Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
TopSpin 2K25
WWE 2K24
Review:

Guild Wars: Nightfall


Door Arrie op 09-12-2006 om 13:27
Bron: Gamed

April 2004 kwam Guild Wars uit, vlak na het immens populaire World of Warcraft. Deze twee zijn van hetzelfde genre, maar toch erg verschillend. In januari komt de uitbreiding voor WoW uit, maar van de Guild Wars franchise is al de stand-alone uitbreiding Factions uitgekomen, en nu dus Nightfall. Aangezien dat ook een stand-alone game is, vraag je je misschien af of er niet erg weinig is veranderd. In ieder geval genoeg om mij er vele uren mee te vermaken.

Guild Wars heeft in tegenstelling tot veel andere MMORPG’s geen maandelijkse kosten wat het ook meteen een stuk aantrekkelijker maakt. Een ander belangrijk verschil is dat het alleen in de steden zelf daadwerkelijk ‘massive’ is. Als je in een stad bent, zie je wel alle andere mensen die er op dat moment aanwezig zijn (en in hetzelfde district zitten), maar ben je op avontuur door de mooie landschappen, dan zie je alleen je eigen party en de NPC’s. Iets belangrijks in Guild Wars zijn natuurlijk ook de guilds en de gevechten tussen deze guilds.

Guild Wars was nog vrij succesvol, wat mede kwam doordat World of Warcraft het genre ineens immens populair had gemaakt. Na een jaar kwam dus een stand-alone uitbreiding, genaamd Factions. Deze werd goed ontvangen, zowel door de pers als door het publiek. Je kon dus wel verwachten dat er nog een game aan zou komen. Dat is Guild Wars: Nightfall. Er zijn twee nieuwe professions, er is het nieuwe hero-systeem, er is een heel nieuw verhaal met nieuwe missies, en er zijn een heleboel nieuwe skills, wapens, kleding en ga zo maar door. Dit zal ik allemaal in deze review behandelen.



Ik zal beginnen bij de twee nieuwe professions. Als je het spel begint en een character aanmaakt, moet je namelijk een profession kiezen, zoals warrior of ranger. Dit bepaalt je vechtstijl, je skills en dergelijke. Als eerste is bij Nightfall de profession Dervish nieuw. Deze gebruikt een zeis om zo meerdere opponenten tegelijk in mootjes te hakken, door cirkelvormige bewegingen te maken. Wel zijn ze erg mysterieus en ook zijn ze heilig. Ze zijn gewaad in een mantel. Qua skills hebben ze vooral aanvallende skills die hun zeis kracht bij zetten. Dat ze zo aanval gericht zijn, brengt ook een nadeel met zich mee. Ze zijn qua verdediging namelijk veel slechter en op dat punt moet je dan ook oppassen. Aangezien ze zo kwetsbaar zijn, is het slim om een aantal mensen mee te nemen in je party die je kunnen ondersteunen.

Ook nieuw is de Paragon, welke een imposant uiterlijk heeft door zijn pantser, wat hem er uit doet zien als een engel. Zo wordt hij dan ook gezien door de inwoners van Elona, het land waarin Nightfall zich afspeelt. Ze denken dat het vroeger engelen waren die door de goden naar Elona zijn gestuurd om dat tegen de ondergang te beschermen. De Paragon gebruikt een soort kleine speer, die ze naar de vijand gooien. Qua skills hebben ze meer een ondersteunde functie. Ze gebruiken shouts en chants, waarmee hij zijn eigen party kan versterken en motiveren, terwijl hij de spreuken van de tegenstander juist tegenhoudt. Op deze manier help je je party en zorg je voor nieuwe motivatie om je vijand af te maken.



Nightfall heeft ook een heel nieuw verhaal en speelt zich af in een andere, unieke wereld. Je bevindt je namelijk in Elona, the land of the golden sun. Je hoort bij de Order of the Sunspear, en je komt steeds hoger in deze orde, hoe meer Sunspear Promotion Points je verdient. Deze kan je onder andere verkrijgen door missies te doen. Deze bestaan uit primaire en secundaire missies. De eerste doe je om het verhaal van Nightfall te volgen, inclusief cutscenes. De tweede vertelt over losse verhalen van bijvoorbeeld handelaren en voor deze missies krijg je beloningen. Het verhaal van Nightfall zit erg goed in elkaar, maar ik ga natuurlijk niks verklappen. Je volgt het in ieder geval door twintig hoofdmissies, maar er is zoveel te doen in Elona dat je niet snel uitgespeeld raakt, je zit binnen de kortste keren helemaal in de wereld van Nightfall.

Ten slotte wil ik nog de grootste vernieuwing in Nightfall bespreken. Het is natuurlijk niet handig als je niemand kan vinden voor in je party, als je een missie wilt doen. Ook is dit niet makkelijk, aangezien het druk is en er van alles gebeurt op het chatkanaal. Dan heb je de ‘henchmen’ om je te vergezellen, maar die zijn ook niet heel goed. In Nightfall worden dan ook de ‘heroes’ geďntroduceerd. Dit zijn bepaalde personages die op een of andere manier met jou in aanraking komen. Deze kan je in je party doen, maar beter nog, je kan ze helemaal customizen. Je kan hun attribute points uitdelen, hun equipment regelen en hun skills regelen. Natuurlijk is dat een heel gedoe, maar het is wel erg handig. Ook kan je je heroes in bijvoorbeeld aanvallende stand of verdedigende stand zetten of ze opdrachten geven. Dit zorgt voor meer diepgang dan de ‘henchmen’ en voegt echt wat toe.

Wat ik zelf wat minder vond aan het spel, was het vormen van een party met andere mensen. Het chatkanaal is zoals eerder gezegd erg druk en je komt er moeilijk tussen. Ook als je dingen wilt ruilen, kopen of verkopen gaat dat daardoor lastig. Ook moet je soms erg grinden, éénzelfde taak constant herhalen om een bepaald level te halen, om bepaalde missies te kunnen doen. Deze kan je dan namelijk alleen doen als je een bepaalde sunspear rank hebt behaald. Natuurlijk is de gameplay nog grotendeels hetzelfde, maar het blijft gewoon erg leuk.



Qua graphics staat Nightfall zijn mannetje, de gebieden van Elona zijn mooi weergegeven. Het draait nog steeds op de engine van Guild Wars zelf, maar het is toch weer wat verbeterd, waardoor de werelden er weer goed uitzien, erg levendig. Ook de cutscenes mogen er zijn. De muziek valt niet zo erg op bij Nightfall, maar het is wel erg mooi en het past precies bij het spel. Het is dus erg sfeervol en dat mag je ook wel verwachten van Jeremy Soule, die toch wel erg bekend is in de wereld van de gamemuziek.

Kortom, Nightfall verbetert zijn voorganger en geeft met een hele nieuwe wereld, nieuw verhaal en nieuwe missies genoeg voor de Guild Wars liefhebber om zich mee te vermaken, maar ook voor iemand die nog nooit Guild Wars heeft gespeeld kan ik hem aanraden, aangezien het geen hoge instapfactor heeft. Ben je dus een liefhebber van het genre, dan is Guild Wars: Nightfall een erg leuk spel.
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   85
Graphics   83
Replay   90

Zowel voor de nieuwkomer als voor de Guild Wars-speler een aanrader
85


13:47  Sega sluit PSO servers
13:08  Eerste beelden van Burnout Dominator
 Reacties (5)
 Pagina: 1
marino op 09-12-2006 om 13:45 [Niv: 90 / Exp: 4520]
vet spel

Devilly op 09-12-2006 om 13:49 [Niv: 275 / Exp: 13756]
Klinkt goed, iemand op de club speelt dit spel en heeft Nightfall binnen één dag uitgespeeld, zegt hij.

svcreapy op 09-12-2006 om 14:11 [Niv: 13 / Exp: 636]
kheb hem ook gekocht

drakeman12 op 09-12-2006 om 17:19 [Niv: 20 / Exp: 1025]
cool spel moet je elke maand geld geven met dit spel toevoeging: laat maar.....

Gewijzigd door drakeman12 op 09-12-2006 om 17:20

sandstorm op 11-12-2006 om 18:48 [Niv: 57 / Exp: 2851]
ehm, is gw niet een soort wow voor mensen met weinig tijd (of hoe gw fans et zullen brengen, voor mensen met een leven)??, en ja ik ben te lui om de review te lezen

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Guild Wars: Nightfall
Type:
Game
Releasedatum:
17-11-2006
Ontwikkelaar:
ArenaNet
Uitgever:
NCSOFT
Media:



Meer media