Wie speelde vroeger nou niet cowboytje en indiaantje? En wie wilde nou niet altijd de cowboy zijn? Voor diegenen ligt Desperados 2: Cooper's Revenge in de winkels. Of natuurlijk voor de mensen die hebben genoten van Desperados: Wanted Dead or Alive, of de eerste Commandos games.
In Desperados 2 heb je verschillende characters tot je beschikking. Cooper is de echte cowboy van het stel, de snelle pistolentrekker die tot alles in staat is, zodra er maar mooi geldbedrag tegenoverstaat. Kate is een sexy dame die vooral goed is in het verleiden van de vijandige koeienjongens. Verder is er nog een grimmig persoon met een ooglapje die gespecialiseerd is in snipen, een druk mannetje met een obsessie voor het opblazen van dingen, een sterke Mexicaan (inclusief grote sombrero) die het liefst voor de harde aanpak kiest en meer van zulk tuig.
De strategische overview...
Met dit bonte gezelschap baan je jezelf een weg door de levels. De sfeer is echt heel overtuigend neergezet. Je waant je echt in het wilde westen met haar stoffige steden, luidruchtige indianen en dronken cowboys. Het verhaal wordt verteld middels suffe filmpjes die bestaan uit stilstaande beelden, zoals je ze ook in bijvoorbeeld Max Payne zag. Grafisch is de game in orde en ook met de typische westernmuziek zit het wel snor.
Vaak kun je in een missie kiezen voor je eigen aanpak. Ga je voorzichtig om dat huisje heen sluipen, om vervolgens door de rivier te kruipen, een paard te stelen en er snel vandoor te gaan? Of kies je ervoor om de vijanden rustig en voorzichtig één voor één uit te schakelen, waarbij je gebruik maakt van je vuisten, je mes en natuurlijk de verleidingstechnieken van Kate? Óf trek je met je revolver in de hand ten strijde tegen de overmacht aan vijanden? De keuze is aan jou, waarbij je natuurlijk wel rekening moet houden met de opdracht die van tevoren vaststaat. In de levels kun je ook verschillende paden betreden waardoor je ze wellicht opnieuw zult spelen om de missie via een andere route te halen.
Er zijn echter een aantal elementen die behoorlijk roet in de tot dusver lekkere maaltijd gooien. Neem nu de AI. De vijanden gedragen zich bij tijd en wijlen zo stompzinnig dat je spontaan last krijgt van het Louis van Gaal syndroom: ben ik nu zo slim of zijn zij nou zo dom? Of misschien weet ontwikkelaar Spellbound wel meer over de cowboys dan ik? Als dat het geval is ga ik me direct beklagen bij mijn voormalige geschiedenisleraar, want wist jij bijvoorbeeld dat cowboys...
...zich gemakkelijk laten verleiden door knappe dames, maar diezelfde dames doodschieten als hun verleidingsactie te lang duurt?
...sterven als ze in hun been worden geschoten?
...heel droog vragen 'wat er aan de hand is' als er pal naast hun een maat wordt doodgeschoten?
...die op de grond liggen eerst opstaan als je ze doodsteekt, om vervolgens alsnog dood neer te vallen?
...af en toe simpelweg het IQ van een stoeptegel hebben?
...en Indianen dezelfde stemmen hebben?
...en hetzelfde beeld in third-person view.
De A.I. is ook zo onvoorspelbaar als het Nederlandse weer. De ene keer zal een vijand je niet opmerken als je haast in zijn nek staat te hijgen, terwijl je de andere keer een kogel tussen je ogen hebt zitten voordat je ook maar door had dat je was opgemerkt. Hierdoor zullen soms trial and error momenten voorkomen.
|