Grand Theft Auto heette oorspronkelijk Race'n'Chase en had een iets andere opzet. Dit en meer is te lezen in de oorspronkelijke design documenten van het spel, die onlangs op het internet geplaatst zijn.
Als je het ietwat verfomfaaide document uit 1995 doorleest, bemerk je al snel een aantal verschillen ten opzichte van het Grand Theft Auto dat we uiteindelijk hebben gespeeld in 1997. Je kunt ook lezen dat het spel oorspronkelijk niet alleen op de PC en PlayStation zou verschijnen, maar ook op de SEGA Saturn en de Nintendo 64 (toen nog bekend onder de naam Ultra 64).
Oorspronkelijk zou het spel meer gericht zijn op multiplayer races, over een netwerk of lokaal in het geval van de consoleversies. In het document worden verschillende modes besproken, waaronder een standaard race van punt A naar punt B en een demolition mode, waarin spelers zo veel mogelijk tegenstanders moeten kapot beuken. Toch waren er ook al wat criminele mogelijkheden, aangezien de mogelijkheid om auto's te jatten ook al in het design was opgenomen, inclusief politie die daar niet vrolijk van wordt.
Tevens staat er een robbery mode beschreven, waarin spelers de rol aannemen van bankrovers die de politie ontvluchten, of de politie die de rovers moeten tegenhouden. Al de verschillende speelstanden worden gespeeld over drie grote maps en bij het spel zou een kaart geleverd worden met straatnamen, die spelers konden gebruiken om de weg te vinden.
Destijds waren er ook al sporen te zien dat het absoluut geen nette game zou worden; zo worden als mogelijke voetgangers, die overreden kunnen worden, schoolkinderen, verkeersbrigadiers en honden genoemd. Je kunt het gehele document inzien op de Flickr pagina van Mike Daily, de toenmalige programmeur van de grafische engine van het spel.
|