Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Nieuws:

Indie ontwikkelaars uiten zorgen over Game Pass na overname van Activision


Door Rene Groen op 10-02-2022 om 08:53
Bron: BBC

Microsoft liet eerder dit jaar een bommetje vallen toen bekend werd dat ze Activision-Blizzard over zouden nemen. Het maakt ze hiermee eigenaar van franchises Call of Duty, Warcraft, Tony Hawk's Pro Skater en vele anderen, waarmee Xbox Game Pass nog beter gevuld zal worden.

Hoewel gamers hiermee nog meer keuze krijgen in de te spelen games is niet iedereen even enthousiast. In een rapportage van de BBC is te lezen dat diverse indie ontwikkelaars hun zorgen uiten, hun veelal kleinere titels kunnen namelijk ondergesneeuwd raken door de grote namen.

Eén van de namen die in het artikel naar voren komt is Tanya Short, bekend van Boyfriend Dungeon die momenteel via Game pass te spelen is. Volgens haar ontlopen indie studio's momenteel zoveel mogelijk de dagen voorafgaande aan Kerst omdat ze het niet op willen nemen tegen de AAA titels, echter is dit een strategie die ze binnenkort overboord kunnen gooien.
quote:
“This Activision acquisition strikes fear in us because it makes it so much more obvious – maybe they could dominate the rest of the year and then what do we do?”

Volgens de BBC is Short slechts één van de indie ontwikkelaars die hun zorgen uiten. Een andere naam is Sad Cat Studios oprichter Yura Zhadanovich die momenteel aan Replaced werkt, een cyberpunk adventure die ook naar Game Pass komt. Hij spreekt vol lof over hoe Microsoft met de studio communiceert, wel uit hij zijn zorgen of er genoeg steun blijft voor indies als de meer high-profile games hun weg vinden naar Game Pass. Deze zorgen worden gedeeld door Ampere Analysis analist Piers Harding-Rolls. Hij voorziet dat er steeds meer abonnees komen en dat de waarde van indie games hiermee zal dalen omdat games die wel op de service staan 'gratis' te spelen zijn.
quote:
“Conceivably, indie games outside of these services might lose engagement as subscribers focus most of their attention on games they can access for free within the service."

De waardevermindering van indie games zitten in een neerwaartse spiraal, aldus ontwikkelaar Jake Simpsons van TNB Studios. Tegenover BBC geeft hij aan dat mensen bereid zijn om honderden Euro's aan een telefoon te spenderen, tegelijkertijd zijn ze beledigd als een studio vijf Euro voor hun game vraagt.

Het bovenstaande verhaal werd ook voorgelegd aan Sarah Bond, Microsoft’s corporate VP of Gaming Ecosystem bij Xbox. In een reactie laat ze weten dat Microsoft blijft investeren in indie studio's en dat ze dit ook blijven doen naarmate de service groeit. Volgens haar heeft Game Pass juist een groot voordeel voor indie ontwikkelaars aangezien het spelers aan kan moeiden om nieuwe games uit te proberen waar ze voorheen geen interesse in hadden. Als voorbeeld noemt ze Human Fall Flat, een game die door zestig procent van de spelers werd ervaren die nog nooit eerder een puzzelgame hadden gespeeld en waarvan veertig procent uiteindelijk besloot om een andere puzzelgame aan te schaffen die niet op Game Pass stond.


09:03  Conan Chop Chop heeft eindelijk (weer) een releasedatum
08:38  Final Fantsasy VI op 23 februari naar Steam en Mobile
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.