Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Feature:

Vijf jaar games: Resident Evil 4


Door Joris op 29-11-2008 om 09:25
Bron: Gamed

Gamed bestaat vijf jaar en oud en sentimenteel als ze nu is, gaat de redactie op de nostalgische toer. In deze featurereeks staan vijf bijzondere games van de afgelopen vijf jaar centraal. We vervolgen de toer met Resident Evil 4.

Resident Evil 4 is volgens sommigen een breuk met de serie en volgens anderen een vernieuwing die de serie juist nodig had. In ieder geval is de game het hoogst beoordeelde spel ooit op Gamed en staat de opvolger, deeltje vijf, hoog in de Gamed Most Wanted. In dit artikel kijken we waarom die game zo goed was, blikken we vooruit naar deeltje 5 en dwalen we af tot we ons weer in een raar dorpje in Spanje bevinden.

‘Een achtbaan vol actie en snelheid.’

Joris: Resident Evil 4 haalde het hoogste cijfer ooit op Gamed, is dat terecht, en zoja waarom is de game goed?
Gideon: Ja, dat is absoluut terecht. Ik vind Resident Evil 4 de beste game van de vorige generatie door de vrijwel perfect combinatie van geluid, graphics, sfeer, gameplay en replay. De game komt makkelijk in mijn top 5 beste games ooit. Capcom maakte niet alleen een nieuw soort Resident Evil, maar perfectioneerde het ook meteen. Klasse!
Martijn: Volkomen terecht. Resident Evil 4 bracht nieuw leven in een dooie serie, was een achtbaan vol actie en snelheid en bleef leuk ook al speelde je hem voor de vierde keer. Het heeft de lat zo hoog gelegd voor Survival Horror dat ie nog steeds niet gepasseerd is.
Joris: Maar is het nog wel Survival Horror, vraag ik me af, je zou de game net zo goed een shooter kunnen noemen.
Martijn: Nee. Horror is het nog steeds maar het heeft angst voor paniek ingewisseld. Je loopt niet meer doodnerveus door de gangen zoals bij de eerste Resident Evil, maar de zenuwen gierden wel door je keel zodra er vier monniken naar je strot gingen, terwijl je maar tien kogels over had.
Gideon: Het is wel degelijk survival horror, meer dan ooit eigenlijk. Toegeven, het is minder eng, maar dat is een bewuste keuze en ligt niet aan het systeem. Toch is het nog steeds ranzig en spannend, en je dient nog steeds te overleven wat meermaals rennen voor je leven is. Mede door het feit dat je niet kunt rennen en schieten tegelijk is het ook geen traditionele shooter. Maar genres vervagen, een platformer is regelmatig nauwelijks meer te onderscheiden van een adventure en shooters en survival horrors liggen ook dicht bij elkaar, de grens is lastig te trekken. Maakt niet uit, want het doet niets af aan de kwaliteit van de game.
Cor: Ik ben blij dat horror wat verruilt is voor intense spanning, horrorgames heb ik nooit kunnen waarderen, Resident Evil 4 daarentegen wel.
Valentino: Survival horror moet niet altijd "schrik aanjagen" en een zo vies mogelijk monster, goorheid of bloed bevatten. Horror hier was die constante aanwezigheid van "wat er gebeuren kan", die angst die je bleef achtervolgen, bij elke stap die je zette, er was geen scripted "angst aanjagen" op bepaalde punten, maar de hele sfeer van de game was gewoon horror.
Gideon: En ik vond de 'paniek' gameplay ook dusdanig origineel dat ik het 'schrikeffect' wat vaak ontbrak niet zo hard mistte. Wat niet wil zeggen dat ik een game welke beide bevat niet heel graag zou willen spelen...


Martijn:En de enge monsters waren er nog steeds. Die creepy hijgende, hoe heten die kolere beesten ook alweer..
Cor: Je noemt hier meteen een leuk punt: het geluid dat al die lui maken waardoor je van tevoren al in de stress schiet.
Martijn: ..waar je eerst vijf parasieten moest afknallen voordat ie het loodje legde. Jezus die gasten waren echt eng. Ik kreeg de ZENUWEN als ik die gasten zag.
Cor: Snel je gun, infraroodvisie, en hopen dat je hem op tijd kon neermaaien, inderdaad.
Martijn: En hij kwam steeds dichterbij, en je zag die laatste kut parasiet niet. En op een gegeven moment dacht je echt dat ie op je lip zat, maar toen bleek het vizier nog op maximaal te staan.
Joris: Ik ben eigenlijk maar één keer echt geschrokken en dat was toen ik me volkomen veilig waande en wat ammo uit zo'n houten krat wilde halen, springt er opeens een slang uit.
Martijn: Oh ja, die kolere beesten. Bijna vergeten.
Valentino: Hahahaha, ja.. ik schrok me toen ook rot. Of de eerste keer dat ik in zo een beerval, of hoe dat ook heet, trapte… Met dat kleine TV'tje van me, zag ik het natuurlijk niet goed, maar geluid stond wel hoog, dus dacht dat ze me aanvielen, schrok me echt een hoedje
Gideon: Mijn schrikmomenten: die honden bij de kerk, de beroemde kerel in de oven en toen zo'n reegenerator op de grond lag en ik er voor het eerst langsheen probeerde te rennen: dat wil dus niet.
Joris: Ja heb zelfs geprobeerd met het mes die dingen door te snijden. Werkte bij mij ook niet. Gelukkig had je ook andere wapens.


Martijn: Nu we het och even over wapens hebben. HELLO STRANGAH! Mijn held van de game, ik kan uren naar die gast luisteren.
Cor: Mooie gast, altijd even een plekje van rust en veiligheid, nieuwe wapens stacken, je shotgun nog wat versterken, en er dan weer op uit trekken. Dan tel je op de kaart de kamers af tot die gozer.
Gideon: Ik vond dat eigenlijk het enige minpuntje, net als de manier waarop je het verhaal via die domme briefjes voorgeschoteld kreeg.
Martijn: Gideon, maar dat was standaard Resident Evil, ik vond dat zelfs behoorlijk tegenvallen, had op meer van die dingen gehoopt.
Joris: Ja, maar die papieren lagen hier een beetje raar, in dat huis in de originele Resident Evil was het redelijk logisch, hier kwam je om de haverklap dagboeken en plannen tegen in het bos en achter schilderijen in het kasteel.
Gideon: Inderdaad, veel meer. En niet op van die dwaze plekken (verlaten houten hut, dus logischerwijs leggen we daar de toekomst van onze organisatie neer?)
Cor: Niemand gaat het zoeken in een hut...

’Free roaming is overrated.’

Joris: Goed, aangezien jullie allemaal lyrisch over de game lijken te zijn, nog een veel gehoord punt van kritiek, Martijn je noemde de game al een achtbaanrit, de game zou te lineair zijn zonder interactieve omgevingen.
Cor: Ik zie niet in hoe dat een minpunt is? Hoe wil je anders zo'n ervaring goed vormgeven?
Martijn Mja, waarom moet alles non-lineair zijn om leuk te zijn? Kijk maar naar de Half-Life serie, Gears of War enzo. Non-lineair zou juist de horrorsfeer verzieken omdat de non-scripted scenes (de boe uit de kast dingen) niet uit de verf kunnen komen.
Gideon: Inderdaad, lineair heb ik ook geen enkel probleem mee, free roaming is overrated. En de interactiviteit viel wel mee: ramen konden stuk, je kon over muurtjes springen, daken opklimmen e.d. Oké, een bazooka inslag liet het krukje in de hoek keurig overeind staan, maar we hebben het wel over een game op de PS2/NGC.
Valentino: En Resident Evil 4 was dus gewoon een prachtige game, alles stak gewoon goed en lekker in elkaar, dan is lineair zijn geen probleem.
Joris: Toch zou het misschien leuk zijn geweest als de speler bepaalde keuzes kon maken in het spel.
Martijn: Je bedoelt voor verschillende eindes? Dat zou geen slecht ding zijn. De eerste Resident Evil had zoiets. Vreemd dat ze daar van zijn afgestapt..
Gideon: Muah, ik vind keuzes niet zo belangrijk. Het was logisch en duidelijk wat je deed, ik heb de keuzes absoluut niet gemist. Ik heb liever een 20+ uur game zoals deze zonder keuzes dan een 10 uur game met keuzes.
Pagina: 1 | 2


10:35  Seaman spin-off naar iPhone
09:15  Lichte DRM voor Grand Theft Auto IV
 Reacties (14)
 Pagina: 1
Arjan op 29-11-2008 om 10:51 [Niv: 7 / Exp: 360]
Inleiding fout

BengaBenga op 29-11-2008 om 10:54 [Niv: 27 / Exp: 1337]
Erg gave feature!

RE4 is een supergame, maar ik ben het wel eens met degenen die zaken uit de eerdere games missen. Vooral te veel kogels, te veel herbs en te weinig spanning in RE4.

Het lijkt er helaas op dat RE5 nog meer de shooterkant op gaat.

Maar ik denk dat ik mijn Wii maar weer eens een weekendje aanzwengel en lekker RE4 ga spelen. (En daarna de best Survival Horror ooit: REmake!)

tesla246 op 29-11-2008 om 11:06 [Niv: 18 / Exp: 875]
hmm, leuke feature idd

en idd, die ''hijgende'' beesten, die waren best eng. Vooral die ene keer dat ze nog bevroren waren en je ze moest laten ontdooien in een claustrofobisch klein hokje: je zag ze hangen en wist dat je er zometeen tegen ging vechten

Toch vind ik het niet de beste game v.d. afgelopen generatie: die eer behoort metroid prime toe imo

toen ik RE4 uitspeelde dacht ik: wat een gruwelijk goed spel.
Toen ik metroid prime uitspeelde dacht ik WOW, wat een ervaring, wat een sfeer, wat een eindbazen, wat een grfx, wat een muziek, echt intens gewoon, beste game ooit

Gast (84.197.177.xxx) op 29-11-2008 om 11:08
Pracht van een spel. De beste Resident Evil tot nu toe.

Gast (86.91.244.xxx) op 29-11-2008 om 11:15
Toffe feature, re5 is toch ook ofline coop?

Gast (62.251.25.xxx) op 29-11-2008 om 11:20
Ja volgens mij kan coop ook offline

Gast (81.247.111.xxx) op 29-11-2008 om 11:41
Regenerators ftw _O_

Wii gamer op 29-11-2008 om 13:08 [Niv: 290 / Exp: 14517]
coole game. Ik verheug me wel op RE5

Nibor op 29-11-2008 om 13:11 [Niv: 144 / Exp: 7223]
Ik vond 98 een erg hoog cijfer, ik vond niet dat de game bijna perfectie was.
Er waren wel een aantal vervelende minpunten zoals het draaien en wapens verwisselen.
Niet veel maar toch erg storend tijdens de game, neemt niet weg dat het een geweldige ervaring was.

HcV83 op 29-11-2008 om 14:17 [Niv: 44 / Exp: 2195]
En onder iedere schuur zat wel een laboratorium van dat &^%$^% bedrijf



Ik had toch wel verwacht dat iemand het kasteel gedeelte zou bashen, dat is zo'n geforceerd "anders was de game tekort" erin gepropt stukje van het spel.

Stammetje91 op 29-11-2008 om 18:43 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Deze game verdient zeker een plaats in deze feature! Een meesterlijke game, al vind ik wel dat het 'label' Resident Evil er eigenlijk niet op past.

@HcV83
Ik vond eerlijk gezegd alle gebieden geforceerd op het dorpje na. Vooral op the Island had ik het wel gehad.

The Big N op 29-11-2008 om 18:43 [Niv: 89 / Exp: 4462]
Re4 is de beste game tot dan toe. Absoluut.
Ehrm guys jullie zijn DE GRUWELIJKSTE DUDE OP AARDE vergeten. Die gozert met die kettingzaag? Die liet me pas schijten
Oja Gideon maak een vervolg want ik ben wel geinteresseerd in je verhaal

MarcianoNL op 30-11-2008 om 14:00 [Niv: 217 / Exp: 10864]
Pas uitgespeeld, echt een hele vette game en vooral de knopdrukmomenten waren op een hele goede plek neergezet. Hopelijk doen jullie ook een Bethesda special(Fallout 3 en Oblivion)

Gast (86.91.244.xxx) op 01-12-2008 om 17:25
Ik hoop liever op een collosus.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Vijf Jaar Games
Type:
Feature
Releasedatum:
TBA
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden