Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Review:

Colin McRae: DiRT


Door Roderick op 04-07-2007 om 11:14
Bron: Gamed

Xbox 360 en PC eigenaars moesten flink wachten op een nieuw, ‘next-gen’ rallyspel. Gelukkig is de koning van de rallygames terug in een nieuw deel dat niet alleen mooiere beelden brengt, maar ook een bredere kijk op het begrip offroad racen heeft. Of dit een succesvolle formule is lees je in de review.

De leus “koning van het rallygenre” moet in dit geval ook maar breed opgevat worden. De Colin McRae serie is kwalitatief altijd uitstekend geweest maar was op het gebied van realisme een game die op twee gedachten hinkte. Links en rechts werd de Colin McRae serie op bepaalde facetten van het realisme dan ook ingehaald door de concurrent. Ondanks dit heeft Colin McRae op één vlak nooit zijn eerste plaats weggegeven en dat is op het gebied van sales. De rallyracer verkocht en verkoopt uitstekend. Bij Codemasters vond men de sales echter niet genoeg (een duur nieuw deel moet ook goed terugverdiend worden) en daarom besloot men een breder concept aan te bieden in DIRT. Niet alleen van A naar B rijden in je eentje, maar ook races waarbij je het direct tegen de concurrent opneemt en verschillende klassen van off road racen. Marketingtechnisch is het vast de juiste keuze geweest, maar de game zelf is er niet per definitie op vooruit gegaan.



Door de toevoeging van nieuwe soorten off road racen is de game nog meer op twee gedachten gaan hinken en dat is jammer. Allereerst het realisme in de Colin McRae serie. Deze is altijd op en top geweest, behalve op het vlak van het gedrag van de auto. Positieve punten waren altijd het visuele realisme, het snelheidsgevoel en het overbrengen van het rallygevoel over verschillende ondergronden. Keer op keer was er echter commentaar op het gedrag van de wagen, deze is in alle delen zo geprogrammeerd dat deze om een niet bestaande middenas draait. Bijzonder onrealistisch dus, maar een manier om het rallygevoel wél sterk over te brengen: even de wagen de bocht ‘ingooien’ werd zo een mooie kunst. In DIRT is dit niet veranderd, wat een hele logische keuze lijkt aangezien men een groter publiek wil aanspreken met spectaculairdere rallyracen. Echter, het lijkt in dit deel nog erger aanwezig en is ook met een incar view niet meer te verhullen. Ook het reageren van de auto op verschillende ondergronden is niet meer zo sterk als in de vorige delen door het gebrek aan een juiste zwaartekracht in de game, iets dat erg jammer is. Wat wel is verbeterd is het visuele realisme en de physics. Op alle fronten oogt en voelt de game veel realistischer en veel intenser. De dubbele gedachte is dus groter, iets waar waarschijnlijk alleen de Colin fan (zoals de schrijver van dit artikel) mee kan zitten.

De ‘verbreding’ van de offroad sport is al enkele keren genoemd zonder concrete uitleg, bij deze: Colin McRae DIRT bevat een groot aanbod aan verschillende soorten offroad racen. Een opsomming: Rally, Crossover, Rally Cross, Rally Raid, CORR en Hill Climb. Rally en Hill Climb komen op hetzelfde neer: rij alleen van A naar B en zet daarbij een tijd neer die sneller is dan die van je tegenstanders. In Crossover rij je tegen één tegenstander over een aan elkaar ‘geknoopte’ baan. Met Rally Cross, CORR en Rally Raid is het dan eindelijk mogelijk om tegen verschillende tegenstanders te racen. Races met tegenstanders zijn met verschillende voertuigen uit te vechten: gewone rallywagens, buggy’s, pickups en zelfs grote vrachtwagens. Een breed aanbod van zeer uiteenlopende off road klassen dus. In de Career mode komen ze allemaal samen.

In deze Career mode is meteen het grote contrast tussen de verschillende klassen te merken. Het ‘goeie ouwe’ rallyracen is in DIRT intenser dan ooit en het is in alle facetten, naast de onrealistische middenas en het te snel accelereren en afremmen, nagenoeg perfect uitgewerkt. Het snelheidsgevoel is in deze races fantastisch en met de immense dichtheid van bomen in elke level soms zelfs griezelig te noemen. In deze races toont de game zich van zijn beste kant, ook op technisch vlak waarbij alles goed loopt. Doe je na een intense rally een race met buggy’s dan zakt de game letterlijk en figuurlijk als een plumpudding in elkaar: de framerate is niet in orde, de races zijn niet spannend, snelheidsgevoel mist, omgevingen zijn niet interessant en alle mechanieken die het standaard rallyrijden zo mooi maken zijn verdwenen. Dit geldt voor alle typen races waarbij er meer dan één directe tegenstander is. Wat nog eens exta opvalt is dat dit soort races al vrij vroeg in de Career mode helemaal uitgespeeld zijn en de traditionele types overblijven. Geweldige racetypes die overblijven zijn Rally, Crossover en Hill Climb. Bij deze laatste is er nog een leuke variant waarbij er niet met een rallywagen gereden wordt maar een flink opgepepte Amerikaanse vrachtwagen. Erg intens!

Naast de Career mode, die leuk in elkaar zit, maar wat kort is, heeft de game nog een Championship modus. In deze modus rij je, heel traditioneel, de verschillende ‘stages’ in de wereld af om uiteindelijk wereldkampioen te worden. Iets voor de traditionele rallyfan dus. Het online racen bestaat uit het simpelweg rijden van goede tijden en deze te vergelijken met die van je vrienden. Online racen in de racetypes met meer wagens op de baan is helaas niet mogelijk, wat een kleine teleurstelling is. Voor de hardcore rallyfan is er uiteindelijk genoeg te beleven in het verbeteren van tijden en het ontdekken van omgevingen. Dit geldt niet voor de casual gamer, die vrij snel door de Career én Championship mode heen is en blijft zitten met een voor hem uitgespeelde game.



Grafisch is DIRT een echte knaller. De belichting in de game is fantastisch en de carmodels zijn uitstekend, zowel van binnen als van buiten. De omgevingen verdienen speciale aandacht, want wat is een bosrijke omgeving in Engeland of Afrika fantastisch neergezet! De bomen vliegen werkelijk om je heen als je er met 140 kilometer per uur langs raast. Dit geeft een haast beangstigend gevoel en het laat de adrenaline flink stromen. DIRT laat nog meer van zijn kwaliteiten zien op het moment dat je zo’n boom raakt want het schadesysteem is fenomenaal. Alles gaat stuk aan je wagen en daar blijft het niet bij. Ook de omgeving gaat op verschillende manieren stuk: houten hekjes kraken kapot als je er met een rotgang tegenaanknalt en banden vliegen in het rond bij sommige races. Verder is er een vies bruin filtertje die de game wat vuiler laat ogen dan het daadwerkelijk is, iets wat wel of niet in de smaak kan vallen. Een klein smetje op de grafische kwaliteit is de framerate, die ronduit slecht is bij de racetypes met meerdere wagens op de baan. In de traditionele types is er echter niets aan de hand. Ook het geluid is van erg goede kwaliteit. Ook hier is bijzondere aandacht geschonken aan de geluiden bij het crashen, wat de grafisch al mooie crash helemaal afmaakt. Kleine details als het slaan van steentjes tegen de onderkant van de auto of het geluid van de wagen na een sprong, er is allemaal aan gedacht.

DIRT is dus een grafisch overweldigende rallygame die nog steeds erg goed is in waar hij altijd al goed in was: het brengen van intense rally in een mix van arcade en realisme. De toevoeging van nieuwe racetypes doet de game als totaal helemaal niet goed, al zal het een commercieel slimme zet geweest zijn. Voor de hardcore rallyrijder is er genoeg aan traditionele rally te beleven waardoor DIRT ook voor deze groep interessant blijft. Toch halen de nieuwe racetypes de topkwaliteit van de game omlaag en dat is jammer. Dit wil echter niet zeggen dat DIRT geen goede game is, in tegendeel!
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   90
Graphics   90
Replay   70

Schoenmaker, blijf bij je leest.
83


11:18  The King of Fighters XI
10:49  Drie screenshots SOCOM: Confrontation
 Reacties (8)
 Pagina: 1
MaartenL (Redacteur) op 04-07-2007 om 11:24 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Gepaste review. Het enige waar ik ietwat niet akkoord mee kan gaan is dat de nieuwe racetypes de kwaliteit van het spel omlaag halen, dat varieert hevig van persoon tot persoon. Mijn vriend vond de hill climbs te gek terwijl ik wat meer van rally houd. Overigens vind ik het wel leuk dat ik dan tussen rallys door wat afwisseling in de races heb...

Dirt is een zéér goede racer (ook al is het niet volledig realistisch), zeker de moeite waard om te kopen (als je het gebrek aan multiplayer kan overleven).

Dé adrenaline stoot: Rally's met bossen/bomen racen met het in-car view (helmet view). Tegen zo'n snelheid met zo'n super coole viewpoint door de bomen doet echt je hartje sneller kloppen

Roderick op 04-07-2007 om 11:34 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Hill Climb lijkt in principe best veel op het traditionele rally. De andere racetypes als t racen met buggy's, pickups en vrachtwagens zijn meer t probleem

Verder is t gewoon een goede en erg intense game idd.

Sabzero op 04-07-2007 om 13:15 [Niv: 4 / Exp: 207]
Ik ben ook van mening dat de verschillende race types de game naar beneden halen, ik vind het juist een plus punt. Leuke afwisseling tussen de traditionele rally's door.

Gast (80.242.238.xxx) op 04-07-2007 om 15:03
het gravel is een beetje licht en doet pijn aan je ogen

link0007 op 04-07-2007 om 17:44 [Niv: 65 / Exp: 3259]
Hill climb is da bomb }>

Nog steeds rally als je het mij vraagt..

Roderick op 04-07-2007 om 21:11 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Wanneer leest er iemand nou eens goed en ziet dat t probleem niet bij Hill Climb ligt.

MaartenL (Redacteur) op 05-07-2007 om 15:02 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Ja we weten wel dat het probleem ligt aan de races met meerdere auto waar het landschap saai is en de framerate laag maar ik toonde het enkel aan als voorbeeld dat de andere racetypes (desondanks het landschap/framedrops) ook wel een leuke afwisseling kan zijn als je daar een beetje interesse in hebt.

Die Hill-climb fan zit ook constant te zagen voor de CORR Races met buggys te doen. Ze zijn wel fijn, maar inferieur t.o.v. de originele rallys etc.

We get you

Gast (82.75.113.xxx) op 06-07-2007 om 13:02
Lieve zwartkijkertjes, Dirt is niet perfect nee, maar het is wel de beste rally sim die er is. _O_

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Colin McRae: DiRT
Type:
Game
Releasedatum:
14-09-2007
Ontwikkelaar:
Codemasters
Uitgever:
Codemasters
Media:








Meer media