Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Nieuws:

Meer info over Quake Wars


Door Rene Groen op 14-05-2007 om 13:26
Bron: Gamespot

Tijdens de E3 van 2006 werd Enemy Territory: Quake Wars de 'Best Shooter of E3 2006' genoemd. Halverwege 2007 is de game echter nog steeds niet op de markt.

Inmiddels weten we dat het spel naast een PC release ook op de Xbox 360 en PlayStation 3 verschijnt, en Paul "Locki" Wedgwood (eigenaar en creative director van ontwikkelaar Splash Damage) geeft nu antwoord op diverse andere vragen.

- Het project voor het spel werd in de zomer van 2003 gestart, toen was Wedgwood vooral bezig met Kevin Cloud, co-eigenaar van id Software en executive producer van Wolfenstein: Enemy Territory.

In het eerste jaar werkten er zo'n zes mensen aan het spel en was het vooral een onderzoeksfase waarin ze keken naar het design van het spel. Na negen maanden hadden ze verschillende technologieën bekeken, maar deze waren redelijk onsuccesvol. Wat ze op dat moment vooral hadden gedaan was de Quake 3 engine (eentje die tot dan toe vooral gebruikt werd voor lineaire, first-person, indoor, singleplayer games) gebruiken om een grootse multiplayer, outdoor game te maken, inclusief voertuigen. Het team was bekend met deze technologie, maar zocht toch vooral naar iets compleet nieuws. Ze keerden dan ook naar id Software, en na enkele seconden antwoorde John Carmack:

quote:
"Well, what I think you should do is have a huge texture that covers the entire landscape, that's untiled and unbroken right to the horizon. This can be as big as you like. And then just render absolutely everything to the horizon."


Het was Carmack zelf die vervolgens de code schreef die het team kon implementeren in het spel en waarmee ze verder konden. Het jaar dat hierop volgde ging dan ook vooral op aan deze ontwikkeling en de implementatie. Het laatste anderhalf tot twee jaar is voornamelijk op gegaan aan de ontwikkeling, en op dit moment heeft het spel 12 maps. Aangezien er aan iedere map ongeveer vier keer zoveel mensen werken als aan een enkele Wolfenstein: Enemy Territory map lijkt het meer op 48 maps.

Traditioneel zijn multiplayer combat games altijd in een bos, een jungle of een woestijn. Het team tracht echter unieke locaties voor iedere map te bedenken, denk aan maps met grote wateren, of juist een plattere map in een woestijn. Een volgende map is weer vol met bergen, waardoor iedere map zijn eigen unieke uitstraling krijgt waar de doelen weer op afgesteld zijn. Het is voor het team wel erg lastig om hier een juiste balans in te krijgen, maar ze willen echt dat de doelen per map zeer verschillend zijn.

- De samenwerking tussen id Software (Texas, Amerika) en Splash Damage (London, Engeland) gaat erg goed, zo ook met uitgever Activision. Eerder werkte het team al mee aan id Software maps voor Return to Castle Wolfenstein Game of the Year Edition en de multiplayer van Doom 3, waardoor ze al aardig wat ervaring hadden in de samenwerking. Omdat de teams regelmatig naar elkaar toe gaan en via een internetverbinding tegen elkaar kunnen spelen kunnen ze elkaar goed blijven helpen. Omdat Splash Damage iets onervarener is helpt id Software ook goed mee en zijn ze als een mentor voor de studio.

- Het spel ligt op dit moment dicht tegen de game die ze ook voor ogen hadden. In het ontwikkelproces zijn er wel maps geweest waar maanden werk in zaten, maar die ze toch hebben laten vallen omdat ze simpelweg niet leuk genoeg waren. Beide teams willen geen game uitbrengen die 50 maps heeft, maar waarvan slechts een klein deel leuk is om te spelen. Dit gaat overigens niet alleen op voor maps, maar ook voor voertuigen, wapens en items. Zijn ze niet leuk? Dan zitten ze niet in het spel. De gameplay is echter precies zoals ze het wilde, dus daar hebben ze weinig aan hoeven te veranderen in het ontwikkelproces.

- Om het spel toegankelijk te maken voor nieuwe spelers hebben ze de gameplay niet overhoop gegooit, maar de interface juist beter gemaakt. Doe je dit niet, dan zal het spel niets meer worden dan een grote zandbak waarin je rond rent en spullen opblaast, even met de tank of een truck rondrijdt, en dat is het. Al snel ga je je dan vervelen.

Om het spel langer speelbaar te maken zijn er verschillende karakterklassen met ieder hun eigen mogelijkheden. Als de speler goed speelt met hun klasse krijgen ze hier ook nog eens beloningen voor. Dit is niet leuk voor even, maar moet spelers maanden bezig houden, mede omdat ze klassen steeds beter leren kennen.

- Omdat Kevin en Wedgwood beide eigenaars zijn van de bedrijven stond niets ze in de weg bij de ontwikkeling van het spel. Hierdoor voelden ze zich als vijftienjarigen die hun dromen uit konden laten komen. Omdat ze dit na kunnen jagen weten ze zeker dat ET: QW de beste game in zijn soort moet gaan worden. Normaal werkt het vaak andersom en bepaald de uitgever ook erg veel, door deze situatie hebben ze echter een stuk meer vrijheid.

- ET: QW is een multiplayer game en Wedgwood maakt hierbij een vergelijking met World of Warcraft, een game die ook een goede ervaring geeft, maar dit waarschijnlijk niet zou doen als offline singleplayer spel. Mochten ze ervoor gekozen hebben om een singleplayer toe te voegen, dan zou het spel nooit zo goed geworden zijn in zijn multiplayer als nu het geval is.

- Het is niet mogelijk om voertuigen van andere teams te stelen. Volgens Wedgwood zou het alleen maar leiden tot verwarring als je door een voertuig van je eigen team aangevallen zou worden, daarnaast voegt het niets aan de game toe.

- Het team doet er alles aan om cheaten in iedere vorm te voorkomen.

- De kritieken dat 12 maps voor een multiplayer game te weinig zijn vind Wedgwood niet terecht. Ter vergelijking: Wolfenstein: ET had zes maps. In deze game hadden ze er ook 12 kunnen doen, maar ze kozen ervoor om zes slechte eruit te halen en alle aandacht te schenken aan zes andere maps, die dan ook zeer goed zijn geworden. Door twaalf goed uitgewerkte, kwalitatieve maps in ET: QW zal het fungehalte alleen nog maar hoger zijn in Quake Wars dan in Wolfenstein, een game die al zeer populair was.

- Wedgwood is zeer enthousiast over een PlayStation 3 en Xbox 360 release. Enkele maanden geleden speelde hij met een Xbox 360 wired controller en was hij zeer verrast over de controle die hij had over de voertuigen. Hij vond het zelfs vloeiender besturen dan met zijn toetsenbord en muis. Toch weet hij ook dat PC spelers een voordeel hebben over console spelers als het gaat om first-person actie, en dus doen ze onderzoek om dit zo klein mogelijk te houden. Console spelers zijn vaak al tevreden over het controleschema, het team probeert dit nog verder te verbeteren.

- Voor zover hij weet is er geen interplay tussen de diverse systemen, dit is echter een vraag die beter aan id Software gesteld kan worden. Ook de vraag of er downloadable content komt kunnen we beter bij deze studio neerleggen.

- Het spel is geheel nieuw voor de Xbox 360, simpelweg omdat er nog geen game als deze is op een console. Er is dus geen gevoel dat ze twee extra maps aan deze versie toe moeten voegen t.o.v. de PC versie.



13:40  Scoor snel een Forza 2 pre-order!
13:24  PES7 veel beter op PS3?
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Gast (84.82.53.xxx) op 14-05-2007 om 15:37
is deze game voor de PC en Xbox 360 en PS3?

en Xbox 360 versie krijgt exclusief exstra maps dat is niet eerlijk voor de PC en PS(3) fans.

Nelus op 14-05-2007 om 16:50 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Lijkt me wel een vet spel worden. Gameplay zag er goed uit enzo. Maar gewaagde uitspraken zoals vergelijkingen met WoW, dure uitspraken.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Enemy Territory: Quake Wars
Type:
Game
Releasedatum:
30-05-2008
Ontwikkelaar:
Splash Damage
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:








Meer media