Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Nieuws:

Interview met de ontwikkelaar van Crackdown


Door Rene Groen op 23-05-2006 om 21:27
Bron: OXM

Overal naar toe, overal kunnen rijden en schieten op datgene wat je wilt. Het klinkt als GTA, en dat is ook niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat David Jones meegewerkt heeft aan Grand Theft Auto 1 en 2. Toch kiest Crackdown voor een andere aanpak.

Official Xbox Magazine had een interview met de beste man over het spel, wij hebben het voor je vertaald.

OXM: Het eerste dat opvalt aan Crackdown is de visuele stijl. Hebben jullie een bewuste keuze gemaakt om weg te blijven van een realistische stijl?
Jones:
Ja, veel mensen werken op dit moment aan realistische games zoals je op de E3 hebt kunnen zien. Zo zijn wij echter niet. We gaan voor dynamiek, hoge populaties en we maken een game waarin de gamer kan doen wat hij wil. Om dat te bereiken hebben we niet gekozen voor een super realistische stijl. We wilden onze eigen visuele stijl die aansluit op de over de top gameplay en we vonden dat een stripboekstijl ideaal is daarvoor.

OXM: Toen de eerste Crackdown screenshots naar buiten kwamen vonden veel mensen deze grafisch niet echt goed. Hoe voelde dat?
Jones:
Ik denk dat ze het punt missen, maar we wisten ook dat dit altijd zo zou zijn. Grafisch wilden we niet één level die er altijd hetzelfde uitziet en waarin je zes karakters tegen het lijf komt. Veel ontwikkelaars besteden al hun budget aan de graphics, wij spenderen ons budget aan een verbazingwekkende stad met een verbazingwekkende gameplay ervaring.

OXM: Hoe groot is deze stad?
Jones:
Mijlen bij mijlen, het is enorm. De stad is zowel rondom een verticale als horizontale as gebouwd. Daarnaast gaat het ongeveer een halve mijl de lucht in en je kunt naar elke top van deze hoge gebouwen. Dit is zelfs een Achievement en daarnaast ook nog eens erg leuk om te krijgen. Het aanblik alleen is het al waard, pas wel op dat je niet duizelig word.



OXM: Laten we het over de verhaallijn hebben. Waar draait Crackdown om en zal dit verhaal verteld worden aan de hand van cutscenes naarmate het verdert?
Jones:
Je bent een lid van een futuristisch agentschap die de straten van de stad schoon houdt. Er zijn drie bendes die onrust veroorzaken en jij moet bekijken wat de beste manier is om dit te voorkomen. Het verhaal zal inderdaad verteld worden met cutscenes. Iedere cutscene is gedaan binnen de game engine.
Ieder van de 21 Kingpings heeft zijn eigen dossier met een cutscene die verteld wie ze zijn, tot welke gang ze behoren, wat hun specialiteit is en wat het voor effect heeft tot de bende als je ze uitschakelt. Hierdoor weet je hoe je de bendes kunt raken, deze informatie is namelijk altijd beschikbaar voor de speler.

OXM: Wat voor invloeden op de bendes hebben de Kingpins?
Jones:
Het is erg moeilijk om de leden van een bende uitschakelt als je niet eerst de Kingpins wegruimt, aangezien het deze Kingpings zijn die de bendes bevoorraden. Ze geven hun wapens, ammo, nieuwe leden en voertuigen. Stel dat een bende veel wapens heeft, ruim deze wapenbevoorrader dan uit de weg. Krijgen ze evenveel nieuwe leden als dat jij ze dood, zorg dan dat deze toevoer stopt. Het is een strategische inslag, maar als je gewoon actie wilt en ze op wilt ruimen dan kan dat ook, het is geheel aan jou.

OXM: Vertel ons wat meer over deze individuele bendes.
Jones:
Los Muertos reageren snel en zijn ook zeer geweldadig. De Shri-Gen bende hebben hun basis in het financiële district en zijn iets meer berekend, waardoor ze wat minder snel reageren. Daarentegen zijn ze wel zeer krachtig. Zo zullen ze bijvoorbeeld zwaar getrainde troepen op je af studeren, bijvoorbeeld sniopers.
Als laatste zijn er nog The Volk, een industriële bende die hun basis in de haven hebben. Ze brengen hun goederen dan ook via schepen naar de stad.

OXM: Neemt je relatie met deze bendes af en toe naarmate je de stad opruimt?
Jones:
Nee. Ze haten je allemaal, gedurende de hele game.

OXM: Is het hoofdkarakter aan te passen?
Jones:
In het begin kun je kiezen uit verschillende hoofden en gezichten, je kunt dus een vrij individueel personage maken. Tijdens de game ontwikkel je afhankelijk van je kracht en andere elementen. Afhankelijk van je vaardigheden ga je er uniek uit zien.

OXM: Welke nieuwe bekwaamheden en vaardigheden krijgen de spelers naarmate de game vordert?
Jones:
Naarmate je vaardigheden toenemen zal je karakter veranderen. Om te beginnen zal hij fysiek veel groter worden. Na ongeveer 20 uur zal je karakter alle maximale vaardigheden hebben. Maximale kracht, maximale armour, maximale explosieven, enz. Dit is de kracht die een speler zal hebben nadat hij alle Kingpings heeft uitgeschakeld. Hij kan zelfs auto's wegschappen, of ze oppakken en weggooien!

OXM: Hoeveel vrijheid heeft de speler om een Kingpin uit te schakelen?
Jones:
Vanaf de start van het spel kun je Kingpings opsporen en ze een bezoekje brengen. Dat is het eerste deel van de game. Heb je ze gevonden, dan moet je bekijken hoe je ze uit kunt schakelen. We hebben het compleet open gelaten hoe een speler dat wil doen, afhankelijk van zijn bekwaamheid en vaardigheden. Tegelijkertijd kan Crackdown door iedereen worden uitgespeeld. Als je houdt van de vrijheid - rondrijden, stunts doen, verkennen, in vuurgevechten raken - doe dit dan gewoon 10 tot 15 uur lang zodat je een zeer krachtig krakter bouwt. Zoek vervolgens de Kingpins op en schakel ze uit! De keuze is aan jou. Als je de enige persoon in de wereld wil zijn die alle Kingpins op level 1 heeft vermoord, dan zijn er sneaky manieren om dit te doen.

OXM: Is er voldoende ruimte voor spelerexperimenten?
Jones:
Zeker. Ter voorbeeld, je kunt een lading aan explosieve vaten oppakken en ergens anders neer zetten. Zet ze bijvoorbeeld achter in een truck, rijd ergens naartoe en blaas het op voor een gigantische explosie. Het is slechts één mogelijkheid om een missie op te lossen, de hele game is echter open op deze manier zodat je zelf kunt experimenteren binnen het spel.



OXM: Kun je een voorbeeld geven van een Kingpin en een mogelijkheid om deze uit te schakelen?
Jones:
Laten we Garcia als voorbeeld nemen. Hij heeft een groot beeld van zichzelf neergezet vlakbij zijn schuilplaats, een versterkte villa vlakbij een afgrond. Hij heeft overal poorten en bewakers, en zelfs een grote bel die geluid wordt wanneer er een aanval op de basis plaatsvind. Iets wat je kunt doen is de bel vanaf een afstand onschadelijk maken zodat deze niet af zal gaan. Daarnaast zijn er ook vele andere manieren om binnen te komen. Als je veel vaardigheden in soepelheid hebt kun je de afgrond beklimmen en de basis infiltreren vanaf de achterkant. Heb je echter hoge vaardigheden op het gebied van rijden, dan pak je een level 5 truck en ram je door de poorten heen. Op deze manier hebben we gebieden voor ieder van de 21 Kingpins.

OXM: Toen we een vroege versie van Crackdown speelde waren de straten gevuld met leden van bendes. Zullen er nog meer zijn in de uiteindelijke game?
Jones:
Veel meer! Het ding is, we hebben zoveel voetgangers in de stad dat shootouts vaak plaatsvonden in heel drukken gebieden. Dat is waar een keuze van het spel om de hoek komt kijken. Als je een goede agent wilt zijn kun je de bendeleden weglokken van deze voetgangers en de schade hierbij reduceren. Ben je echter een slechte agent dan stap je erop af en schiet je op alles wat beweegt. Veel van onze processorkracht wordt hieraan besteed. We willen duizenden mensen die rondlopen in de stad, samen met duizende voertuigen. In de gehele stad richten we ons op honderd duizenden mensen, om een geweldige plek te creëren waar je veel plezier kunt beleven.

OXM: Hoe reageren mensen op deze vernietiging?
Jones:
Ze duiken, schreeuwen en rennen weg. De gangsters blijven echter dichtbij en starten een schietpartij. Een goede tactiek is door enkele waarschuwingssloten te lossen, waardoor mensen weg zullen rennen alvorens er een vuurgevecht plaatsvind. Hierdoor hoef je geen onschuldige mensen dood te schieten.

OXM: Is het mogelijk om gebouwen in de stad te vernietigen?
Jones:
Gene hele gebouwen. Wel zijn er bijvoorbeeld satellieten of borden die je eraf kunt knallen.

OXM: Het rijden is een belangrijk element en hoe hoger je vaardigheid hierin is, hoe meer auto's je kunt besturen. Hoet werkt dit?
Jones:
Iedere auto past zich aan je vaardigheden aan en geeft je zo aanvullende mogelijkheden. Neem bijvoorbeeld de SUV's van agenten. Het is goed om mee te rijden op asfaltloze wegen, maar bij een level 5 kun je zelfs over dingen heen reden. Als er bijvoorbeeld puin ligt rijd je hier gewoon overheen, zo ook over auto's. Dit zorgt zelfs voor een aftertouch in de lucht, waardoor je weer hele mooie stunts kunt maken.



Zullen er veel verscholen missies of Achievements zijn, zoals we dat kennen uit de GTA serie?
Jones:
Ja, er zullen veel van dit soort dingen zijn. Sommige spellen geven je een Achievement voor het behalen van een level, maar dat is saai. Onze Achievements zijn allemaal leuke dingen, bijvoorbeeld op de top komen van een gebouw van een agentschap die een halve mijl groot is. Alles wat je ziet kun je op klimmen en op de top van komen. Veel van de Kingpins leven op deze grote hoogtes, je moet dus je hoogtevrees overwinnen om het spel uit te spelen en de Achievements vrij te spelen.

Een ander voorbeeld is het oppakken van een auto, het vervolgens in de lucht gooien om er daarna mee te jongleren middels een rocket launcher. Dit geldt overigens ook voor mensen. Lukt je dit (met een auto of persoon) langer dan twintig seconden dan gaat er een timer lopen die de beste tijden en hoogtes noteert voor een Xbox Live Leaderboard. Dit zijn leuke Achievements, de dingen die je kunt oefenen voor vele uren.

OXM: Als het bereiken van hoge gebieden beloond wordt met Achievements, kent Crackdown dan ook luchtvoertuigen?
Jones:
Nee. We hebben besloten om deze weg te laten omdat het afleid van het doel ervan, namelijk die hoge plekken bereiken.

OXM: Hoe zit het met Xbox Live multiplayer?
Jones:
Ik kijk naar Crackdown als de eerste game die co-op op een manier doet zoals wij het doen. Je kunt je in het spel van een vriend voegen op ieder moment. Beide kun je in een auto gaan zitten en door de straten gaan razen met 200 mph, terwijl je maat vijf meter voor je alle auto's uit de weg ruimt.
Of als je een Kingpin uit de weg wilt ruimen en je hebt hier moeite mee. Roep dan een vriend in met veel wapenkracht en laat hem je een handje helpen. Je kunt zelfs een savegame aanmaken die je enkel met een vriend van je speelt. Het is een compleet nieuwe manier van spelen in een open structuur game als Crackdown.

OXM: Zijn er plannen voor downloadable content?
Jones:
Absoluut! Het is een grote stad en we willen deze steeds opnieuw gebruiken. We denken bijvoorbeeld aan nieuwe armour en voertuigen voor de agentschap, en zo hebben we nog veel meer ideeën voor downloadable content in de toekomst.

OXM: Veel mensen zien Crackdown als de Grand Theft Auto voor de Xbox 360. Wat is je reactie daarop?
Jones:
Ik speel GTA nog steeds en ben een grote fan, maar het is meer in een verhaallijn gegroeid dan wat dan ook. Het draait vooral om de missies en deze slepen je door de game met veel karakter ontwikkelingen. Sinds het werken aan GTA 1 en 2 denk ik dat we met deze game verder afstaan van GTA. Wij draaien om plezier in vrije vorm en non-stop actie. We hebben interessante statistieken van hoeveel mensen nog nooit twee missies in een Grand Theft Auto game hebben voltooid, en dat ligt aardig hoog!

Dit is waarom wij de vrije vorm als belangrijkste gameplay in Crackdown hebben. Deze vrije vorm komt ook terug in vele andere games, maar het geeft je er nooit echt een beloning voor. Je eindigt altijd op een punt waarbij je toch de missies moet gaan doen. Wat we dan ook wilde doen met het karakter progressie systeem was de gamer een reden geven om gewoon plezier te hebben en te doen wat hij zelf wil. Met Crackdown hebben we hierin een balans gevonden. Als je een geweldig verhaal wilt en een volledige Hollywood ervaring, dan kan dat. Wil je echter een beetje aanklooien en een leuke tijd hebben, dan is dit net zo belonend!


21:42  Xbox Live Marketplace update eind deze maand
20:07  4x4 Voertuigen maken opwachting in MOH: Airborne
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Rene Groen (Eindredacteur) op 23-05-2006 om 21:36 [Niv: 747 / Exp: 37359]
De beste man heeft me enthousiast gemaakt, klinkt leuk!
Enige wat ik niet begrijp is waarom hij de vergelijking met GTA uit de weg gaat, het klinkt namelijk toch als een soort GTA die iets kleiner is, maar dat moeten we afwachten.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Crackdown
Type:
Game
Releasedatum:
23-02-2007
Ontwikkelaar:
Real Time Worlds
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media