Regelmatig komen er onderzoeken aan bod. Welke console verkoopt het beste? Welke console is het meest succesvol in het eerste jaar van zijn bestaan? CESA kijkt nu eens naar iets anders; welke console is nu eigenlijk het duurste om voor te ontwikkelen?
In vele onderzoeken is het natuurlijk belangrijk om als beste uit de bus te komen, in deze hoop je uiteraard onderaan te blijven. Immers; lage ontwikkelingskosten voor een game betekend een lage instapdrempel om een ontwikkelaar aan te trekken.
Uit onderzoek door CESA (Computer Entertainment Supplier's Assocation) te Japan blijkt nu dat Microsoft met de Xbox de twijfelachtige eer heeft om op de eerste positie te staan, gevolgd door Sony's PlayStation 2 en Nintendo's Gamecube. Dit is gebaseerd op cijfers uit 2004.
Volgens CESA is de Xbox het duurste door haar hoge hardware specificaties. Gekeken naar 13 Xbox titels komen ze uit op een gemiddelde van 1.85 miljoen dollar.
Het volledige schema hieronder is als volgt opgesteld; eerst vind je het platform en daarachter de gemiddelde ontwikkelaars kosten. Als laatste vind je het aantal titels waarop dat gebaseerd is.
Xbox - 202 million yen ($1.8 million) / 13 titles
PlayStation 2 - 96 million yen ($877,634) / 194 titles
GameCube - 90 million yen ($822,857) / 11 titles
PlayStation Portable - 90 million yen ($822,857) / 6 titles
PlayStation - 80 million yen ($731,429) / 1 title
Game Boy Advance - 53 million yen ($484,571) / 47 titles
DS - 37 million yen ($338,286) / 3 titles
Dreamcast - 25 million yen ($228,571) / 2 titles
|