Momenteel wordt de Classics HD franchise ondersteund door Sony Computer Entertainment; Square-Enix en Ubisoft; maar ook Konami maakt binnenkort zijn intrede met Silent Hill HD Collection dat in 2012 op de PlayStation 3 en de Xbox 360 verschijnt.
In Silent Hill HD Collection brengt Konami de PlayStation 2 games Silent Hill 2 en Silent Hill 3 terug, waarbij beide games een lichte grafische upgrade en Trophies/Achievements kregen. De spellen zijn dus op een resolutie van 720p speelbaar en brengen elk een Platinum Trophy met zich mee. Op dat gebied is de HD Collection dus een uitermate typische Classics HD titel. Konami heeft echter wel één ingrijpende verandering doorgevoerd: de volledige voice-acting werd vernieuwd. [Red.- Met optie om de originele voice-acting te horen.] Andere vernieuwingen - bijvoorbeeld 3D of Move ondersteuning - werden niet aangebracht. We kunnen de game dus bijna in dezelfde staat als ze origineel verschenen, beleven; wat in het geval van Silent Hill 2 zeker geen straf is. Ook in het geval van Silent Hill 3 kunnen we ergere dingen bedenken dan deze horrorgame nog eens opnieuw te moeten spelen.
In Silent Hill 2 kruipen we in de huid van James Sunderland, een weduwnaar die een brief krijgt van zijn overleden vrouw Mary met de vraag om naar het stadje Silent Hill te komen. Verbaasd door de brief besluit Sunderland af te reizen naar het stadje waar hij al snel Maria ontmoet; een vrouw die het evenbeeld is van zijn eigen vrouw. Tijdens de game wordt hij geconfronteerd met verschillende personages, waaronder de gruwelijke Pyramid Head. Tijdens zijn confrontaties met de andere personages en de Pyramid Head komt James tot inkeer en ontdekt hij de waarheid achter de opmerkelijke figuren binnen het spel. Afhankelijk van je beslissingen binnen de game, zijn er zes eindes mogelijk, waarbij vier serieuze eindes die de speler eens sterk doen nadenken, en twee grappige eindes die voor een beetje lol zorgen.
Silent Hill 3 brengt ons terug naar het einde van de originele Silent Hill. In de game zagen we Harry Mason Silent Hill verlaten met een baby. Ondertussen zijn we zeventien jaar verder en is die baby opgegroeid tot Heather Mason. Ondanks het feit dat ze nu ouder is blijft de Silent Hill cult uit het origineel interesse in haar tonen. De leidster van de cult, Claudia Wolf, doet er alles aan om Heather terug te brengen en op te offeren om het paradijs op Aard te veroorzaken. Kan Heather haar stoppen en wraak nemen terwijl ze ook afrekent met de vele intrigerende figuren en monsters van Silent Hill? Het zijn vragen waarop jij het antwoord bepaalt door de keuzes die je maakt. Uiteindelijk leiden ze namelijk tot drie verschillende eindes, inclusief het traditionele grappige einde.
Ondanks het grote verschil in verhaal tussen beide games, hebben ze wel een zeer gelijkaardige gameplay. Beide games draaien rond drie elementen, namelijk het vechten, het verkennen en het puzzelen waarbij je voor het puzzelen en het vechten (apart) een moeilijkheidsgraad kunt instellen. Binnen het puzzelen zien we allerlei soorten puzzels, waarbij sommigen zelfs kennis van Shakespeare vereisen op Hard. Het verkennen is iets meer rechttoe rechtaan en vraagt je vooral items te zoeken om in nieuwe kamers te belanden terwijl je vijanden zoveel mogelijk vermijdt. Je kunt ze namelijk wel aanvallen, maar hen verslaan is geen gemakkelijke klus. Zo heeft de speler weinig wapens, weinig munitie en nog minder gezondheid. Op deze manier dwingt Silent Hill je steeds op je hoede te blijven en vijanden te ontlopen. Of zulke gameplay ook nu nog interessant is, ontdekken we begin 2012.
|