dualiteit van Murphy en RoboCop tot uiting komt.


17:14  Star Ocean: The Second Story R
16:45  Tekken 8 laat ons kennis maken met Victor Chevalier
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
RoboCop: Rogue City
Type:
Game
Releasedatum:
02-11-2023
Ontwikkelaar:
Teyon
Uitgever:
NACON
Media:






Meer media