Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Feature:

Retro Feature: Deus Ex


Door Martijn Steinpatz op 09-10-2008 om 08:51
Bron: Gamed

Gamen is de laatste jaren razend populair geworden en nog steeds is de markt groeiende. Dit betekent dat er dus constant nieuwe mensen beginnen met het fenomeen 'videogames' en dat deze mensen de oudere games gemist hebben. Vandaag aandacht voor de game die het beste in de buurt kwam van Ion Storm’s slogan – en tegelijkertijd ook de beste game was - Deus Ex.

Developer Ion Storm had een slogan: ontwerp is wet. Oprichters John Romero (Doom), Tom Hall (Rise of the Triad) en entrepreneur Todd Porter wilden games maken waarbij de gedachte belangrijker was dan de bouwstenen. De pers was dol op dat idee, totdat de games uitkwamen. Daikatana en Dominion: Storm Over Gift 3 werden een flop. Anachronox kreeg wel goede kritieken maar verkocht verder ook voor geen meter. De developer verdween in 2001 via de achterdeur – en hun games raakten in de vergetelheid.

Op eentje na dan. In Dallas ging alles mis wat mis kon gaan, dat gold niet voor het kantoor in Austin. Warren Spector was gevraagd een andere filiaal van Ion Storm op te richten en deed dat beter dan Romero. Spector, zelf ook geen lichtgewicht, werkte aan spellen zoals Wing Commander, Ultima, System Shock en Thief. Met de laatste maakte hij veel faam onder een klein groepje First Person Shooter fans. Het eerste project van Ion Storm Austin zou ze niet teleurstellen. Deus Ex werd een echte ‘thinking man’s’ shooter.



De wereld van Deus Ex is getroffen door een virus genaamd Gray Death. Een vaccine, Ambrosius, heeft men in zeer beperkte mate voor handen. Zo beperkt dat enkel degene ‘die belangrijk voor de gemeenschap zijn’ met het geneesmiddel mogen worden ingeënt. Politici, militairen, de rijken, wetenschappers, de invloedrijken en de intellectuele elite krijgen allemaal een prikje, het gewone volk moet zichzelf maar redden. Al snel breken er rellen uit en ontstaan er terroristische groeperingen voor een eerlijkere verdeling. De VN richt een speciaal bureau op de UNATCO die hen moeten bestrijden.

In Deus Ex is er echter veel meer aan de hand. Hoofdrolspeler en UNATCO agent JC Denton vindt tijdens zijn missies uit dat Gray Death geen normaal virus is. Een geheimzinnige organisatie genaamd de Illuminati heeft deze gemaakt om achter de schermen de wereld te beheersen. Dat blijkt enkel het topje van de ijsberg. De ziekte is namelijk een onderdeeltje in een veel sinisterder plan en er zijn meer kapers op de kust. Als Denton uiteindelijk achter de waarheid komt, krijgt hij drie verschillende keuzes – allemaal met verstrekkende gevolgen.

Dat deze game geen simpele shooter is blijkt wel uit de referenties. Deus Ex leunt zwaar op verschillende samenzweringstheorieën zoals Area 51 en afluisterpraktijken via ECHELON en mysterieuze groepen als de Majesctic 12, de Illuminati en de Bilderberggroep. Verder kent de game veel literaire verwijzingen naar onder andere Shakespeare’s Richard III en ‘The Art of War’ van Sun Tzu. Tel daarbij de duizenden regels aan conversatie op en dan kun je concluderen dat Deus Ex niet doorsnee vijanden afschieten was.



Tenslotte kende Deus Ex nog een griezelig detail. In bepaalde delen van het spel was de skyline van New York te zien - zonder de Twin Towers van het WTC. Ze zaten weliswaar in de datafiles van de game, maar vanwege ruimtegebrek waren ze verwijderd. Het verhaal gaf echter een verontrustend vooruitziende reden op. Tijdens de game wordt verteld dat de gebouwen door een terroristische aanval waren vernietigd – en we spreken hier een jaar voor elf september. Griezelig, want 9/11 is inmiddels het middelpunt van samenzweringstheorieën.

De gameplay ging net zo diep als het plot. Net zoals in System Shock maakte Deus Ex gebruik van skillpoints. Hiermee kon Denton wapens of vaardigheden opwaarderen. Bij Deus hoefde de speler echter niet een bepaald aantal punten te hebben om een wapen te gebruiken. Het lag aan het niveau van de agent in hoeverre hij er goed mee kon schieten. Het duurde bijvoorbeeld bij het richten een aantal seconden voordat het vizier nauw genoeg was om iemand ermee neer te knallen. Met genoeg punten doodde je echter iemand in een oogopslag.

Pagina: 1 | 2


08:56  Plaatjes Valkyrie Profile: The Accused One
08:50  Snoopy amuseert zich op screenshots
 Reacties (7)
 Pagina: 1
MaartenL (Redacteur) op 09-10-2008 om 09:35 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Deus Ex was gewoon de bom

Het is nagenoeg het beste voorbeeld van een lineaire shooter met enorme vrijheid in keuze. Naargelang je skillpoints kon je echt totaal verschillende manieren gebruiken om je doel te halen.

Recent Deus Ex 2 eens bovengehaald, ik heb die nog niet veel gespeeld omdat ik redelijk snel verveeld was. Eens verder spelen deze keer, dat ik zeker weet of ie beter of slechter is als 1 (wss slechter want 1 was fantastisch).

ace_quorthon op 09-10-2008 om 09:53 [Niv: 76 / Exp: 3786]
Zeuren ze eerst dat in DE1 de gfx niet goed genoeg waren, maken ze een tweede game met verbeterde gfx, is het nog niet goed omdat niet iedereen een geschikte grafische kaart had

Zanar op 09-10-2008 om 10:41 [Niv: 21 / Exp: 1051]
Ik denk dak deze binnenkort maar weer ga spelen.

MarcianoNL op 09-10-2008 om 17:12 [Niv: 217 / Exp: 10864]
Krijgt nu ook Deus Ex een coversysteem? Gatverdamme.. Leuk detail trouwens erg toevallig deel 1 heb ik wel is gespeeld dacht ik maar kan het me niet meer goed herineren.

Gast (86.94.196.xxx) op 09-10-2008 om 21:51
De makers van Oblivion zouden een mooie titel als deze kunnen maken. Met een minder grote speelwereld en meer diepgang

Gast (84.30.101.xxx) op 11-10-2008 om 11:34
Anachranox was erg vermakelijk, wat ze nog uit die oude Q2 engine kregen geperst _O_

Gast (213.46.143.xxx) op 22-10-2008 om 20:50
dit zijnecht van die volwassen games die we helaas door de console dominantie en console wars nooit meer terug zullen gaan zien :X |( :r :r :r :r :r .

Moet je je voorstellen ,toen wij pcgamers deze game zaten te spelen zaten de ps nerds nog met crash bandicoot en al die andere kiddy games :X |( :r

Hopenlijk komt er ooit weer eens een tijd dat pc gaming met dit soort volwassen gameplay/verhaallijn terug komt _O_

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Retro Feature
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden