Afgelopen december maakten we kennis met Silent Hill: The Short Message, alleen dan niet door toedoen van Konami. De game lekte uit via het Taiwanese Rating Board, maar is officieel nog altijd niet aangekondigd.
Ook vandaag is Konami nog altijd niet van plan om ons officieel kennis te laten maken met de nieuwe Silent Hill en ditmaal is het aan het Australische Rating Board om dan maar met informatie te komen. Let wel: de tekst bevat spoilers over de game.
Silent Hill: The Short Message draait om thema's als zelfmoord, horror, geweld en grof taalgebruik, en qua setting is er gekozen voor een appartementencomplex onder de naam The Villa, binnen het hedendaagse Duitsland.
Als speler stappen we in de huid van een jonge vrouw, Anita geheten, die de Villa vanuit een first-person perspectief verkent en aanwijzingen tracht te verzamelen om te ontdekken wat er met haar vriendin Maya is gebeurd. Ze komt onder andere een badkuip tegen die is gevuld met bloed, tegels die zijn bespat met bloed en een scheermesje in een bebloede gootsteen. Terwijl ze het scheermes onderzoekt komt ze in een flashback terecht.
In een cutscene, eveneens vanuit een first-person perspectief, roept ene stem: “This is all your fault! Bad things happen because of YOU!”, terwijl er een hand die het scheermes vasthoudt het frame binnen komt. De linkerarm van deze persoon heeft zichtbare, horizontale littekens, waarna het scheermes contact maakt met de pols van het personage. In een volgende scene zijn afbeeldingen van de linkerarm te zien met oude en nieuwe littekens.
In een andere cutscene, weergegeven middels een mix van first-person en third-person shots, staat de speler aan de rand van het dak van het gebouw en kijkt naar beneden. Er wordt gesuggereerd dat Maya zelfmoord heeft gepleegd door naar beneden te springen. De speler speculeert in een verontruste gemoedstoestand dat ze zich nooit zal laten vergelijken met Maya. Op de achtergrond horen we de beledigende tirades van haar moeder terwijl Anita zich voorbereidt om te springen. In een first-person shot zien we haar voeten nabij de rand, waarna ze in een third-person shot een stap valt en valt.
Door de game heen zijn er cutscenes die verwijzen naar zelfpijniging en zelfmoord, gevolgd door een zwart scherm met witte teksten waarin spelers aangemoedigd worden om hulp te zoeken als ze hier zelf mee te maken hebben of mensen om hen heen zien die hiermee worstelen.
|