Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Soul Calibur VI


Door Rene Groen op 19-10-2018 om 07:23
Bron: Gamed

Het is alweer zes jaar geleden dat Soul Calibur V verscheen en toen er eind vorig jaar een nieuw deel werd aangekondigd waren we dan ook direct enthousiast. Nu we de nodige uren in de fighter hebben doorgebracht is dit enthousiasme zeker niet afgenomen.

Noem Soul Calibur en de fans weten direct wat ze mogen verwachten. Dit zesde deel is hier geen uitzondering op want ook nu draait het om horizontale en verticale aanvallen die je in verschillende richtingen uit kunt voeren, het gebruik van wapens en een uiteenlopende cast van veelal excentrieke karakters. Deze basis staat nog altijd als een huis en het gaat dan ook meer om kleine toevoegingen en aanpassingen dan om een totale ommezwaai. De belangrijkste aanpassing is dat de Guard Impact ditmaal los staat van de Soul Gauge. Deze defensieve move is daardoor vaker inzetbaar, hetgeen de potjes ten goede komt. Geheel nieuw is de Reversal Edge, hetgeen we nog het beste kunnen omschrijven als het steen-, papier-, schaar-principe. Door RB/R1 in te drukken schakel je een slow-motion in en dienen beide personages hun actie te kiezen. Het is een goede manier voor nieuwkomers om op momenten de vaart uit een gevecht te halen, mede omdat het op ieder moment inzetbaar is, tegelijkertijd kent het ook een diepere onderlaag voor de meer ervaren spelers. De te kiezen actie en hoe je dit opvolgt in een gevecht is namelijk verschillend per karakter. Zoals gezegd vormt de gameplay verder grotendeels een herhaling van dat wat we reeds kennen, waarmee het ook ideaal is voor nieuwkomers. Zelfs als je simpelweg lukraak op de knoppen drukt weet je goede moves op het scherm te toveren, hoewel dit natuurlijk nooit een manier is om te winnen tegenover een meer ervaren speler.


Wanneer je graag meer wil leren over de achtergrond van Soul Calibur of een verhaallijn in een fighter goed kunt waarderen dan zit je in deze game wel goed. Soul Chronicle betreft een remix van het originele verhaal uit de zestiende eeuw dat draait om het betoverde zwaard Soul Edge. Een goede manier om ook nieuwkomers de geschiedenis en diens karakters te laten kennen, hoewel gezegd moet worden dat de aankleding wat karig aanvoelt. Door het gebruik van artworks en voice-overs voelt het op momenten eerder aan als een audioboek. Kijken we naar genrebroeders als Mortal Kombat en Injustice dan blijven we toch met het gevoel achter dat er meer in had gezeten.

Toch is het de ontwikkelaar te prijzen dat ze zich niet beperkt hebben tot Soul Chronicle en hiernaast ook nog Libra of Souls hebben bedacht. Spelend als een eigen gecreëerd karakter (waar je door de vele mogelijkheden en variaties veel tijd in kunt steken) onder de naam The Conduit reis je over een map door Europa en Azië. Deze primaire reis zal voortdurend onderbroken worden door sidequests waarin je bijvoorbeeld deel kunt nemen aan een toernooi, af moet rekenen met dieven of winkeliers te hulp moet schieten. Dit doe je niet zomaar, het levert je namelijk hulpmiddelen op als geld en geheel nieuwe wapens. Door de inmenging van RPG-elementen en de keuze of je goedaardig dan wel slecht wil zijn is het een leuke, verfrissende manier om een fighter te beleven. Zo ook omdat er vaak voorwaarden aan een gevecht zijn gesteld zoals het leveren van strijd op een gladde ondervloer. Er is zelfs een gastrol weggelegd voor Geralt of Rivia uit The Witcher en hij is op een leuke manier in het verhaal verweven.


Hoewel er aan content in termen van verhaallijnen dan ook geen gebrek is ligt dit toch anders als we verder kijken. Er is een Arcade mode en een beperkte Training, daarentegen is er bijvoorbeeld geen Survival, Team Battle of Time Attack. Online kun je, zowel Unranked als Ranked, je kwaliteiten laten zien en de gespeelde potjes verliepen gelukkig soepel. Nu moet wel gezegd worden dat het spel op het moment van schrijven nog niet is uitgebracht en we dan ook hopen dat ze dit vast kunnen houden. Op grafisch vlak is het spel links en rechts ingehaald door andere fighters, toch ziet de game er prima uit en zorgt de bombastische soundtrack voor de nodige sfeer. Boven alles zijn de animaties altijd soepel, enkel de laadtijden hadden wel wat ingekort mogen worden. Kortom: Soul Calibur VI is weliswaar niet al te verrassend en had zelfs iets meer uitgebreid mogen zijn in termen van modi, tegelijkertijd is het nog altijd een heerlijke fighter voor zowel de minder ervaren als de meer geoefende speler en zorgt de dubbele verhaallijn ervoor dat je niet snel uitgekeken zult raken.
Beoordeling
80
Soul Calibur VI voegt weinig veranderingen door aan de gameplay, hetgeen aan geeft dat de basis al erg goed was. Door niet één, maar twee verhaallijnen te introduceren is er aan content geen gebrek, zeker niet als je de uitgebreide character creator induikt. Het is enkel jammer dat de game op ander vlak wat minder uitgebreid is en dat de laadtijden wat aan de lange kant zijn.


09:54  Days Gone van februari naar april
07:11  Football Manager 2019: Beta nu beschikbaar
 Reacties (1)
 Pagina: 1
MaartenL (Redacteur) op 19-10-2018 om 23:18 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Zeker eentje die ik zou willen proberen... maar de release window is voor mij gewoon niet goed

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Soul Calibur VI
Type:
Game
Releasedatum:
19-10-2018
Ontwikkelaar:
Bandai Namco
Uitgever:
Bandai Namco
Media:
Geen media gevonden