Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
12 Juni 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juni 2024 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juni 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(6) 
(2) 
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
TopSpin 2K25
WWE 2K24
Review:

Dragon Age II


Door MaartenL op 01-04-2011 om 06:27
Bron: Gamed.nl

Eindelijk is het dan zover. Dragon Age 2 is al een tijdje verkrijgbaar maar de vrees voor de 'mass effect 2'-behandeling zal niet snel verdwijnen. Met het eerste deel behaalde Bioware wat het voor ogen had: een spirituele opvolger voor de Baldur's Gate reeks. Kan Dragon Age 2 de kwaliteit van zijn voorganger voortzetten of is het toch maar een slap aftreksel geworden?

Het verhaal van Dragon Age 2 wordt verteld door middel van flashbacks. De dwerg Varric vertelt hoe de protagonist Hawke het van vluchteling tot champion schopt in de grote stad van Kirkwall. We zien hoe de speler zich een weg baant door de darkspawn ten tijde van de Blight (uit deel 1). Zijn stad Lothering werd vernietigd en samen met zijn familie reist hij naar Kirkwall, waar ze verwachten een onderkomen te zullen hebben en veilig te zijn. Helaas, hun oom heeft het huis van je familie verkocht om zijn gokschulden te vereffenen en om de stad binnen te raken zal er dus geld op tafel moeten komen want vele vluchtingen staan aan de poorten en de stad is al reeds overbevolkt. Tijd om de armen uit de mouwen te halen en menig kopje kleiner te maken en quests tot een goed einde te brengen. Als human tenminste, want alle andere rassen zijn niet beschikbaar voor de speler tenzij je met een party-lid speelt.

Gedurende het spel zal het verhaal plots een aantal jaren verder springen en zal de speler met nieuwe dilemma's opgezadeld worden. Beslissingen die je een aantal jaren geleden hebt genomen zullen een impact hebben op de quests die je gaat krijgen en de manier waarop deze verlopen. Het gehele spel speelt zich af in en rond Kirkwall en dat zorgt enigzins voor herkenning maar helaas kan het ook wel eens vervelen. Er zijn namelijk een aantal voorgemaakte dungeons en huizen en elke quest speelt zich af in deze copy & paste kerkers. Het enige wat af en toe verschilt is dat de map gespiegeld zal zijn of dat er een deur dicht is en je een andere route moet nemen. Erg jammer want de omgevingen in Dragon Age: Origins waren erg gevarieerd en een plezier om te verkennen. Na vier keer dezelfde dungeon te hebben gezien begint het allemaal wel wat tegen te zitten.


Dragon Age 2 speelt grotendeels zoals deeltje 1. Je selecteert een vijand om aan te vallen en wisselt af met skills op gepaste tijden. Niets nieuws onder de zon, buiten dat de combat in dit deel een héél stuk vloeiender verloopt en het geheel wat bruter en overdreven overkomt. De animaties zijn er in ieder geval op vooruit gegaan. Tijdens grotere gevechten zal het ook nodig zijn om de game te pauzeren en je party leden orders te geven om wat efficiënter te werk te gaan. Sommige knokpartijen kunnen erg uitdagend zijn (zeker op hogere moeilijkheidsgraden) en onbezonnen te werk gaan zal snel een 'your journey ends' op je scherm toveren. Een voordeel dat hierbij goed te pas kan komen zijn cross-class mogelijkheden. Een warrior kan bijvoorbeeld een vijand zo hard slaan dat deze in staggered status zal geraken waardoor mages of rogues er een aanval op kunnen uitvoeren die vier tot zes keer harder aankomt.

De combat is dus nog steeds wat je ervan zou verwachten maar helaas telt dit niet meteen voor de skills die je kan vergaren. Deze zijn teruggebracht tot enkele moves en upgrades hiervoor. Ze werken wel zoals je verwacht maar in het geval van mages is het even wennen. Er is bijvoorbeeld geen spirit healer specialisatie meer (tenzij het hoofdkarakter mage is) waardoor je als warrior of rogue geen gespecialiseerde healer kan maken van je party leden. Hierdoor is het op de hogere moeilijkheidsgraden zweten in nagenoeg elk groot gevecht. Ook het aantal offensieve spreuken zijn teruggebracht naar de basis met enkele upgrades. Het klinkt allemaal als een serieuze downgrade van het spel maar de spreuken die je hebt, zijn wel iets sterker geworden en hebben een duidelijk nut. Het skill systeem werkt goed en er is alvast keuze genoeg om je karakters te bouwen zoals jij het wil.


Naargelang je verder geraakt verzamel je natuurlijk de nodige hoeveelheden uitrusting waarmee je Hawke kan versterken. De party leden zelf dragen doorheen het hele verhaal dezelfde uitrusting buiten hun wapens en juwelen. Je kan hun outfit echter verbeteren met runes of bepaalde upgrades die je kan aankopen. Een beetje jammer als je knappe armors vind die door jouw klasse niet bruikbaar zijn en als gevolg maar moeten verkocht worden. Je kan echter nog bijkomende bonussen behalen voor je kameraden (of rivalen) door de acties die je uitvoert doorheen het spel. De interactie tussen de groepsleden is echter niet zo knap uitgewerkt als in het eerste deel. Een nieuwe Morrigan of Alistair zal je niet terugvinden in de groep en alles blijft zo een beetje oppervlakkig waardoor je nooit een sterke band zal scheppen zoals vroeger.

Op technisch vlak is Dragon Age 2 er gedeeltelijk op vooruit gegaan en tegelijkertijd, er op achteruit gegaan. Karakters zijn er bijvoorbeeld iets beter uit en de omgevingen in Kirkwall zien er aardig uit maar het geheel mist details die de sfeer naar voren brengen. Zeker de omgevingen buiten de stad zijn, afgezien van wat bomen en planten, vrij kaal. Ook de toevoeging van Directx 11 laat zich niet zien. Alles blijft een beetje eentonig en herhaalt te vaak dat het eet aan je interesse om de game te herspelen. Het geluid is goed verzorgd daarentegen en Hawke heeft nu zijn eigen stem wat wel leuk is maar de conversaties zijn wat simpeler geworden om dit resultaat te bekomen. Er zijn steeds drie opties om uit te kiezen: goed, grappig of aggressief. Duidelijk is het wel maar helaas ook wat beperkter en de spanning van een optie te kiezen en vervolgens toe te kijken hoe je partners er op reageren is dan ook ver weg. Al de goede toevoegingen hebben dus ook een licht negatieve impact op het spel.


Dragon Age 2 is een geval apart. De verbeteringen zijn zeker en vast welkom maar als je kijkt naar wat we ervoor moeten missen is het jammer dat Bioware deze weg is ingeslagen. De game staat op zijn eigen benen en moet eigenlijk niet vergeleken worden met het origineel. Het verhaal sluit niet aan en een savegame importeren heeft weinig tot geen nut, iets dat bij Mass Effect 2 veel beter uitgewerkt was. De gameplay is er in ieder geval op verbeterd en zonder vergelijkingen te maken is Dragon Age 2 zeker en vast een goede RPG waar uren aan verkwist kunnen worden. Het is enkel jammer dat de omgeving beperkt is en vaak gebruik wordt gemaakt van terugkerende templates voor dungeons. Het lijkt een beetje op artificiële verlenging van het spel. Mocht je Dragon Age: Origins veel gespeeld hebben dan zal je vast ook plezier aan deze game gaan beleven en ook nieuwe spelers kunnen moeiteloos in het spel springen. Wij zijn alvast benieuwd hoe Bioware het volgende deel zal aanpakken.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   85
Graphics   75
Replay   80

Niet zo sterk als zijn voorganger.
83


06:27  Crysis 2
06:24  Wii voor PS3 en Xbox 360 in Europa
 Reacties (16)
 Pagina: 1
Gast (145.53.95.xxx) op 01-04-2011 om 08:40
Had het niet beter kunnen omschrijven, behalve de spirit healer. De mage 'Anders' heeft met zijn eigen klasse veel dezelfde mogelijkheden als een spirithealer, zoals Heal, Group-heal, revive, etc.

MaartenL (Redacteur) op 01-04-2011 om 09:20 [Niv: 472 / Exp: 23598]
De group heal van Anders is helaas maar 30% life terwijl een spirit healer het kan upgraden tot 50% en dat maakt een aardig verschil uit in zware gevechten/boss battles.

Overigens is zijn sustained mode 'Panacea' erg kostelijk, bijna de helft van zijn mana bar en daarbij is het bereik van die modus ook enorm beperkt (je moet al haast naast Anders staan of het effect te krijgen).

Kenobixios op 01-04-2011 om 09:57 [Niv: 54 / Exp: 2687]
Zeer mooie review. En een heerlijke game

Wat ik leuk vindt aan deze game en DA1 is als je een conversatie voert, je personage geen helm opheeft zodat je het gezicht ziet.

Dat is zowat het enige puntje dat me stoort bij mass effect, zo veel werk steken in realistische gezichten, maar als je armor een helm heeft (zoals blood armor) je er niets van ziet

Gast (84.199.68.xxx) op 01-04-2011 om 10:09
Kutgame. slechtste bioware game ooit

Gast (82.139.80.xxx) op 01-04-2011 om 11:29
Zie een score van 90 niet in de review terug, eerlijk gezegd. Maar DA2 verdient dan ook zeer zeker geen goede score voor gameplay. Game heeft best zijn leuke kanten, maar is over het algemeen een gerushed aftreksel van numero 1.

MaartenL (Redacteur) op 01-04-2011 om 11:48 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Ik vind het net op het vlak van gameplay een vooruitgang, desondanks dat het aantal skills verminderd werd.

De omgevingen, vrijheid en sfeer daarentegen zijn inferieur aan DA:O.

Manji op 01-04-2011 om 12:12 [Niv: 19 / Exp: 945]
Belangrijkste elementen voor mij was het verhaallijn. Ik vond het goed. ik heb hem zelf een score van 85 gegeven.

chimnino op 01-04-2011 om 13:34 [Niv: 94 / Exp: 4709]
OK, wat ik niet snap: Crysis 2 review op 360 en dit op PC? Denk dat er veel mensen het net ff andersom hadden willen zien.

MaartenL (Redacteur) op 01-04-2011 om 13:45 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Hangt er vanaf welke versie de uitgever ons verstuurt.

DA2 had ik zelf op de PC aangekocht en van Crysis 2 kregen we de X360 versie toegestuurd, alhoewel ik persoonlijk de PC versie ook wel had.

Angel666 op 01-04-2011 om 14:36 [Niv: 59 / Exp: 2969]
hele goede game, vond het allen een beetje vervelend worden dat je steeds in dezelfde gebiede kwam

Gast (81.207.185.xxx) op 01-04-2011 om 15:31
lol een 83 wees eerlijk dit is meer een 55

Royta op 01-04-2011 om 16:16 [Niv: 17 / Exp: 855]
Awesome 1april grap dit cijfer! Jullie hadden me even tuk!

Wait...dat is het echte cijfer?
Oh boy..

MaartenL (Redacteur) op 02-04-2011 om 01:32 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Leg dan eens uit waarom de game het cijfer niet verdient? Iedereen kan immers roepen dat een game een lager/hoger cijfer moet krijgen.

Gast (94.212.135.xxx) op 02-04-2011 om 02:17
Het cijfer zegt weinig over de verandering in gameplay.
DA:O's gameplay ging meer richting Baldur's Gate's. DA2 lijkt wat meer op een actie-RPG. Mass Effect!

Ouderwetse gameplay (zoals het geven van zwaarden, schilden en bepansering) mis ik wel.

MaartenL (Redacteur) op 02-04-2011 om 12:58 [Niv: 472 / Exp: 23598]
De combat is in de basis nog steeds hetzelfde. Het ziet er allemaal wat actie-rijker uit maar dat is allesbehalve waar, op hard of insane moet er echt goed gebruik gemaakt worden van je mogelijkheden en is de samenstelling van je groep al minstens even belangrijk.

En je kan nog steeds je party-leden wapens geven of accesoires, enkel hun armor kan je niet wijzigen.

Gast (83.85.94.xxx) op 02-04-2011 om 23:13
ik weet niet wat ik van deze game moet denken denken :? maar een 83 vind ik een prima cijfer. Het grootste plus punt vind ik wel dat de hoofdpersoon nu praat :)

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dragon Age II
Type:
Game
Releasedatum:
11-03-2011
Ontwikkelaar:
BioWare
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media