Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Preview:

Tomb Raider: Underworld


Door Gideon op 06-09-2008 om 08:10
Bron: Gamed

Hoewel een vrouwelijk hoofdpersonage de laatste jaren helemaal geen uitzondering meer is, zijn er periodes geweest waarin dat wel anders was. Hoe groot was de schok toen we ooit massaal voor de gek werden gehouden in Metroid, waarin hoofdpersonage Samus Aran aan het einde van de game een vrouw bleek te zijn. En hoe hard pompte het testosteron niet door de aderen van duizenden pubers toen Lara Croft op de PlayStation de nodige tempels een stuk aangenamer maakte met haar aanwezigheid. Die laatste dame is binnenkort terug in een next-gen jasje.

We hebben het natuurlijk over Tomb Raider: Underworld, het nieuwste avontuur van vrouwe Croft. Voor het eerst maakt zij de next-gen consoles (on)veilig met haar duizelingwekkende klimpartijen, harde actie en mooie... ogen. Voor het eerst op next-gen, zul je denken, en hoe zit dat dan met Tomb Raider: Legend en Tomb Raider: Anniversary? Hoewel deze games ook op de nieuwste consoles zijn verschenen, draaiden ze op ‘last-gen’ engines en waren het niet meer dan opgeleukte ports, hoe goed de games ook geweest mogen zijn. Tomb Raider: Underworld is voor de grond af aan opgebouwd voor de krachtpatsers en dat zien we.

Zo ziet Lara er beter uit dan ooit te voren. Ze beweegt als een ware atleet en dat is ook niet vreemd wanneer je bedenkt dat voor het eerst in de geschiedenis van de serie motion-capture technieken zijn gebruikt. Lijdend voorwerp (de dame die in het blauwe bolletjespak mocht rondhobbelen) is niemand minder dan Heidi Moneymaker (what’s in a name…), gouden medaille winnares in het turnen op de Olympische Spelen in Beijing. Aangezien Lara echter zelden op de turnmat te vinden is en des te meer in soppige, overgroeide tempels heeft men ‘context based animatie’ ingevoerd. Simpelweg: ze duwt in de weg hangende planten aan de kant als ze langs loopt. Dit soort acties geven de speler nog meer het idee dat hij/zij werkelijk in Cambodja of Thailand is. En helaas voor de mensen onder ons met smetvrees: schoon blijf je niet. Modder blijft aan haar armen, benen, gezicht en andere lichaamsdelen plakken, wederom om de game realistischer te maken. Gaat het regenen of spring je in de plomp, dan wordt je vanzelf weer schoon.


Puzzelen staat, naast de nodige actie, voorop in een Tomb Raider titel en in Underworld is dat niet anders. Dit puzzelen gaat veelal gepaard met de nodige klimexpedities, iets wat ditmaal nog meer is uitgebreid. Zo zijn er nu zogenaamde ‘klimmuren’. Deze hebben verschillende structuren en ŕ la Assassin’s Creed zal Lara haar handen naar plekken bewegen die houvast bieden. De levels bieden, mede door deze muren, meerdere manieren om door de omgevingen te klauteren. Soms brengt dat je in de goede richting, soms niet. Lara kan ditmaal ook een zogenaamde ‘walljump’ uitvoeren, waarmee je klimmogelijkheden nog verder worden uitgebreid en alsof dat nog niet genoeg is, maakt ook de grapplehook zijn retour. Ditmaal kun je de haak afschieten terwijl je nog rondloopt en gelukkig schiet het apparaat niet meteen los wanneer de draad een willekeurig ander object raakt. Door de kracht van de next-gen consoles worden physics toegepast en spant de kabel zich om het object heen.

Puzzelen is belangrijk in het universum van Lara Croft, actie is dat minstens net zoveel. Lara schuwt daarbij niet het neerschieten van de nodige bedreigde diersoorten (red de wereld, maar niet zijn inwoners, een ietwat wrange uitgangspositie…), iets wat ditmaal vermeden kan worden door een slaappistool te gebruiken. Mocht je een hongerige tijger die net even iets te ruig wil knuffelen toch naar een andere wereld helpen, dan blijft het lichaam gewoon liggen: geen verdwijnende lijken meer. Uiteraard zijn de twee trouwe handpistolen weer aanwezig met een nieuwe functie: je kunt ze beide op een andere tegenstander richten. Ook kan er worden geschoten terwijl je aan een muur of paal hangt, maar let op: tegenstanders kunnen je klimmend komen opzoeken wanneer je veilig denkt te zijn op een hogere locatie, iets wat in vorige delen de tegenstanders soms extreem simpel maakte. Naast geweren staat vrouwe Croft ook haar ‘mannetje’ met de vuisten.


We zagen het al in Anniverary en het is terug in Underworld: slow-motion. Bij Crystal Dynamics, ontwikkelaar achter Underworld, noemen ze dit liefkozend ‘Adrenaline mode’. Wanneer je veel schade aanricht kun je de tijd vertragen en je tegenstander met een goede gemikt schot in één keer neerhalen. Ook zal in de game op vaste momenten de tijd vrijwel stil komen te staan: de bedoeling is dat jij dan de situatie analyseert en in een reeks van bewegingen weet te ontsnappen: voorbeeld, de lift waarin je staat stort in. De tijd vertraagt en in plaats van een knoppenreeks indrukken, zoals we de laatste tijd erg vaak zien, moet je met de ‘normale’ controls zien te ontsnappen. Mocht je echter vaak vast komen te zitten, dan kan een handig hintsysteem je helpen: let wel, volgens de makers kunnen mensen die de game zonder hints kunnen spelen leuke achievements verwachten. Gelukkig kun je met een camera ook foto’s maken die je via Xbox Live en PSN naar vrienden kunt sturen, zodat zij je misschien kunnen helpen.

Tomb Raider: Underworld moet de beste Tomb Raider game tot nu toe worden, als wij Crystal Dymanics mogen geloven. Toegeven, de game ziet er prachtig uit en lijkt uitstekend te spelen. Het is nog even wachten totdat we zelf aan de gang mogen, want de game komt pas in november uit op de PC, PlayStation 3 en Xbox 360. De Wii krijgt een eigen versie, alsmede de PlayStation 2 en Nintendo DS. Ook deze versies moeten in november verschijnen. Tot de uiteindelijke review houden we je uiteraard van al het Tomb Raider: Underworld nieuws op de hoogte!


08:14  Facebreaker vergeleken op PS3 en Xbox 360
08:09  Balance Board'en met Skate It
 Reacties (22)
 Pagina: 1
Gast (83.82.170.xxx) op 06-09-2008 om 09:07
Nou, ik weet niet 07 ik moet huilen van verdriet of moet juichen... Ik vond Legend en Anniversary al de grootste Crap in de hele serie, dus de verwacht alles behalve een Tomb Raider waardig spel... zeker als het spel zo ziek makkelijk blijft...

Gideon op 06-09-2008 om 09:15 [Niv: 163 / Exp: 8165]
:|
Ik vond Anniversary alles behalve makkelijk en crap eigenlijk....

Gast (85.145.92.xxx) op 06-09-2008 om 09:24
Ik vond Legend en Anniversary best goed :)

Jelle Havermans op 06-09-2008 om 09:31 [Niv: 103 / Exp: 5158]
at gast 83, anniverary was een remake van het eerste deel, en ongeveer hetzelfde als deel 1(ja die heb ik ook gespeeld) en de puzzels waren exact hetzelfde dus hoe kun je nou zeggen dat anniverary crap was en makkelijk al helemaal niet... ik vond eerder angel of darkness crap..

at topic. leuk geschreven, misschien haal ik deze game als de reviews geod zijn is in de budgetverkoop.

Gast (84.85.1.xxx) op 06-09-2008 om 10:18
hallooooooo,weer zo'n zeikerd die niks van tomb raider weet

Gast (82.168.240.xxx) op 06-09-2008 om 10:27
Legend en Anniversary (gewoon TR1 met shiny graphics en wat extra content) waren in mijn ogen best hele goeie games. Ik verwacht dan ook dat deze ook goed wordt. Het ziet er veel mooier uit dan bijvoorbeeld Uncharted, dus aan eyecandy zal niets ontbreken op de 360 en de ps3.

Nibor op 06-09-2008 om 11:58 [Niv: 144 / Exp: 7223]
Gast (84.85.1.xxx) op 06-09-2008 om 10:18

Mag ik die mening van je lenen??

OT:

Ben benieuwd naar die olympische bewegingen

Kenobixios op 06-09-2008 om 12:16 [Niv: 54 / Exp: 2687]
Zeer goed geschreven

Kijk uit naar deze titel.

Vond persoonlijk legend iets leuker dan anniversary.
De conversaties tussen lara en haar helpers maakten het gezelliger

Stammetje91 op 06-09-2008 om 16:39 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Deze haal ik vast nog wel uit de budgetbak. Was best wel teleurgesteld in Drake's Fortune omdat die te actie-georienteerd was. Ik hoop dat deze Tomb Raider ook weer huurlingen eruit sodemietert en vooral op exploring focust. Dat is waar we dit soort spellen uiteindelijk voor kopen, niet voor fullblown firefights.

Gast (62.163.81.xxx) op 06-09-2008 om 18:16
alleen angel of darkness was idd een slecht deel maar de rest goed ik kan nie wachten

im2 op 06-09-2008 om 20:23 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Als je op een pilaar klimt ben je toch veilig voor een tijger, hoop ik? Of klimt die er gewoon op?

Gast (81.207.52.xxx) op 06-09-2008 om 20:58
@ im2duvi:

Tijgers geloof ik wel, maar de makers wilden komaf maken met de aloude gewoonte van Lara om ergens op te klimmen en van boven de beesten neer te schieten. Dus dieren als spinnen en leguanen klimmen je dan gewoon achterna!

Gast (80.61.110.xxx) op 07-09-2008 om 00:29
ik vond tr2 het best! ben wel benieuwd

Jonezy op 07-09-2008 om 00:55 [Niv: 192 / Exp: 9611]
Heb er zin in ^^

Gast (85.144.113.xxx) op 07-09-2008 om 02:22
anniversary was echt een vette remake van deel 1. hoe kan je zeggen dat anniversary geen top spel was. echt ongeloofelijk. ik als tombraider fanaat vond anniversary met bijn 34 uur gameplay, echt dik de moeite waard en een toppertje.... net soms zo irritant moeilijk door niet te weten wat je moest doen, als in deel 1..

Gast (82.74.142.xxx) op 07-09-2008 om 08:46
koooomt eeeer ooook een demo???

Uchiha_Shadow op 07-09-2008 om 23:29 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Haar figuur is echt te realistisch, ze mag wel wat grotere borsten & kont en wat dunner zijn.

SubCity op 10-09-2008 om 18:44 [Niv: 5 / Exp: 258]
Uchiha_Shadow,

Jij bent iemand die alleen maar zulke games speelt om op de hoofdpersonage te geilen?

Btw, ff screenshots gekeken, borsten zijn precies goed.
Hangende pompoenen zijn lelijk.

Gast (81.207.52.xxx) op 11-09-2008 om 11:59
@SubCity

Bwoah, ik vind z'n comment wel geinig...

Gast (82.170.54.xxx) op 11-09-2008 om 17:08
Blijkbaar vind ie t figuur van de hoofdpersonage belangrijk genoeg om te moeten reageren en daarbij z'n eigen persoonlijke voorkeur te reflecteren.

Gast (213.93.152.xxx) op 13-09-2008 om 08:33
ik hoop dat je dit keer Lara kan laten bukken

Saiyanblo0d op 21-09-2008 om 22:30 [Niv: 16 / Exp: 799]
hij komt voor de PC,PlayStation 3,Xbox 360,Wii ,PlayStation 2 ,Nintendo DS
Maar nie op de psp ... dat vindt ik Jammer

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Tomb Raider: Underworld
Type:
Game
Releasedatum:
21-11-2008
Ontwikkelaar:
Crystal Dynamics
Uitgever:
Eidos Interactive
Media:








Meer media