Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
12 Juni 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juni 2024 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juni 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(6) 
(2) 
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Microsoft Wireless Steering Wheel


Door Roderick op 15-12-2006 om 14:29
Bron: Gamed

Een first party stuurwiel voor een console, dat is lang geleden. Binnen de markt van console stuurtjes heeft Logitech toch wel de goede naam en de uitgebreide beschikbaarheid. Toch leek Microsoft niet tevreden met Logitech en de andere merken. Dan maar een eigen stuurwiel maken, zullen ze bij Microsoft gedacht hebben.

Het resultaat is het Microsoft Wireless Steering Wheel, een hele mond vol. Geheel in de stijl van de Xbox 360 is dit stuur ontworpen, dus dezelfde witte hoofdkleur en grijze subkleuren zijn aanwezig op het stuur. Op de plek waar het stuurkolom het dashboard ingaat is er zelfs een stukje hoogglans plastic aanwezig. Het stuurtje zelf heeft een chromen afwerking onder en daar waar je handen het meest zullen zitten is gebruik gemaakt van rubber. Dit rubber voelt tegelijk hard en zacht aan en heeft uitstekende grip. Flippers (de schakeleenheden achter het stuur) zijn aanwezig en gemaakt van hard plastic in een grijze kleur die nergens anders op het stuur is te vinden. Persoonlijk had ik de kleur van deze ‘flippers’ liever in een wat donkerdere, meer passende kleur gezien. Dit is echter muggenziften want het oog krijgt precies wat ‘ie wil bij dit stuurtje.



“Wireless” staat groot op de doos, dit geldt echter alleen voor de verbinding tussen het stuurtje en de Xbox 360. Wel heeft de verbinding tussen het stuurtje en de pedalen een kabeltje, die je netjes in het pedalensetje kunt inleggen zodat er niet teveel kabels komen te liggen. Een tweede kabel is nodig om de Force Feedback van het stuurtje te kunnen gebruiken. Het stuur gaat dan door middel van een kleine adapter aan het stroomnet en zo kun je zorgenloos genieten van Force Feedback. Wil je even geen Force Feedback, dan kun je de kabel voor de stroom niet aansluiten en spelen op de batterijen, die ook een plekje in het stuur hebben. Op deze manier heb je wel lichte rumble maar geen heftige Force Feedback, aangezien dit de batterijen in no-time leeg zou slurpen. Als je besloten hebt welke kabels wel en niet aan te sluiten en dat ook echt gedaan hebt, komt de volgende keuze: op schoot of op mijn bureau/tafel? Door middel van een stevige klem is het mogelijk om het stuur op je bureau of tafel te bevestigen. Deze klem kan tevens op een flink dikke tafel bevestigd worden, een tafelblad van 5 centimeter moet geen probleem zijn. Op schoot gaat het ook prima, aangezien het ding met een kleine 5 kilo goed op zijn plek blijft en de rubberstrookjes onderaan het stuur daar nog eens extra aan helpen.



Op naar de functionaliteit. Momenteel worden er drie racegames door het stuur ondersteund, te weten Project Gotham Racing 3, Need for Speed: Carbon en Test Drive Unlimited. Voor PGR3 en TD: U heb ik het stuur getest en het stuurtje doorstaat mijn kritische blik goed. Waarom? In PGR3 is het stuur bijzonder goed met Force Feedback om de ervaring flink te verbeteren. Deze Force Feedback is overal en altijd te merken: ga je te hard een bocht in, dan klapt de Force Feedback erop. Bij het verlaten van een bocht teveel gasgeven zal resulteren in het ‘vastslaan’ van het stuur in voorwaartse richting (zoals we verwachten, volgens de krachtwetten). Niet alleen deze krachten zijn te voelen, maar ook bij gebeurtenissen als het raken van een vangrail of het rijden over een curbstone zijn te voelen. Klein stukje commentaar: bij de incar view in PGR3 zie je de auto bij hoge snelheden schudden, dit is echter totaal niet te voelen in de Force Feedback of de Rumble, een gemiste kans tot een meer overtuigende beleving. In Test Drive: Unlimited is weinig te merken van de Force Feedback en dit heeft puur met ondersteuning door de game te maken. Force Feedback werkt in het algemeen goed, maar hoe is het sturen zelf? Daar werkt het bij TD:U een stuk beter dan bij PGR3 (los van het feit dat de besturing op zich bij PGR3 natuurlijk stukken beter is). Het stuur reageert in TD:U veel beter op kleine bewegingen dan in PGR3. In PGR3 heb ik zelfs het gevoel dat er een flinke dode zone is waarbij sturen helemaal geen zin heeft. Dit is erg jammer omdat het insturen lastig maakt, wat weer flink oefenen vereist. Ook dit heeft weer met de ondersteuning te maken, wat ook te zien is aan het lak aan instelmogelijkheden om deze dode zone weg te werken. PGR3 is wel de game die echt de moeite waard is met het stuurtje, bij TD:U is dit (voor mij althans) minder het geval.

Alle functies van het stuur werken bijzonder goed, het is dus alleen afwachten tot een perfecte ondersteuning door de games. Het is moeilijk te begrijpen dat bij een game als PGR3, waar de Force Feedback zo goed werkt, men niet de mogelijkheid toevoegt om de gevoeligheid van je stuur in te stellen. In de toekomst zal het anders zijn, en daar is dit stuur ook voor op de markt gebracht. Van GTR en Forza Motorsport 2 verwacht ik een perfecte ondersteuning en dat is waar de echte racefan het ook voor doet. Alle andere racegames die op de Xbox 360 verschijnen zullen waarschijnlijk ook dit stuur volledig ondersteunen, dus bij komende reviews van deze racegames (waaronder natuurlijk ook Project Gotham Racing 4, waarbij de makers geluisterd hebben naar mij en de rest van de racefans die problemen heeft met het gebrek aan instelmogelijkheden in PGR3) kun je de beoordeling van het stuur blijven lezen op Gamed.



Uiteindelijk stel je je dan de vraag: moet ik hem kopen? Als je een fan van racegames bent en GTR en Forza Motorsport 2 al maanden op je lijstje staan is het een volmondig ja. Hoewel de ondersteuning nu nog niet optimaal is kun je gerust tot aanschaf overgaan. Zo geniet je nu nog van PGR3 en kun je het stuurtje leren kennen en kun je bij release van de aankomende racetoppers ongestoord naar de winkel rennen, de game oppikken en gelijk aan het racen gaan. Wat betreft prijs zal er waarschijnlijk ook weinig veranderen. Het stuur ligt voor 130 euro in de winkel (met PGR3), waarmee dit stuurwiel wel flink duurder is dan de concurrent (MadCatz en Logitech), die voor 90 euro van eigenaar wisselen. Echter, bij Microsofts eigen stuur heb je de looks, de volledige ondersteuning en toch die uitstekende kwaliteit (in het bijzonder de Force Feedback) waardoor je geen moment hoeft te twijfelen welk stuurtje je in huis moet halen.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   90
Graphics   90
Replay   90

Prima stuur met wat weinig ondersteuning. Goede vooruitzichten voor de toekomst!
90


15:22  [Upd.] Bioshock op vijf freaky screens
13:56  Xbox 360 backwards compatible lijst uitgebreid
 Reacties (13)
 Pagina: 1
im2 op 15-12-2006 om 14:58 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Ik heb een stuur voor de ps2 en daarop werkt de force feedback kut. Er zit gewoon een motortje in dat stuur die in de tegenovergestelde richting draait. Ik heb wel vertrouwen dat dit stuur wel goed werkt maar geef mij maar gewoon een controller. En btw zit dat wel gemakkelijk zo'n stuur van 5 kg

link0007 op 15-12-2006 om 15:13 [Niv: 65 / Exp: 3259]
moet je hem ook niet op je schoot doen :p
Het stuur zelf is wel wat aan de dure kant... maar krijg je er nou standaard PGR3 bij of wat? dat drukt de prijs natuurlijk wel weer wat naar beneden.

Gast (84.82.108.xxx) op 15-12-2006 om 15:20
zonder pgr is ie 109 euro met 130 het is gewoon topkwaliteit met echt aluminium en leder maar je moet hem wel op een tafel spelen.

Devilly op 15-12-2006 om 17:08 [Niv: 275 / Exp: 13756]
Ik vind het een mooi ding. Misschien, dat als ik een 360 haal, ik dit ding ook wel haal. Heel misschien..

LUPUS op 15-12-2006 om 17:47 [Niv: 81 / Exp: 4043]
Behoorlijke fout in de inleiding. Logitech heeft wel degelijk een stuur voor de 360 uitgebracht. Waar je 'm kunt krijgen, kan ik zo niet zeggen, maar het stuur kost rond de 80-90 euro en is erg stug en... slecht.

Het Nitro Racing Wheel van Joytech is daarentegen érg de moeite waard en kost ook 90 euro. Veertig euro minder dan dit stuur, en toch doe je Joytech meteen af. Is dat laf? Nee, ik verwijt je een gebrek aan research.

Gast (81.204.55.xxx) op 15-12-2006 om 18:07
@LUPUS: volgens de conclusie heeft logitech er weer wel een. Kdenk dat de schrijver het goed bedoelt in de inleiding maar het verkeerd heeft verwoord.

ik koop er misschien eentje wanneer forza motorsport 2 uitkomt.

LUPUS op 15-12-2006 om 18:18 [Niv: 81 / Exp: 4043]
Ik heb inmiddels het hele artikel gelezen en juist nu kan ik je counteren, Roderick. Terwijl je klaarblijkelijk niet eens van het Joytech-racestuur af weet, schrijf je het af in de inleiding. Vervolgens haal je doodleuk aan dat het MS-stuur een redelijk dode zone heeft in PGR3. Maar dié kun je juist voorkomen met Joytechs stuur. Die heeft namelijk verschillende gevoeligheidsstanden en standje drie laat zich aanmerkelijk soepeler bewegen dan de niet wijzigbare standaardsetting van Microsofts stuur.

Weet je? Zet het gewoon even recht. Haal die vergelijking met andere sturen even uit de inleiding, die verpest dit verder goede artikel gewoon. Want het ís een goed stuur, dit ding. Maar het is op de Force Feedback na niét beter dan de Joytech Nitro Racing Wheel.

Zegt de pr-man van Joytech? Nee, zegt een fanatieke racegamer. Maar euh... no hard feelings whatsoever hè?

Gewijzigd door LUPUS op 15-12-2006 om 18:23

Roderick op 15-12-2006 om 19:19 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Je hebt helemaal gelijk. Tijdens het typen van de inleiding was ik wsl nog niet helemaal wakker. Logitech's stuurtje is natuurlijk de DriveFX en Joytechs stuurtje noem ik idd helemaal niet. Ik pas het even aan

Frankeeeh op 16-12-2006 om 11:16 [Niv: 5 / Exp: 254]
hoe kan microsoft niet tevreden zijn over Logitech? Ze hebben zeker nog niet de G25 geprobeerd Die is dan wel alleen voor PC nog, maar is vast wel te maken voor andere systemen als ze dat willen.

Gewijzigd door Frankeeeh op 16-12-2006 om 11:17

wackyprofessor op 16-12-2006 om 14:32 [Niv: 224 / Exp: 11181]
Hebbé, al is het maar alleen omdat ik iets bijpassends wil hebben en goede force feedback.
Ga ik waarschijnlijk wel halen, aangezien ik al lang geen racegames meer heb gespeeld en de drang er wel naar is.

Gast (84.81.198.xxx) op 17-12-2006 om 19:18
Aanpassingen zijn wel beter zo. Heb zelf Joytech stuur en is echt prima, bevalt me dik goed!

the_dan op 05-09-2010 om 14:04 [Niv: 310 / Exp: 15521]
gelukkig zit er een hoge replay waarde aan het stuur

the_dan op 05-09-2010 om 14:04 [Niv: 310 / Exp: 15521]
gelukkig zit er een hoge replay waarde aan het stuur

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Xbox 360 Hardware
Type:
Hardware
Releasedatum:
02-12-2005
Ontwikkelaar:
Microsoft
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media