Het begon vroeger met games waarin we de pixels nog konden tellen, maar tegenwoordig is het al niet meer opzienbarend als we bijna levensechte graphics mogen verwachten. Natuurlijk waren de driedimensionale werelden (in de tv) indrukwekkend rond de tijd van de Nintendo 64 en PlayStation One, maar knappe jongen als je momenteel nog steeds door de polygonenbrij van toen kunt kijken.
Deze evolutie van graphics zorgde ervoor dat bijna geen ontwikkelaar meer terugkwam bij bijvoorbeeld de 2D-beelden die we gewend zijn van het 8- en 16-bit tijdperk. Volgens Masahiro Sakurai, de producer achter de Nintendo 3DS titel Kid Icarus: Uprising, wordt het net zo moeilijk om terug te gaan naar de '2D graphics' (in de zin van dat je tegen een plat scherm kijkt) eens je een game in 'echt' 3D ontwikkeld hebt, waarbij de graphics uit het scherm springen. Volgens Sakurai is het volledig natuurlijk dat we snel aan nieuwe standaarden wennen. Hij denkt dan ook dat het, in ieder geval voor game-ontwikkelaars, moeilijk wordt om terug te snappen naar 2D nadat ze een 3D game gemaakt hebben.
We zijn benieuwd of 3D graphics echt de nieuwste revolutie wordt, maar in onze 3DS Hands-On kon je in ieder geval lezen dat het een leuk toegevoegd effect is. Wat wij ons nu afvragen: wanneer komt de dag dat we 1080p graphics retro zullen noemen?
|