Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
12 Juni 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juni 2024 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juni 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(6) 
(2) 
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Hands-On:

Blur


Door Roderick op 28-03-2010 om 12:54
Bron: Gamed

Het is al vaker gezegd, maar het moet nog maar eens: er komen in 2010 een boel arcaderacers uit en er lijkt ook zeker wat kwaliteit te vinden. Blur is één van die arcaderacers en het lijkt één van de leukste racers van het jaar te worden. Niet geheel volgens de verwachtingen van menig gamer dus.

Laten we eerlijk zijn: als je dacht dat Blur een goede arcaderacer gaat worden behoor je tot een hele kleine groep gamers. Blur heeft om die reden dan ook een probleem: uit de trailers en de developer diaries blijkt niet bepaald dat Blur een goede game is. De game wekt sterk de indruk totaal niet boven het maaiveld uit te kunnen komen. Persoonlijk had ik ook dat idee bij de game. Bizzarre Creations mag dan één van mijn favoriete ontwikkelaars zijn dankzij Metropolis Street Racer en de Project Gotham Racing Serie, Blur vond ik er maar saai en oninteressant uit zien. Toch moet je altijd open staan voor nieuwe dingen en daarom besloot ik met de Blur beta aan de slag te gaan.

Blur verrast bij de eerste ronde die je over de baan rijdt en dat is het grootste compliment dat een game kan krijgen in tijden van grote hypes en grote teleurstellingen. De verrassing die komt bij het spelen van Blur is groot en dat maakt de game extra leuk. Helaas is er voor de persoon die dit artikel helemaal leest alweer een stuk minder verrassing, maar dat mag ook voor die personen de pret niet drukken. Ja, Blur is leuk, ontzettend leuk en dat is tegen de verwachting in. De game is bloedstollend snel, geeft een enorme adrenalinekick en loopt uitstekend, en dat voor een game die in de betafase zit. Bizarre is het gelukt om de toch wat realistische gameplay van de Project Gotham Racing games van een overdosis steroïden te voorzien en daarmee een leuke arcaderacer met diepgang te creëren. De hoeveelheid diepgang moet uit de volledige versie blijken, die gepland staat voor mei van dit jaar.


In Blur is het de bedoeling om als eerst over de finish te gaan. Surprise surprise! Met simpelweg rondjes rijden zonder te crashen gaat dat echter niet lukken. Het is dankzij verschillende power-ups mogelijk om het leven van je tegenstander vreselijk moeilijk te maken. Niets origineels hier, aangezien dat een standaard element in een kartracer is geworden. Bij power-ups denk je aan speed-boosts, mijnen, geleide raketten, ongeleide projectielen en schokgolven. Dit alles zit in Blur om je tegenstander te grazen te nemen. Blur geeft je de mogelijkheid om drie verschillende power-ups mee te nemen, waardoor je ze kunt gebruiken op het moment dat het jou het best uitkomt. Ook is het zo dat de power-ups in Blur vaste plaatsen hebben, geen random pick-ups zoals in bijvoorbeeld Mario Kart. Deze twee elementen geven je als speler de mogelijkheid om heel tactisch te werk te gaan. Spelers worden beter naarmate ze weten wat de snelste routes zijn, waar de juiste pick-ups liggen en welke pick-ups op welk moment het handigst zijn. Loon naar werken dus, iets dat in sommige andere kart-racers heel anders gaat.

Het principe ‘loon naar werken’ gaat in Blur nog een stapje verder. In elke race verdien je zogenaamde ‘fans’. Het systeem van ‘fans’ is eigenlijk hetzelfde als het Kudos systeem in de Project Gotham Racing games, alleen ditmaal aangevuld met scores voor het gebruik van power-ups. Fans verdien je door verschillende dingen te doen: de tegenstander raken, voorkomen dat je zelf geraakt wordt, driften, snelle rondes rijden, topsnelheden halen, et cetera. Aan het eind van de race wordt de score voor de race bepaald en toegevoegd aan je totale score. Hoe hoger je totale score, hoe hoger je level en hoe meer wagens en modi je vrij zult spelen. Simpel, maar doeltreffend. De game beloont je echter met nog meer en daarvoor is even goed naar de Perks uit de Call of Duty serie gekeken.


In Blur is het mogelijk om voorafgaand aan de race bepaalde voordelen te pakken als speler. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om met een willekeurige power-up te beginnen, of ervoor te zorgen dat je schild een geraakt schot omzet in een power-up voor jezelf. Ook kun je ervoor zorgen dat je op deze manier meer fans in een race vergaart en dus sneller hogere levels behaalt. Deze ‘perks’ speel je vrij naarmate je hogere levels behaalt en dat kan veel voldoening geven. Uit de beta komt nog niet helemaal naar voren welke ‘perks’ allemaal mogelijk zijn omdat de hogere levels nog niet toegankelijk zijn, maar het systeem heeft veel potentie om in een racer ook succesvol te zijn. Met een online modus die met maximaal twintig man is te spelen (en de altijd gewenste split-screen voor vier spelers, die in Blur aanwezig is) is de game gericht op de multiplayer ervaring.

Blur heeft weten te verrassen en dat komt vooral dankzij de bloedstollend snelle gameplay, leuke power-ups en pittige actie. In de beta lijkt Blur de indruk te geven een boel diepgang te kunnen bieden en vooral dat moet uit de volledige versie blijken. Nu al voelt de game goed aan en racet lekker weg. Wie met een schuin oog naar Blur keek kan hem nu flink op de radar zetten, want het lijkt een sterke arcaderacer te worden.

Mening Christian: Blur valt het best te omschrijven als Need for Speed meets Mario Kart. De game focust vooral op multiplayer en daar ligt dan ook de sterkte van het spel. Blur heeft een goed gevoel voor snelheid en de power-ups zijn enorm leuk. Deze power-ups hebben geen random pick ups waardoor je ook een beetje tactisch te werk zal moeten gaan om als eerste over de streep te flitsen. Online verdien je fans, een soort ervaringspunten, die erg doen denken aan de moderne online multiplayer shooter. Hier ligt echter ook een zwakte. In de beta bleef dit niet echt boeien, en ik hoop dan ook dat Bizzare Creations hier iets aan gaat doen. Visueel maakt Blur ook niet echt indruk, de textures lijken zo uit 2003 te komen. Door het goede snelheidsgevoel merk je hier meestal niets van, maar ook dit is een werkpunt voor de ex-studio van Microsoft. Al met al blijkt Blur gewoon enorm leuk te zijn met je (online) vrienden, en als Bizzare de negatieve punten weet weg te werken zal deze game misschien wel de beste arcade racer in tijden worden.


12:56  Gamed Most Wanted - Maart 2010
12:23  We Cheer 2 screenshots
 Reacties (6)
 Pagina: 1
Jord-O op 28-03-2010 om 13:23 [Niv: 153 / Exp: 7628]
ziet er wel mooi uit

eehbiertje op 28-03-2010 om 13:29 [Niv: 76 / Exp: 3825]
filmpje zag er wel tof uit..

zullen zien wat het wordt

DutchDopey op 28-03-2010 om 14:04 [Niv: 5 / Exp: 255]
Ik ben ondanks de opmerkingen toch bang dat er voor mij een iets te grote geluksfactor in komt te zitten. Racen met powerups heb ik altijd lame gevonden, ben je eerste door goed te rijden krijg je raket in je bumper

Gast (82.75.84.xxx) op 28-03-2010 om 14:06
Er is 1 racegame in deze genre wat men nooit zal overtreffen:

Heeeel lang geleden: MEGARACE !!!!!!!!

Roderick op 28-03-2010 om 17:01 [Niv: 417 / Exp: 20866]
DutchDopey: de random factor is aanwezig, dat klopt, maar in Blur is skill zeker een vereiste: je moet echt goed leren rijden, de snelste routes weten én uitvogelen waar de juiste pickups liggen. Vooral dat laatste is belangrijk aangezien veel arcaderacers je wat random powerups geven.

Stammetje91 op 28-03-2010 om 23:33 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Nooit geweten dat deze game ook power-ups zou bevatten. Dacht dat het gewoon een nieuwe arcade racer zou zijn. Dit is op zich best een interessant concept.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Blur
Type:
Game
Releasedatum:
28-05-2010
Ontwikkelaar:
Bizarre Creations
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:








Meer media