Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
12 Juni 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juni 2024 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juni 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(6) 
(2) 
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
TopSpin 2K25
WWE 2K24
Preview:

Sword of the Stars


Door Gideon op 07-07-2006 om 00:03
Bron: Gamed

Laten we wel wezen; strategische space sims zijn over het algemeen gezien niet echt populair meer en voor beginners is instappen zo goed als onmogelijk. Gaat Sword of the Stars daar verandering in brengen?

Om antwoord te geven op die vraag zullen we natuurlijk moeten wachten op de uiteindelijke review, maar in deze preview wordt in ieder geval gekeken of men bij Kerberos Productions op de goede weg is. De naam van deze ontwikkelaar zal je in eerste instantie misschien niet bekend voorkomen (het is ook hun debuutgame), maar bedenk wel dat ze bestaan uit de mensen die eerder aan o.a. Home World (die andere spacegame) en Ground Control hebben gewerkt.

Sword of the Stars dient gespeeld te worden volgens de bekende regels die de meeste strategyfans als muziek in de oren klinken. Op zijn Engels is dat 4X: explore, expand, exploit en exterminate. Het begint allemaal met een sterrenstelsel, dat je in een custom-game zelf qua grootte kunt aanpassen. Vernieuwend aan SotS ten opzichte van eerder games in dit genre is dat dit sterrenstelsel ook werkelijk in 3D wordt weergegeven. Je kunt volledig om de planeten heen draaien, in- en uitzoomen, waardoor je de grote van je 'rijk' in volle glorie kunt aanschouwen. Een mooi voordeel, maar het is allemaal wel even wennen. Vooral in het begin bestaat de mogelijkheid dat je compleet het overzicht kwijt raakt en in dit soort games kan dat niet de bedoeling zijn.



De game telt een viertal rassen die, zoals je ongetwijfeld wel zag aankomen, elk zo hun eigenschappen hebben. Ten eerst hebben we de mensen, die na het bouwen van hun eerste ruimteschip dat met de snelheid van het licht kan reizen, compleet af worden geschoten. Bad luck zullen we maar zeggen, maar de mens zou de mens niet wezen als ze er weer bovenop kwamen om keihard terug te slaan. De rassen verschillen vooral van elkaar in de manier waarop zij zich verplaatsen door het universum. De mens doet dit redelijk snel over een soort van ruimtesnelwegen, maar zij kunnen hier niet van afwijken. De andere drie rassen, de Hivers, Tarkas en de Liir hebben elk weer hun eigen manieren, waardoor het ene ras misschien wat langzamer op gang komt, maar daarna juist weer sneller is.

Sword of the Stars bestaat grofweg uit twee onderdelen; het tactische gedeelte en het vechten. Eigenlijk kun je dit het best vergelijken met Rome: Total War, alleen dan net even anders en natuurlijk in de toekomst en ruimte. Het tactische gedeelte is het stuk van de game waar je het meest mee bezig zult zijn en de game werkt hier turn-based. Dit houdt in dat je een aantal zetten mag doen, waarna de tegenstander aan de beurt is. Zo kun je bijv. ruimteschepen naar (nieuwe) planeten sturen, of per planeet aangeven of men veel of weinig moet bouwen. Ook het bouwen van schepen gaat via dit gedeelte. Een, wederom in 3D weergegeven, tech-tree laat je nieuwe wapens, motoren etc. ontwikkelen, waardoor je ze vervolgens op je ruimteschepen kunt bouwen. Ik was best gecharmeerd van dit systeem, omdat je de schepen zo naar je eigen zin kunt ontwerpen, waardoor je een nog persoonlijker leger krijgt. Vooral in de multiplayer tegen levende tegenstanders moet dit interessante taferelen opleveren.



Twee ruimtevloten treffen elkaar en het knokken kan beginnen (al kan de diplomaat onder ons natuurlijk ook proberen of het niet anders op te lossen is). Het vechten gaat, zoals eerder al aangegeven, niet turn-based, maar real-time. In vol 3D schieten de voertuigjes over het beeldscherm en door de ruimte, om kleurrijke lasers rond te schieten. Afzonderlijke onderdelen van schepen kunnen kapot, waardoor je behoorlijk tactisch te werk kunt gaan. Ook hier spelen de verschillende rassen weer een rol, want de één heeft andere eigenschappen dan de ander.

De versie die ik gespeeld heb, was een preview versie, dus er kan nog van alles veranderd worden aan de game. Toch maakte SotS nu al een goede indruk op mij. De goede balans tussen het aan de ene kant zeer diep gaan wat betreft tactische mogelijkheden en aan de andere kant de redelijk lage instapdrempel maken het nu al een game die aantrekkelijk is voor de gevorderde als wel de beginner. Kanttekening wil ik nog wel maken bij het geluid, want dat was eerder irritant dan dat het mijn speelplezier bevorderde. De voice-overs waren ronduit slecht; hopelijk word hier nog aan gewerkt.

Sword of the Stars is een game die een positieve conclusie verdient, want ik werd ook achtergelaten met een positief gevoel over deze game. Het is duidelijk dat de dames en heren bij Kerberos Productions duidelijk weten waar ze mee bezig zijn. Het space-sim genre is weinig populair dezer dagen, maar hopelijk kan SotS daar enigszins verandering in brengen. De potentie is in ieder geval volop aanwezig.


00:09  Blizzard gaat next-gen
00:03  Frogger springt naar Xbox Live Arcade
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Gast (86.80.163.xxx) op 07-07-2006 om 09:16
wat een kut onderwerp, dat gaat tog helemaal negrens over. de screend zien er nou ook niet aantrekkelijk uit.... :? |(

Roderick op 07-07-2006 om 09:19 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Games als Homeworld hebben toch flink succes gehad hoor

Rene Groen (Eindredacteur) op 07-07-2006 om 12:19 [Niv: 748 / Exp: 37385]
Dat het jouw genre niet is wil niet automatisch zeggen dat het een kut onderwerp is dat nergens over gaat.

Gast (62.195.31.xxx) op 07-07-2006 om 16:32
Als die games niet zo populer meer zijn (waren ze dat dan) en voor beginners moeilijk om in te stappen. Waarom maken ze die dan uberhaupt, je wil toch je procuct verkopen en winst maken :X of heb ik het mis?

Gast (81.207.109.xxx) op 07-07-2006 om 21:56
Beter dan Star Control (II) wordt het toch niet

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Sword of the Stars
Type:
Game
Releasedatum:
01-09-2006
Ontwikkelaar:
Kerberos Productions
Uitgever:
Lighthouse Int.
Media:





Meer media