Vorige maand maakte Google bekend hun Stadia studio's te sluiten. Hoewel de dienst voort blijft bestaan en third-party partijen er dus nog altijd voor kunnen kiezen om hun games erop uit te brengen zal Google geen exclusieve titels op de markt brengen.
Nu alle eigen studio's gesloten zijn komen er geruchten naar buiten van de games die mogen op de streamingdienst hadden moeten verschijnen. Eén van de projecten betrof een muzikale game van ontwikkelaar Harmonix, een originele titel die al geheel zijn afgerond. De studio is zeker geen onbekende in het genre, denk alleen maar aan namen als Guitar Hero, Rock Band en het vorig jaar verschenen Fuser.
Hoewel het natuurlijk nog altijd mogelijk is dat de muziekgame alsnog zal worden uitgebracht zegt één bron dat er muzieklicentieproblemen voor Stadia's Pro service achter de schermen voor problemen zouden hebben gezorgd, zelfs nog voor Google's aankondiging vorige maand.
In een reactie op het bovenstaande ontkent Harmonix CEO Steve Janiak dat de game is geannuleerd of dat er licentieproblemen zijn. Wel voegt hij eraan toe dat ze er niet onwelwillend tegenover staan om de game nu op andere platformen uit te brengen:
quote: "Hoewel Google zijn strategie heeft gewijzigd, blijven we ongelooflijk enthousiast over waar we aan hebben gewerkt voor Stadia en als het project niet wordt vrijgegeven voor Stadia, zullen we het naar andere platforms brengen."
Ook Kojima Productions zou gesprekken hebben gevoerd met Google voor een episodische horrorgame. De Japanse studio zou volgens bronnen willen innoveren binnen het cloud gaminggenre, echter werd hun voorstel uiteindelijk geblokkeerd door Phil Harrison, de General Manager van Google Stadia. Vorig jaar liet Kojima tegenover een Japanse publicatie weten dat een groots project geannuleerd was, iets waar hij zeer pissig over zou zijn, maar dit is nu volgens hem eenmaal de game-industrie. Hoewel Kojima Productions geen reactie heeft gegeven op dit bericht deed een woordvoerder van Google Stadia dit wel. Hij laat weten dat er voortdurend gesprekken met partners worden gevoerd, echter resulteert dit lang niet in een project of zelfs maar een voorstel.
Een ander inmiddels geannuleerd project betreft een vervolg op de coöperatieve adventuregame Journey to the Savage Planet. Het spel was in ontwikkeling bij een studio onder de naam Typhoon dat vorig jaar door Google werd overgenomen. Dit vervolg zou een stuk grootser zijn in schaal en onder andere volledig geanimeerde cutscenes bevatten. Toen Google vorige maand besloot om hun first-party ontwikkeling af te stoten betekende dit tevens het einde van de ontwikkelstudio en hun project. Ditzelfde valt op te tekenen voor een ander team dat onder leiding stond van Francois Pelland, voormalig producer achter Splinter Cell en Assassin's Creed. Samen met zijn team zou hij werkzaam zijn aan een multiplayer actiegame onder de naam Frontier.
Eerder konden jullie al lezen dat er op de achtergrond flink was mis ging in termen van management. Phil Harrison zou de dienst direct volledig willen lanceren zoals we dit gewend zijn van een console, echter is dit niet gebruikelijk voor een streamingdienst die juist in fases uitgerold had moeten worden. Hiernaast werden er vele tientallen miljoenen dollars besteed om games als Red Dead Redemption 2 en Ubisoft titels naar de service te krijgen, zelfs zonder enige vorm van exclusiviteit.
|