Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
TopSpin 2K25
WWE 2K24
Review:

Tortuga: Two Treasures


Door Cor op 05-03-2007 om 09:04
Bron: Gamed

Tortuga: Two Treasures speelt zich af in de Cariben, waar je als de piraat Thomas “Hawk” Blythe wraak wilt nemen op Blackbeard. Al rovend en plunderend trek je rond op je zoektocht. Of deze game je een echt piratengevoel kan geven lees je in deze review.

Aan het begin van de game is Hawk een piraat in dienst van Blackbeard. Jammer genoeg vindt Blackbeard je iets te gevaarlijk, en daarom heeft hij een plan verzonnen om je uit de weg te ruimen, door je te laten oppakken en executeren door de Engelsen. Hawk weet te ontsnappen, en zo begint zijn avontuur door de Cariben. Je doel is wraak te nemen op Blackbeard, een schat voor z’n neus weg te kapen, je vriendin wreken én een spookschip te stoppen. Niet een bijster origineel verhaal, vooral omdat het spookschip ontstaan is door het stelen van een vervloekte schat, iets wat ons maar al te bekend voor komt uit de film Pirates of the Caribbean.



Waar je in sommige andere piratenspellen zoals Sid Meier’s Pirates zelf kunt bepalen wat je gaat doen, daar gooit de ontwikkelaar Ascaron het met deze game over een andere boeg. De game is veel meer lineair en plotgericht, en is dan ook opgebouwd uit verschillende missies. Deze spelen zich gedeeltelijk op het land en gedeeltelijk op zee af. De landmissies zijn veruit het slechtst van de twee. In deze missies moet je vaak van het ene naar het andere punt reizen en tussendoor stapels vijanden neersabelen. De besturing van Hawk is op het land zeer beperkt. Afgezien van de vier richtingstoetsen heb je enkel de twee muisknoppen nodig om aan te vallen en af te weren. Er is dus geen mogelijkheid om te lopen, te springen, te kruipen of een andere bijzondere actie uit te voeren. Het vechten tegen de vijanden is een behoorlijk saaie aangelegenheid. De meeste gevechten kun je winnen door gewoon flink op je muis te blijven klikken en af en toe een healing potion te slikken. Soms kom je een wat sterkere vijand tegen, waarbij je eindelijk de andere muisknop ook kunt gebruiken om zijn aanvallen af te weren. Tijdens de game kun je extra aanvallen leren die je met een knoppencombinatie kunt gebruiken, maar dit voegt weinig toe aan de eentonigheid. De graphics tijdens deze landsessies zijn ook weinig bijzonder. De omgevingen zijn niet inspirerend, er is een erg klein aantal verschillende karaktermodellen (zo zie je het vaak gebeuren dat jouw schipgenoten vechten tegen vijanden die er exact hetzelfde uitzien), en de animaties zijn ook niet erg gevarieerd. Daar komt nog bij dat wanneer je te dicht bij een huis of struik aan het vechten bent de camera soms achter zo’n object gaat hangen waardoor je niets meer ziet, iets wat je in een stadje nogal vaak kan overkomen.

Een piraat is geen piraat zonder schip, en daarom zul je tussendoor ook genoeg varen. Gelukkig maar, want het spel komt een stuk beter tot zijn recht op zee. Op zee geldt vaak hetzelfde doel als op land: reis naar een bepaald punt en laat alle schepen zinken die je aanvallen. Sommige van de zeemissies vereisen een wat voorzichtiger aanpak, wanneer je in een klein scheepje zonder wapens grotere schepen moet ontwijken. De gevechten op zee zijn heel wat interessanter dan die op het land. Zo is het manoeuvreren van je schip erg belangrijk, omdat je wil proberen het vijandelijke schip te raken zonder dat het zijn kanonnen op jou kan richten. Hoe kleiner jouw schip en hoe minder zeilen je voert, hoe makkelijker je rond een ander schip kan varen en hem zo de loef kan afsteken. Ook heb je de keus uit verschillende soorten kanonskogels. De standaard kogels, waarvan je een oneindige voorraad hebt, kun je gebruiken om de romp van het schip te slopen. Afgezien van deze heb je ook kogels waarmee je de zeilen van het andere schip kapot kunt schieten, wat ervoor zorgt dat deze niet meer zo wendbaar is, en kogels waarmee je de manschappen overboord kunt laten slaan. Verder kun je tussendoor enkele voorwerpen vinden of kopen die je kunnen helpen. Zo heb je bijvoorbeeld vaten met explosieven, die je achter je schip kunt werpen en waarmee je andere schepen op kunt blazen als ze erop varen.



Er zijn dus genoeg tactische opties, en dat maakt het varen het leukste gedeelte van het spel. De vijandelijke schepen zijn slim genoeg om hun mannetje te staan, maar als je in de buurt van een rif of mijn komt is het vaak niet erg lastig ze daarop te laten varen. Dit getuigt weliswaar van een matige AI, maar het is tegelijkertijd ook een extra mogelijkheid om vijandelijke schepen uit te schakelen, die je soms goed van pas kan komen.

De zeemissies zijn grafisch gezien ook beter dan de landmissies. Verwacht geen hoogstandjes, maar het ziet er zeker niet verkeerd uit. De schepen zijn gedetailleerd genoeg, zeker vanuit het standpunt vanwaar je speelt, en verder heb je genoeg leuke details. Als je een schip beschiet bijvoorbeeld, zie je manschappen overboord slaan (om vervolgens door haaien verorberd te worden), gaten in de zeilen komen en de romp kapot gaan. Na een tijdje is er van het schip niets anders over dan een brandende puinzooi. Het is allemaal niet heel erg bijzonder, maar er is verder ook weinig op aan te merken.

Voor het geluid geldt eigenlijk hetzelfde als voor de graphics. Het kan er zeker mee door, maar erg bijzonder is het niet. Een deel van de muziekjes is leuk om aan te horen, maar de rest is erg matig. Met de voiceacting zit het over het algemeen goed, hoewel er soms wel enige Duitse invloeden in doorschemeren. Zo praat iemand met de Engelse naam ‘Threefinger’ Henry met een overduidelijk Duits accent, en ben ik tijdens een gevecht uitgemaakt voor Schweinhund. Dit zal vast komen omdat Ascaron zelf een Duits bedrijf is. Gelukkig is de hoofdpersoon wel echt Engels en valt er goed genoeg naar zijn stem te luisteren in de talloze filmpjes. De overige geluidseffectjes zijn weinig bijzonder maar gelukkig nooit storend.



De game heeft geen vorm van multiplayer of andere modi om de speelduur te verlengen. Na een keer doorspelen heb je het dus wel gezien, en de game biedt ook te weinig om hem hierna opnieuw te spelen. Uiteindelijk is Tortuga Two Treasures een erg matige piratengame. De soms leuke ervaringen op zee worden afgewisseld met de matige en saaie missies op het land. Het totaalplaatje zorgt er dan ook voor dat het spel niet meer dan een kleine voldoende verdient.
Beoordeling
Gameplay   58
Sound   63
Graphics   65
Replay   50

Op zee leuk, maar op het land matig, al met al een weinig bijzondere piratengame.
59


10:30  GTA: San Andreas Stories niet mogelijk?
16:15  Nieuwe beelden Prince of Persia: Rival Swords
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Alain op 05-03-2007 om 12:17 [Niv: 3 / Exp: 129]
Ik denk dat het idee van deze game heel goed was. alleen jammer dat hij zo slecht is uitgewerkt. Multiplayer had inderdaad misschien een leuke vorm gegeven. Goede review btw

Cor (Eindredacteur) op 05-03-2007 om 13:25 [Niv: 11 / Exp: 545]
Het bijzondere is dat in previews op Gamespy en andere sites van een jaar terug een heel leuk vechtsysteem wordt beschreven, waar ook met experience en dergelijke wordt gewerkt. Dat lijkt er allemaal uitgehaald te zijn. Er wordt gesproken over stealth gameplay, waarmee je je tegenstanders van achteren kunt besluipen, en ook over het ontwijken van aanvallen zwaarden heen te springen enzo. Dat klonk veelbelovend, dus het is me een raadsel waarom er nu zo'n eentonig systeem in zit.

Nietsnut op 05-03-2007 om 18:42 [Niv: 0 / Exp: 12]
Arrr, het verband tussen het drinken van rum en de beoordeling van het spel is recht evenredig. Gelet op de prijs van dit spel, kan er wel een flesje rum van af. Dus het spel wordt steeds beter.

Gewijzigd door Cor op 06-03-2007 om 19:10

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Tortuga: Two Treasures
Type:
Game
Releasedatum:
16-02-2007
Ontwikkelaar:
Ascaron
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:




Meer media