Sinds 2000 ontwikkelt Creative Assembly spellen met een historische basis. De Britse ontwikkelaar creëerde zo onder andere Medieval: Total War – Viking Invasion. In dit spel verkende men de wereld van de Vikingen.
Creative Assembly vond de wereld van de Vikingen wel interessant en verhuist opnieuw naar deze wereld met Viking: Battle for Asgard. Dit spel verschijnt op 28 maart 2008 op de PlayStation 3 en de Xbox 360. Het spel wijkt sterk af van voorgaande Creative Assembly titels. De game is namelijk geen strategietitel, waarmee het eigenlijk een spiritueel vervolg op Spartan: Total Warrior is. Viking: Battle for Asgard is tevens een Hack & Slash, waardoor fans van Spartan dit spel zeker op hun lijstje moeten zetten. Creative Assembly lijkt ditmaal echter maar weinig concurrentie te krijgen. Spartan werd overschaduwd door God of War, maar in de Viking wereld is er een pak minder concurrentie.
In de game woedt er een oorlog in Asgaard, de mythologische wereld van Freyja, Odin en de andere Goden uit de Noorse mythologie. De oorlog is uit de hand gelopen en de mensenwereld Midgaard ziet de gevolgen ervan. De Godin Hel werd verbannen uit Asgaard en wil wraak nemen op Odin. Ze wil daarom de legendarische wolf Fenrir bevrijden. Deze zou de Ragnarok veroorzaken, wat het einde van Asgaard en de Goden betekent. Hel en haar leger moeten eerst echter Midgaard veroveren. Godin van de Oorlog Freya moet een kampioen zien te vinden om Midgaard en Asgaard te beschermen. Hiervoor kiest ze de jonge krijger Skarin.
Skarin neemt deel aan gigantische gevechten met honderden personages. Je staat er niet alleen voor in deze gevechten, je hebt verschillende bevriende personages rondlopen op het strijdperk. Het verslaan van honderden vijanden gebeurt niet in 1-2-3, maar je kunt een gevecht sturen door bepaalde vijanden te doden of door je vrienden te helpen. De gevechten moeten zeer bloederig worden, de mogelijkheid bestaat zelfs om vijanden te beroven van enkele ledematen met je wapens en je magie. Tijdens de gevechten kun je ook rekenen op de assistentie van verschillende mythologische wezens, onder andere draken staan tot je beschikking. Ninja Gaiden II en Devil May Cry 4 kunnen dus op de nodige concurrentie rekenen voor actierijkste titel van 2008.
De strijdperken in deze titel zijn grootser en opener dan in zijn voorganger. De speler bepaalt zelf zijn pad door Midgaard. De speler kan naar elk punt op de kaart reizen, hij kan bijvoorbeeld een eenzame vijand vermoorden, een dorpje verkennen of onmiddellijk naar het strijdperk trekken waar de legers van Hel zich verzamelen. Op deze manier scheidt Viking zich af van titels als Ninja Gaiden, God of War, Devil May Cry en Spartan. Zij kiezen allen voor een sterk lineaire structuur. Het grootste deel van de tijd zul je echter bezig zijn met de grootschalige gevechten en de voorbereiding ervan, wat ook een belangrijk deel van Spartan vormde.
De Griekse en de Romeinse Goden mochten reeds meerdere malen hun wreedheid tonen in videospellen, nu is het tijd aan de Goden van de Vikingen. Odin en zijn vrienden doen het minstens even goed als Zeus en Jupiter. Qua gameplay lijkt Viking: Battle for Asgard de sterke elementen uit Spartan: Total Warrior over te nemen, waarna ze verder uitgebouwd worden. Met een sterk achtergrondverhaal, een goede gameplay en drukke gevechten lijkt Viking alles in huis te hebben om een topscore te halen. Eind maart verschijnt de titel, rond die tijd kan u een recensie op Gamed verwachten om te kijken of de titel de hoge verwachtingen kan inlossen.
|