Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
10 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Tchia


Door Joni Philips op 01-04-2023 om 08:24
Bron: Gamed

Een game gemaakt om een bepaalde cultuur centraal te stellen kan belerend overkomen, maar soms is de ervaring zeer boeiend. Een mooi voorbeeld is Never Alone dat de cultuur van de Inupiaq belicht. Het nieuwe Tchia voor PC, PlayStation 4 en PlayStation 5 probeert hetzelfde te doen met de Kanak cultuur van Nieuw-Caledonië.

Het ontwikkelteam van het kleine Acaweb heeft wel een duidelijke valkuil vermeden. Tchia is geen verhalende game waarin simpelweg wordt gesproken over de cultuur. In plaats daarvan heeft Acaweb een levende wereld gecreëerd – op basis van het echte Nieuw-Caledonië zonder het echte eiland na te bootsen – waarin het verhaal maar een klein deel van de ervaring vormt. Het verhaal snel uitspelen is een optie – het is namelijk niet echt lang – maar dan mis je de essentie van Tchia: het beleven van de gigantische sandbox waarin je vele kleine activiteiten kunt ontdekken. Jacht maken op de ontvoerder van je vader is natuurlijk belangrijk, maar je kunt tussendoor glijden met je vlieger in de natuur, lekker gaan zeilen, muziek spelen of in een schietkraam gaan staan met een katapult. Er is gewoon zeer veel te doen, waarbij de game jou de absolute vrijheid geeft om te kiezen wat je doet.


In afwerkingsgraad is het natuurlijk niet te vergelijken, maar Tchia deed me qua atmosfeer nog het meeste denken aan The Legend of Zelda: The Wind Waker. Een kleurrijke gamewereld met een grote nadruk op de verbintenis naar de natuur, met tegelijkertijd een duister verhaal op de achtergrond. Zelfs het zeilen tussen verschillende eilanden is gelijkaardig tussen de twee games, hoewel dit in Tchia wat meer geavanceerd is. Je moet niet alleen sturen, maar ook de zeilen aanpassen en je anker uitgooien wanneer je wil stoppen. Een andere grappige overeenkomst is dat je met een muziekinstrument onder andere het weer of het tijdstip kunt veranderen. Die optie voelt hier wel veel nuttiger aan, gewoon omdat ze helpen met het verkennen van de gamewereld. Dat de ontwikkelaars van Acaweb hebben genoten van de Zelda games is duidelijk, maar niet hinderlijk, Tchia is uniek genoeg om van te genieten.

Het verkennen van de gamewereld is in Tchia niet alleen een plezier, maar ook een noodzaak. Om ervoor te zorgen dat je echt kijkt naar de wereld, heeft Acaweb ervoor gekozen om je niet bij het handje te nemen. Verwacht dus geen pijltje dat je aanwijst wat je volgende bestemming is. Dat moet je namelijk zelf gaan ontdekken. Open je map en je ziet hoe deze wereld in elkaar steekt, maar je krijgt niet te zien waar Tchia zich zelf bevindt. Je moet op zoek gaan naar wegwijzers die je helpen om je plaats te bepalen. In de huidige generatie van games waar alles vaak wordt voorgekauwd is Tchia een game waarin verdwalen deel van de pret is. Je loopt niet verloren, je ontdekt gewoon een nieuw deel dat je nog niet kende, een beetje zoals je in je jeugdjaren een park verkende zonder een echt doel, de reis zelf is het doel en de beloning.


Een overdaad aan vrijheid dus, maar die vrijheid gaat eigenlijk nog een stapje verder. Wil je graag snel het einde van de game zien? Dat is spijtig, maar de game laat je toe om hele delen over te slaan en via chapter select naar het einde te gaan. Wil je de game toch mooi doorspelen, maar ben je niet zo goed met de ritme mini-games op de ukelele? Geen probleem. Je hoeft namelijk geen perfecte score te halen, je wordt zelfs niet beoordeeld op je performance. Beleven van de muziek is het doel. Tchia geeft je daarvoor eveneens de mogelijkheid om de muziek automatisch te laten afspelen. Opnieuw zonder je af te straffen. Het belangrijkste element voor de vrijheid die je krijgt, is de Soul Jumping ability. Tchia heeft de mogelijkheid om in verschillende voorwerpen en dieren te springen die ze dan tijdelijk kan controleren. Je kan dus kiezen om een eiland al wandelend te doorkruisen, maar je kunt ook in het lichaam van een vogel springen en erover vliegen bijvoorbeeld.

Soul Jumping is ook de enige optie om vijanden te doden. Tchia heeft zelf geen offensieve vaardigheden, maar ze kan wel explosieve voorwerpen overnemen om zo vuur te stichten. Spijtig genoeg is dit het zwakste punt van het spel, want er wordt te weinig variatie in voorzien. Je kunt lichte variatie aanbrengen in je aanpak, maar fundamenteel verandert er nooit iets. En dat is eigenlijk raar. De game geeft je zoveel vrijheid, zoveel opties, maar hier niet... Waarom kan ik bijvoorbeeld geen dier overnemen en daarmee de vijand bestrijden? Dan waren de mogelijkheden plots eindeloos. In het algemeen doet Tchia eigenlijk te weinig met Soul Jumping. In het verhaal wordt het namelijk amper vereist, terwijl het zo'n leuk deel van het spel is. Het is dan ook raar dat dit eigenlijk alleen in het sandbox gedeelte van de game een significante rol speelt.


Aangezien genieten van de wereld zo belangrijk is, is er ook veel aandacht naartoe gegaan. Zo is er in de voice-acting gekozen voor een mix van Franse stemmen – de officiële taal van Nieuw-Caledonië – met Kanak stemmen. Om echt authenticiteit te krijgen werd ervoor gekozen om mensen uit Nieuw-Caledonië aan te werven in plaats van stemacteurs hun accent en taal te laten nabootsen. Ook de muziek heeft veel aandacht gekregen, wat meteen ook de ritmische mini-games zo leuk maakt, zelfs als je ze niet zelf speelt. Ook het visuele maakt indruk. Niet zozeer door het technische aspect – Tchia is een degelijke implementatie van de Unreal Engine 4 zonder echt te overdonderen – maar door het design dat de wereld echt tot leven laat komen. Enkel in stedelijke gebieden voelt Tchia flets aan, met name omdat daar opvalt hoe lelijk de gebouwen zijn. Meestal is dat geen echt probleem, maar enkele secties later in het verhaal dwingen je veel te lang rond te lopen in zulke saaie gebieden.
Beoordeling
80
Tchia dompelt ons onder in de cultuur van Nieuw-Caledonië. In deze prachtige game ben je niet bezig met het bereiken van een doel, met het per se vooruitkomen in het verhaal. Het gaat erom dat je alles beleeft, dat je nieuwe dingen ontdekt, dat je vooral geniet! En dat maakt van Tchia een verfrissende game waarvan je ontspant na een stressvolle dag. Hoe je dat doet, is volledig je eigen beslissing.


09:09  Speel gratis de murder mystery novel The Murder of Sonic the Hedgehog
17:09  Final Fantasy XVI is goud gegaan
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Gast (217.122.47.xxx) op 02-04-2023 om 08:00
Ik ben 100% niet de doelgroep voor deze game. Ik skipte de cutscenes, wilde snel door de missies en raakte heel snel verveeld. En toen verwijderde ik de game hahaha.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Tchia
Type:
Game
Releasedatum:
21-03-2023
Ontwikkelaar:
Awaceb
Uitgever:
Awaceb
Media:





Meer media