Het begrip tijd heeft altijd mensen bezig gehouden. Wat is 'tijd'? Een interessante vraag die filosofen al eeuwen proberen te beantwoorden. Wat nou als je het kon beďnvloeden? Stel je eens voor, er zou een wereld voor je open gaan... Dat moeten ze ook hebben gedacht bij Saber Interactive, want in hun futuristische FPS TimeShift zul je naar hartelust met de tijd kunnen spelen!
Het is tegenwoordig zeker niet makkelijk voor First Person Shooters, de concurrentie is groot en de gamers zijn niet snel tevreden. Er is veel mankracht nodig voor de mooie graphics en de lat wordt steeds weer hoger gelegd. Zonder uniek element, om je te kunnen onderscheiden van de rest, redt je het niet. In TimeShift moet, hoe toevallig, de tijd voor deze speciale speelervaring gaan zorgen.
'De tijd beďnvloeden? Dat heb ik eerder gezien!' Dat klopt, helemaal origineel is het niet. Games als Blinx en Prince of Persia maakten al eerder gebruik van dit idee, maar in een First Person Shooter is het nog niet eerder vertoond. Ook het verhaal rond TimeSplitters draaide om de tijd, maar in TimeShift zul je tijdens het spelen ook echt de tijd moeten gebruiken om verder te komen.
Jij speelt Michael Swift, die zich dankzij zijn unieke talenten, zowel op sportief als intellectueel gebied, snel heeft opgewerkt tot kolonel bij de Amerikaanse Air Force. De man heeft geen gelukkig leven, na de dood van zijn vrouw besluit hij met pensioen te gaan en fulltime vader te worden. Ondertussen heeft jouw voormalige researchafdeling een hyper moderne gevechtsuitrusting ontwikkeld. Als later ook je enige dochter is overleden wordt je gevraagd weer aan het werk te gaan en de uitrusting te testen in echte operaties. Met het experimentele pak, ter waarde van 2 miljoen dollar, kun je de tijd manipuleren, terwijl jijzelf daar geen last van hebt.
De mogelijkheden die het pak je biedt zijn groot. Als je balkje vol is kun je bijvoorbeeld de tijd een aantal seconden vertragen of stoppen. Deze functies van je uitrusting zijn erg handig tijdens de shootouts. Wanneer je wordt beschoten vertraag je de tijd en zoek je snel dekking of je stopt zelfs de tijd en schiet de vijanden overhoop. Omdat de developers eerst zijn begonnen met het tijdconcept, en later pas de levels en het verhaal erom heen hebben gemaakt, is deze gameplay echt verwikkeld in het hele spel. Zonder het gebruik van de tijdmanipulatie kom je niet ver.
|