Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Review:

F.E.A.R. 2: Project Origin


Door Roderick op 11-02-2009 om 11:27
Bron: Gamed

F.E.A.R. wist in 2005 voor een kleine revolutie te zorgen in het shooter genre. Met een compleet nieuwe en uitdagende kunstmatige intelligentie werd het fist person shooter formaat nieuw leven ingeblazen. Nu, begin 2009, is het de vraag of het vervolg, dat de subtitel Project Origin draagt, voor dezelfde opschudding kan zorgen.

Waar de eerste F.E.A.R. in 2005 op de PC verscheen, een Xbox 360 versie kreeg in 2006 en een PS3 versie in 2007 verschijnen alle versies ditmaal op hetzelfde moment. De game combineerde de eerder genoemde hoogstaande kunstmatige intelligentie met slow-motion en horror elementen. Gevechten konden vertraagd worden en daardoor had je als speler een groot voordeel. Daarbij werden de gevechten gewoon een stuk vetter door de grafische effecten die met de slow motion functie meekwamen. De combat werd nog eens extra gaaf door enorm indrukwekkend wapengeluid: nooit klonken wapens in een game zo hard en gevaarlijk. De horror in de game kwam in de vorm van een ‘bezeten’ meisje genaamd Alma. Zij keert in het vervolg terug, en kwaad dat ze is...

Ze is nog steeds kwaad over de slechte dingen die met haar gedaan zijn en daarom dreigt ze een heel complex vol mensen met haar de dood in te werken. Het lijkt haar goed te lukken ook. Toch is er redding in de vorm van een eliteteam. Raad eens waar jij deel van uitmaakt? Goed geraden. Tijd om Alma te stoppen en al het andere grut dat op je pad komt ook een koppie kleiner te maken. Heel gedetailleerd valt er niet over het verhaal te praten omdat de game je van locatie naar locatie plaatst om de simpele reden dat die locaties de volgende stap zijn in het stoppen van Alma. Verwacht in Project Origin geen game met een hoogstaand verhaal. Weten dat Alma krachtig en kwaad is en dat er tientallen, zo niet honderden elite soldaten klaarstaan om door je neergemaaid te worden is eigenlijk genoeg om van de combat te genieten. Toch misstaat een goed verhaal anno 2009 zeker niet in een game.


Voor de combat aan bod komt kijken we eerst nog naar de horror-elementen. In het eerste deel waren deze een stuk subtieler dan in het vervolg. Waar je in het eerste deel nog de nodige keer aan het schrikken werd gebracht gaat het in Project Origin meer om het bloed en de enge omgevingen. Geen grote schrikmomenten, maar wel een stevige spanning door een sfeer die je continu op het puntje van je stoel brengt. Net als in het eerste deel zijn de horrorelementen uitstekend in het verloop van de game gestopt. Spannende stukken voelen nooit alsof ze op een verkeerde tijd of plaats komen. De actie en de horror worden op die manier goed afgewisseld wat belangrijk is voor de spanningsboog in de game. In normale woorden: de game wisselt actie en horror prima af en daardoor blijf je spelen.

Tijd om te knallen! Is de slow motion nog aanwezig? Jep. Is die actie daardoor extra vet? Jep. Zijn de graphics op zijn best in slow motion? Jep. Blijft het na meerdere uren nog leuk om soldaten in slow-motion dood te schieten? Jep. Het kan zo een samenvatting zijn uit onze F.E.A.R. review. Toch houdt het niet op met de slow motion, die dus nog steeds leuk is. Zo is er nog steeds de kunstmatige intelligentie, die ook in dit tweede deel gewoon weer prima is. Verwacht echter niet dat men in dit deel ook zover voor ligt op andere shooters zoals het eerste deel deed. De kunstmatige intelligentie in Project Origin is prima, maar niet revolutionair. Een tikkeltje teleurstellend dus, na de schok die het eerste deel veroorzaakte. De combinatie van het knallen in slow motion en de goede A.I. blijft verslavend en sleept je met gemak door de acht uurtjes die de game duurt.

Helaas zorgt de slow motion ervoor dat de game wel wat te makkelijk wordt. Persoonlijk ben ik op normal slechts vier keer doodgegaan gedurende de gehele verhaallijn. Niet bepaald een uitdaging als je de slow motion goed beheerst dus. Op hard wordt het al een stuk beter, dus voor de First Person Shooter veteraan is die moeilijkheidsgraad zeker vanaf het begin aan te raden. Om te zorgen dat Project Origin geen opgeleukte remake van het eerste deel zou worden heeft men een belangrijk punt van kritiek op het eerste deel hard aangepakt: de omgevingen in Project Origin zijn een stuk gevarieerder. Een groot deel zul je nog steeds in de kantooromgevingen zijn, maar deze worden afgewisseld met buitenlocaties, sci-fi laboratoria en een basisschool om de freaky horror lekker de vrije loop te laten. Ook is er variatie door gebruik te maken van turrets en een mech. Deze voegen over-the-top actie toe aan de combinatie van tactische combat en horror.

De gameplay in F.E.A.R. 2 is dus weer dik in orde. Op technisch vlak is de game bij vlagen ook zeker indrukwekkend. Op het gebied van geometrie en omgevingen doet de game weinig bijzonders, maar de lichteffecten zorgen voor een hele boel sfeer en de slow motion effecten blijven altijd indrukwekkend. Met name de PC en Xbox 360 versie zijn erg mooi: deze kennen een boel AA en zijn daarom grotendeels vrij van kartels. Ook lopen de versies volledig vloeiend en zijn de graphics erg scherp van deze versies. De PlayStation 3 versie is helaas een heel ander verhaal: de game heeft flinke kartels, stevige framedrops en is erg vaag door een overdosis aan motion blur. Dit is erg genoeg om een wereld van verschil tussen de PC/360 en PS3 versies waar te nemen. Om deze reden raad ik gamers met meerdere systemen dan ook aan om voor de PC of Xbox 360 versie te gaan. Erg jammer is het voor de PlayStation 3 versie. Na de matige port van het eerste deel is ook dit tweede deel niet van gewenst niveau en dat is nergens voor nodig met games als Killzone 2 die op de PS3 verschijnen.


Op het gebied van geluid is het vreemd om te zien dat men het indrukwekkende wapengekletter uit deel 1 heeft vervangen door het geluid van een stel plastic speelgoed wapentjes. Zeer teleurstellend dus. De voice acting en overige geluidseffecten zijn overigens prima, maar het was juist het geluid van de wapens dat F.E.A.R. extra indrukwekkend maakt. Aan de multiplayer is er ten opzichte van het eerste deel weinig veranderd. De standaard gamemodes die we in het eerste deel vinden, en eigenlijk elke andere First Person Shooter, zijn ook in Project Origin aanwezig. Men heeft nog een toevoeging gedaan in de vorm van Armored Front. In deze modus wordt een king of the hill variant gespeeld met de mech uit de game, wat natuurlijk heel andere gameplay met zich meebrengt dan de standaard multiplayer modes.

Uiteindelijk is Project Origin een erg spannende en vermakelijke shooter geworden. De toffe combat in de game blijft verslavend en dat is het belangrijkst in een shooter. De afwisseling in dit tweede deel is een stuk hoger dan in deel 1 en daarmee is een belangrijk minpunt van F.E.A.R. hard aangepakt. De moeilijkheidsgraad in Project Origin had een stuk hoger gemogen en men had wat beter naar het geluid van het eerste deel mogen luisteren. Grafisch is de game dik in orde op de PC en Xbox 360. De PlayStation 3 versie kampt echter met flinke problemen, die versie scoort daarom een halve punt lager en komt daarmee uit op een 75.
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   73
Graphics   80
Replay   75

De combat blijft intens.
80


11:40  H.A.W.X. Demo op Xbox Live
11:04  Nintendo breidt uit
 Reacties (24)
 Pagina: 1
Gast (85.147.12.xxx) op 11-02-2009 om 11:35
Zo dus je hebt de PS3 en de Xbox versie helemaal uitgespeeld......

Stammetje91 op 11-02-2009 om 11:40 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Het ziet er naar uit dat ie het eerste deel niet overtrefd. =/

Jeantjuh op 11-02-2009 om 12:06 [Niv: 5 / Exp: 263]
Inderdaad!

Gast (94.224.186.xxx) op 11-02-2009 om 12:18
dat kind leest wel andere sites en als deze FEAR 2 meer geven dan KZ2 moet ik je dan geloven BTW heb de demo zelf gespeelt en is me niet opgevallen van jou ondervindingen , ???

Roderick op 11-02-2009 om 12:24 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Ik ken 1 blad die FEAR2 hoger gaf dan Killzone 2 en dat is EDGE. En dat blad kreeg me toch een boel kritiek na die reviews

En om de verschillen waar te nemen moet je beide versies maar spelen. Ik begon met de PS3 versie met spelen en dacht serieus dat het aan mijn TV lag. Toen herinnerde ik me dat ik gewoon nog Resistance 2 had gedaan en daar niks mis mee was. De 360 versie toonde ook aan dat het (gelukkig) niet aan mn TV lag maar aan de PS3 versie.

Daarbij is de reden dat ik het verschil tussen de versies vermeld dat de PS3 versie van de eerste FEAR ook niet helemaal op peil was en men zei dat dit vervolg wel een goeie PS3 versie kende. Als je zo'n belofte maakt en die niet nakomt dan verdient dat behandeld te worden.

Gast (94.224.186.xxx) op 11-02-2009 om 12:34
ik dank u voor deze reactie ,maakt al veel meer duidelijker dan je in je previeuw schrijft , +
dat ik de demo op de 360 eens ga testen .

Gast (85.147.12.xxx) op 11-02-2009 om 12:42
Wat wil je,tuurlijk is de ps3 versie slechter, het is tenslotte een x360 PORT :(

Gast (85.191.31.xxx) op 11-02-2009 om 14:45
ik had de demo gespeeld op de ps3. ik vond het spel zo leuk en eng!!

Gast (83.84.66.xxx) op 11-02-2009 om 14:50
@Gast (85.147.12.xxx
Inderdaad je slaat de spijker op zijn kop. en we weten nu eenmaal dat de 360 gratis AA heeft op zijn superieure grafische kaart. Dat heeft de PS3 niet en daarom zie je daar kartels.

OT:
Deze game ga ik zeker in huis halen, ik speel hem uiteraard op hard en ik ben er zeker van dat ik dan mijn best moet gaan doen met de AI :) Verder vind ik het een goede review

MaartenL (Redacteur) op 11-02-2009 om 14:53 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Als ik de tijd én het geld had zou ik deze halen.

I'm currently lacking on both though... o.O

Jonezy op 11-02-2009 om 15:33 [Niv: 192 / Exp: 9611]
En dat terwijl hij in Europa nog niet eens uit is.
Goede review, al lijkt hij me iets minder dan deel 1. Ik wacht nog wel even tot hij wat goedkoper is.

Gast (85.147.12.xxx) op 11-02-2009 om 15:45
@Mapie: haha x360 en ze gfx kaart, komt doordat de game is geport slimpie. Met de power van de PS3 is niks mis. Zelfs de eerste fear ziet er strakker uit.

The Big N op 11-02-2009 om 17:10 [Niv: 89 / Exp: 4462]
Goeie review, weet nog niet of ik hem ga halen. Halo Wars, SF4 en Re5 zijn er ook binnekort...

Gast (83.82.250.xxx) op 11-02-2009 om 17:26
Killzone 2 laat de kracht zien van de PS3, in vergelijking met die game is FEAR 2 maar heel gewoontjes ;)

spartans op 11-02-2009 om 22:23 [Niv: 205 / Exp: 10270]
Ik vond de demo tering eng elke keer dat ik het maar speelde niet normaal

Gast (77.249.153.xxx) op 12-02-2009 om 00:55
dreigen met bans... normaal gesproken wordt fanboy gedrag hier aardig getolereerd, dat is blijkbaar verleden tijd. Jammer, het zorgde voor vermakelijke zinloze discussies, waar vele emoties en zwarte bladzijdes van de betrokken bedrijven openbaar werden gemaakt.

Jelle Havermans op 12-02-2009 om 07:27 [Niv: 103 / Exp: 5158]
mooie review roderick, fijn dat je beide games speelt, (iets wat andere reviewers nog wel is laten zitten en wat bij games als deze en Mortal combat vs dc universe nog wel is een groot verschil uit kan maken.)

vond de demo ook wel interresant, leuke gameplay en de griezeligheid zit er nog lekker in. ik vond de mechsbattles alleen wat te veel van het goede. misschien haal ik deze nog is na RE5 en ik moet fallout 3 ook nog halen.

Gewijzigd door Jelle Havermans op 12-02-2009 om 07:28

Gast (86.87.253.xxx) op 12-02-2009 om 17:26
''De PlayStation 3 versie kampt echter met flinke problemen, die versie scoort daarom een halve punt lager en komt daarmee uit op een 75.''

Ghehe

Roderick op 13-02-2009 om 17:48 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Is niets leuks aan, ik was stevig teleurgesteld in die versie en als je ziet dat een game als Killzone 2 als een zonnetje draait vraag ik me af waarom het de mannen van Monolith niet lukt om FEAR2 goed draaiende te krijgen.

Stammetje91 op 13-02-2009 om 22:18 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Naja, FEAR 2 is toch een grote tegenvaller als je eht mij vraagt. Ik raad hem sowieso af. TOTAAL NIET ENG!

Gewijzigd door Stammetje91 op 13-02-2009 om 22:18

Gast (80.126.80.xxx) op 14-02-2009 om 00:57
je moet het spel dan ook niet op console kopen, duh... Spellen die van de pc afkomen, spelen ook het best op pc. of je heb een kutcomputer natuurlijk die niks kan draaien maar voor de rest altijd pc.

Gast (81.207.185.xxx) op 14-02-2009 om 03:41
Het eind is freaky en het enige echte enge aan de game }> . Verder is het wel een oke shooter.

Remco1988 op 14-02-2009 om 16:32 [Niv: 48 / Exp: 2416]
Mooie review. Deel 1 is enger, deel 2 is weer bloeriger. Vind het wel jammer dat Alma je wat minder vaak laat schrikken. Maar des ondanks een perfecte game. Vind het met de mech zeker vet gedaan. FEAR is juist het tegenovergestelde van condemned. Deel 1 was bij condemned niet echt eng als deel 2, en deel 2 is bij fear ook niet zo eng als deel 1.

Ik heb de ps3 versie niet gezien. Maar ben over het algemeen ook niet tevreden over de ps3. Geef mij maar lekker de 360!!. hierbij zie je het maar weer eens. is niet de eerste keer dat PS3 een game laat mislukken. ach ja, ik zeg maar zo, die fanboy reacties moeten kunnen toch. ieder mag toch gewoon zijn mening geven. en zo zien we met zijn allen dat alle consoles genoeg fanboys hebben. en dus elke console een top apparaat is.. Groetjes van een Xbox360 Fanboy

Gewijzigd door Remco1988 op 14-02-2009 om 16:34

Gast (80.126.80.xxx) op 15-02-2009 om 19:50
hoezo fanboy, je heb gwoon gelijk, Ps3 is een neerwaartse spiraal sinds de release, dat weet iedreen. heb de mijne uit pure teleurstelling ook aan mn broer verpatst en een 360 gehaald. onee die had ik toen al. maar het verschil is, hij staat er nog steeds.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
F.E.A.R. 2: Project Origin
Type:
Game
Releasedatum:
13-02-2009
Ontwikkelaar:
Monolith Productions
Uitgever:
Warner Bros.
Media:








Meer media