Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Feature:

Vijf jaar games: Bioshock


Door Joris op 10-12-2008 om 18:54
Bron: Gamed

Gamed bestaat vijf jaar en oud en sentimenteel als ze nu is, gaat de redactie op de nostalgische toer. In deze featurereeks staan vijf bijzondere games van de afgelopen vijf jaar centraal. Eindpunt van de toer is Bioshock.

Bioshock, een game die zowel door de pers als door de gamers de hemel in werd geprezen. In dit artikel aandacht voor de kracht van de game, eindbazen, Bioshock 2 en de hoogtepunten van het spel.

’In Bioshock is duidelijk meer denkwerk geslopen’

Joris: We schrijven december vorig jaar, de Gamed Awards 2007. Zes van de zestien prijzen gaan naar Bioshock, wat resulteert in de nodige kritiek van de Gamed-leden. Waar komt die Bioshock ophemeling bij de redactie vandaan?
Maarten M: Waar niet? Alles aan die game klopte gewoon.
Joni: Simpel, de game is gewoonweg zo briljant. Qua gameplay alleen is de game reeds een topper, maar ik denk dat vooral het verhaal met zijn vele unieke en gekke personages de game die positie heeft bezorgd. Een sterke game vergeet je niet snel, een sterke game met zo’n verhaal gaat nooit weg.
Maarten M: Inderdaad, voor mij was het ook vooral het verhaal en de invulling ervan die het hem deed.
Martijn: Veel verschillende soorten gameplay, referenties, soorten muziek, zoveel verschillende soorten manieren om mensen af te maken, zoveel referenties naar echte gebeurtenissen, zoveel filosofie. Het was een thinking man’s shooter, zelfs de Elsevier zei dat dit geen domme shooter was.
Joni: Men heeft echt nagedacht bij de ontwikkeling en dat zie je weinig. Call of Duty 4, Gears of War en co mogen zo goed zijn als Bioshock qua gameplay, maar in Bioshock is duidelijk meer denkwerk gekropen.
Martijn: Inderdaad, als je alleen al ziet hoeveel er in de omgeving is gestopt. Je struikelde over stoelen tafels, rotzooi, lijken...en dan de architectuur....
Maarten M: Dat moment in de bathysphere wanneer Ryan uitlegt wat Rapture is en dat dan het schermpje omhoog rolt terwijl je over de rots heen vliegt. Kippenvel!
Martijn: En de scene erna waar je al snel begint te realiseren dat de stad compleet naar de klote is gegaan. Bioshock wist door middel van de omgeving al uit te leggen wat er in al die jaren met Rapture was gebeurd, ze hadden niet eens iemand nodig om het te vertellen.
Joni: Of gewoon op het moment dat je dat krakende geluid hoort en de grond hoort botsen voor die eerste Big Daddy in je beeld verschijnt.
Roderick: Is het niet gewoon omdat we bij Gamed een stelletje elitaire figuren zijn en Bioshock daar perfect bij past?


Joris: De omgeving en het verhaal pasten inderdaad zelden zo goed bijelkaar als in Bioshock. Wat ik dan wel weer jammer vond waren die voice-logs die eigenlijk het gehele verhaal vertelden, had liever wat meer cutscčnes, of ingame filmpjes.
Roderick: Die voicelogs vond ik dan juist weer helemaal geweldig: je speelde door én werd geďnformeerd...het niveau van de voicelogs was enorm hoog en zoveel informatie in verschillende cutscčnes zou het tempo flink uit de game halen.
Maarten M: Inderdaad, cutscčnes halen het tempo uit het spel. Verder is karakterontwikkeling ook een groot gevolg van de voicelogs. Het feit dat je echt een soort verraad voelt wanneer Ryan je vertelt dat je gewoon een sleeper-agent van Fontaine bent, dat kom je nergens meer tegen.
Martijn: Nou ja dat hadden ze uit System Shock 2 gehaald.
Joris: Ah, System Shock 2, volgens sommige mensen is Bioshock slechts een voortborduurwerk op die game..
Martijn: Ik denk dat ze opzich daar wel gelijk mee hebben. Veel elementen - de plot twist, audiofiles, rpg elementen, zelfs de plasmids - zijn terug te voeren op die game. De vraag alleen is of het erg is. Niemand heeft die game gespeeld en Bioshock heeft System Shock 2 gewoon op die punten verbeterd. Het is sneller geworden, gebruikersvriendelijker en uitgebreider. Ik zie het niet als een negatiefpunt. Eerder positief omdat System Shock 2 gewoon erg goed was. En mensen die daar over lopen te zeiken zijn gewoon elitist cunts.



Joni: Ik ben dan ook blij dat Bioshock wel goede verkoopcijfers had en ik hoop stiekem dat het Bioshock succes EA heeft geďnspireerd voor System Shock 3.
Joris: Ik verwacht die game in ieder geval voorlopig nog niet, we krijgen eerst Bioshock 2. Wat verwachten jullie daar eigenlijk van?
Roderick: Eigenlijk wilde ik Bioshock 2 helemaal niet zien, maar we zullen zien hoe de game wordt.
Maarten M: Meer van hetzelfde, maar daar ben ik al meer dan tevreden mee.
Joni: In de eerste plaats moet men vooral aandacht besteden aan het leveren van een gelijkwaardige ervaring qua verhaal zonder in herhaling te vallen. Bioshock 2 is een groot risico, Bioshock rekende sterk op zijn unieke verhaal. Nu moet men opnieuw zulk verhaal verzinnen. Maar System Shock kon verder gaan op zijn voorganger en Bioshock 2 kan enkel de volwassen versies van de Little Sisters terugkrijgen. Alle andere personages zijn dood
Martijn: Ik begreep dat het een prequel/sequel wordt.
Maarten M: Ryan had natuurlijk ook best nog andere projecten kunnen hebben lopen...
Martijn: Het is pittig, maar niet onmogelijk.
Joris: Lijkt mij dan wel leuk, als de stad nog in zijn gloriedagen zit.
Martijn: En dan langzaam afglijdt in chaos, dat zou wel kunnen. Dan zie je karakters nog in hun gloriedagen. En er zijn vast delen van de stad die we nog niet gezien hebben
Maarten M: Ja, maar waar zit dan het spelelement? Je moet wel iets hebben om op te schieten natuurlijk.
Martijn: Meer van hetzelfde denk ik dan, beginnende splicers, kiezen uit Fontaine of Ryan’s kant.
Maarten M: Als hij net zulke briljante 'henchmen' heeft als Cohen en Steinman ben ik tevreden hoor.
Pagina: 1 | 2


19:03  ELSPA rolt miljoenen kartel op
18:51  EA: 'Nintendo beheerst Wii softwareverkoop.'
 Reacties (24)
 Pagina: 1
Gast (83.83.157.xxx) op 10-12-2008 om 18:57
halo 3 is beter

GabberMaarten op 10-12-2008 om 18:58 [Niv: 23 / Exp: 1134]
Lol, not.

GekooktEi op 10-12-2008 om 18:59 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Ga weg, gekke gast .

MarcianoNL op 10-12-2008 om 19:01 [Niv: 217 / Exp: 10864]
Bioshock had erg mooie momenten maar de game was niet echt voor mij weggelegd, het moment dat ik uit het vliegtuig kom en in die vuurzee lig blijft geweldig vooral omdat ik niet in de gaten had dat het in game was en kon bewegen. Leuke special.

Divine Rage op 10-12-2008 om 19:02 [Niv: 97 / Exp: 4851]
Ik moet deze nog steeds een keertje spelen. Ja ik weet het, ik ga me nu in een hoekje zitten schamen.

Lawliet op 10-12-2008 om 19:03 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Bioshock was zeer vermakelijk. En wat een top verhaal! Bravo!

Gast (84.105.76.xxx) op 10-12-2008 om 19:08
vette game maar ik versta geen ene reet van die voice-overs of het ligt aan me boxen

Lawliet op 10-12-2008 om 19:10 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Boxen

Taw0n op 10-12-2008 om 19:11 [Niv: 83 / Exp: 4141]
Als ik terug denk, wow, die game was vet

No'tje op 10-12-2008 om 19:34 [Niv: 205 / Exp: 10245]
De eindbaas was niet zo.. Maar de rest was top hij verdiend al die negens dik.

raxus07 op 10-12-2008 om 19:49 [Niv: 60 / Exp: 3019]
biosjock is een flutspel jmmr dat de makers het zo gemaakt hebben het idee zelf is wel gwn hard

Nibor op 10-12-2008 om 20:02 [Niv: 144 / Exp: 7223]
One of kind in a good way

Gast (86.90.69.xxx) op 10-12-2008 om 20:14
Verhaal van Bioshock is net een boek. Je leeft het verhaal. Al die plotwisselingen waren net alsof je een Thriller film aan het kijken was. De gameplay was iets minder. Wel leuk bedacht om met elementen als vuur en electriciteit te spelen, maar vernieuwend was het helaas niet. Als Bioshock in boekvorm verschijnt ga ik dat boek zeker halen.

Nelus op 10-12-2008 om 20:16 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Bioshock vond ik zeker één van de toptitels. Big Daddy's waren leuk, de thema's van elk lvl waren erg leuk en heel goed uitgebeeld. De bosses waren supervet en de storytelling was echt briljant....
would you kindly....
would you kindly...
would you....kindly }>

zuzek op 10-12-2008 om 21:14 [Niv: 20 / Exp: 1024]
Laatste boss was te abrupt en makkelijk, maar voor de rest een van de beste games die ik ooit heb mogen spelen. Leuke afsluiter!

Jelle Havermans op 10-12-2008 om 21:30 [Niv: 103 / Exp: 5158]
Was inderdaad een briljante game. ik zal dat neon-Happy-new-year-50's bord wat half uitgevallen troosteloos in zo'n ruimte lag en de geweldige achievement : irony nooit vergeten. bioshock in het algemeen is de beste, prachtigste en briljant vertelde game ooit. Nog nooit wist een game mij zo te boeien, met gekkigheden en belachelijk slimme, en uitgedachte dingen als de Irony achievement of het mysterie rond de plastische chirurgie in rapture. (wat geweldig onthult word bij die geflipte dokter, volgens mij de eerste baas.) en natuurlijk niet te vergeten, het briljante ''whould you kindly?'' en ''look mister bubbles, its an angel!!''
enige nadeel was de te absurde baas. dat was zonde, voor de rest een dikke 9.

zo dat was mijn lofwoordje over bioshock

leuk stukje trouwens gamed,

Gewijzigd door Jelle Havermans op 10-12-2008 om 21:33

Jonezy op 10-12-2008 om 22:17 [Niv: 192 / Exp: 9611]
Heb hem laatst pas gespeeld, vond hem goed. Deed me een beetje denken aan hoe Half-Life ook elke keer een revolutie brengt

Gast (85.147.168.xxx) op 10-12-2008 om 23:25
Bioshock was inderdaad gewoon echt af.
Nog steeds de beste game op de 360.

Gast (82.204.103.xxx) op 10-12-2008 om 23:40
Surround sound in dit spel is echt te bruut. Topgame.

Gast (84.198.190.xxx) op 11-12-2008 om 00:36
Gast (85.147.168.xxx) op 10-12-2008 om 23:25
Bioshock was inderdaad gewoon echt af.
Nog steeds de beste game op de 360.

gelijk heb je !!!!!!

wesmoen op 11-12-2008 om 09:13 [Niv: 56 / Exp: 2798]
het spel is heel strak alleen ik ben na een tijdgestopt

Gast (86.93.55.xxx) op 11-12-2008 om 09:32
ben een week of 2 geleden begonnen aan het spel, maar het boeide mij niet echt. heb het een uur of anderhalf gespeeld, en de eerste scene's had ik echt iets van Wow!. maar toen ik echt zelf wat mocht gaan doen,... ik zet drie stappen en zie een soort waterkoeler staan, ik loop er op af en voor ik het weet pak die gek een spuit op en steek die in zijn arm. duidelijk niet in amsterdam op gegroeid, zomaar gevonden spuiten gebruiken. maar het ergst is nog dat ik ineens super krachten heb. en dat is dus niet mijn ding. ik wist dat het in de game zat, maar ik hoopte dat je het pas later zou krijgen (ala Farcry). en niet letterlijk twee minuten in het spel.

Darko Marco op 20-12-2008 om 21:18 [Niv: 12 / Exp: 577]
mensen die negatief zijn over dit spel: rot op dit is 1 van de beste spellen die ik ken!!!!!!

samen met: Zelda-Orcina of Time N64 en Mario N64

dit spel had ik geruild voor shadowrun, ben zo blij dat ik deze game had, helaas is die wg, maar mischien koop ik hem weer opnieuw.

Bioshock: 9.4

Gast (125.63.65.xxx) op 24-12-2011 om 03:36
Great inghsit. Relieved I'm on the same side as you.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Vijf Jaar Games
Type:
Feature
Releasedatum:
TBA
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden