Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Review:

Crash Bandicoot 4: It's About Time


Door Rene Groen op 12-10-2020 om 09:43
Bron: Gamed

22 jaar. Zolang is het geleden dat Crash Bandicoot 3: Warped verscheen, hoewel dit door de N. Sane Trilogy ongetwijfeld niet zo aan zal voelen. We moesten lang wachten op een nieuw deel en het is aan ontwikkelaar Toys for Bob om enerzijds het vertrouwde gevoel vast te houden en anderzijds de nodige vernieuwingen door te voeren.

Op het eerste gezicht sluit dit vierde deel naadloos aan bij diens voorgangers. Crash en Coco beschikken nog altijd over een dubbele sprong, spinaanval en ground slam terwijl ze platformsecties dienen te overleven, vijanden moeten verslaan en Wumpa fruit verzamelen. Zelfs de bonussecties binnen de levels keren terug, inclusief de onlogische keuze dat je er weer opnieuw in moet springen als je dood gaat. Deze bekende kost is aangevuld met enkele welkome vernieuwingen. Van simpele toevoegingen als een gele cirkel om te zien waar het karakter terecht komt tot de mogelijkheid om zonder levens te spelen en onbeperkt opnieuw te beginnen vanaf een laatste checkpoint. Dit klinkt wellicht alsof de moeilijkheidsgraad naar beneden is gehaald, toch is dit allerminst het geval. Niet alleen omdat de oude opzet eveneens te kiezen is, ook de implementatie van secties waarbij je op een rails dient te glijden, aan touwen slingert of tegen muren rent zorgen ervoor dat je veelvuldig de game vervloekt, om enkele seconden later toch weer een nieuwe poging te wagen.


Het verhaal sluit direct aan op het derde deel. Neo Cortex, Dr. Nefarious Tropy en Uka Uka zitten al 22 jaar opgesloten totdat laatstgenoemde met zijn laatste energie een portaal weet te openen en ze kunnen ontsnappen. Dr. Nefarious Tropy wil van deze mogelijkheid gebruik maken om een Rift Generator te bouwen zodat hij meerdere portalen kan openen om uiteindelijk het gehele multiverse naar zijn hand te zetten en het is aan Crash en Coco om zijn plannen te dwarsbomen. Voor het verhaal hoef je de game duidelijk niet te spelen, wel is het de ideale kapstok om een belangrijk gameplay-element aan op te hangen. Gedurende je reis kom je in aanraking met een viertal Quantum Masks die je, op vooraf bepaalde plekken in een level, unieke krachten geven. Ze stellen je in staat om de tijd te vertragen, platformen en items te laten verschijnen en weer verdwijnen, snel rond te laten tollen zodat je tijdelijk kunt zweven en de zwaartekracht om te keren. Ieder van deze krachten wordt op een speelse manier geďntroduceerd, waarna de uitdaging in latere levels omhoog wordt geschroefd.

Naast Crash en Coco worden er gedurende de verhaallijn nieuwe speelbare karakters geďntroduceerd met ieder hun eigen speelstijl. Tawna beschikt over een grijphaak, Dingodile heeft een stofzuiger om tijdelijk mee te zweven en TNT boxen op te zuigen om ze weer weg te schieten en Neo Cortex kan zijn geweer gebruiken om vijanden te veranderen in springkussens en heeft een dash in plaats van een dubbele sprong. De karakters vervullen de hoofdrol in hun eigen, optionele Timeline levels die zijn verweven met de hoofdlevels waarin je als Crash of Coco speelt. Het kan dus zomaar zijn dat je de verklaring van een gebeurtenis pas later krijgt als je een level met een ander karakter doorloopt. Nadeel is wel dat je halverwege de Timeline levels alsnog overschakelt naar Crash of Coco en je vooral bezig bent met een herhalingsoefening door een deel van dit level opnieuw te spelen. De verandering van enkele elementen als anders geplaatste boxen kunnen dit niet veranderen. Een ander nadeel is dat het richten van de grijphaak, stofzuiger of het pistool niet lekker werkt omdat een cursor ontbreekt.


De levels zijn niet alleen grootser opgezet, ze zijn ook nog eens schitterend vormgegeven met felle kleuren en kleine details als beestjes die wegschieten. Sowieso zijn de verschillende thema's, inclusief terugkerende jungles en stranden, allemaal erg leuk en gaan ze niet snel vervelen omdat ze slechts uit enkele levels bestaan. Er is ook meer diepte in de game aangebracht, zo loop je niet alleen van links naar rechts maar ook richting het scherm of er juist vanaf. Dit komt het overzicht niet altijd ten goede, zo geven met name de railsecties op momenten te weinig overzicht, wel kun je de camera licht bijsturen om bijvoorbeeld kisten te zien die anders net buiten het beeld vallen. Het verzamelen van deze kisten doe je niet zomaar, als je in de levels genoeg diamanten verzamelt speel je namelijk extra skins vrij. Diamanten verkrijg je door zoveel mogelijk kisten in de levels kapot te maken, minder dan vier keer dood te gaan of een geheime locatie te achterhalen. Aan content dan ook geen gebrek, zeker niet als je bedenkt dat dit slechts het topje van de ijsberg is.

Wanneer je een level eenmaal hebt uitgespeeld kun je deze nogmaals doorlopen in de N. Verted Mode. Ditmaal is het level in spiegelbeeld weergegeven, inclusief een speciale grafische filter. Tevens kun je Flashback VHS-tapes verzamelen die toegang geven tot zeer uitdagende levels in de tijd dat Crash nog als proefdier door Neo Cortex werd gebruikt. Dit laatste is allemaal optioneel en mogelijk enkel voorbehouden aan de mensen die een ware uitdaging zoeken en hier vele uren in willen steken. Hoewel deze uitdaging ook in de normale levels zit helpt de game je gelukkig wel op weg, naast het eerder benoemde verwijderen van levens krijg je een extra checkpoint in secties waar je meermaals faalt.


Als je de singleplayer hebt uitgespeeld kun je altijd nog aan de slag in de multiplayer. In de Pass N. Play mode dien je de controller op de bank door te geven op het moment dat je sterft of een checkpoint bereikt, in Checkpoint Races dien je een stuk level zo snel mogelijk te voltooien terwijl je het opneemt tegen de Ghost van je vrienden en in Crate Combo moet je meer kratten vernietigen dan je vrienden. Bij elkaar zorgt dit voor een compleet pakket waarbij enkel de meest volhardende gamer het onderste uit de kan weet te halen. Zelfs als je niet tot deze groep behoort is er gelukkig genoeg plezier uit te halen om te kunnen spreken van een succesvol vervolg door responsieve controls, genoeg vernieuwing, leuke thematische levels en een prima soundtrack met elkaar te combineren.
Beoordeling
85
Het vierde deel van de Crash Bandicoot serie weet de vertrouwde gameplay te verweven met nieuwe features. Niet alleen zijn deze nieuwe elementen naadloos in de gameplay geďmplementeerd, er zijn ook meerdere karakters die hun eigen levels toebedeeld hebben gekregen. Hoewel frustratie op momenten op de loer ligt zorgt het verdwijnen van levens ervoor dat je al snel een nieuwe poging kunt wagen.


15:53  Vijf minuten gameplay van Mario Kart Live: Home Circuit
11:12  505 Games stopt productie van Indivisible
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Gast (195.169.252.xxx) op 12-10-2020 om 10:13
Dit was echt een pittige game maar heb er heel erg van genoten met The last of us 2 mijn game tot nu toe van 2020.

Gast (82.171.108.xxx) op 19-10-2020 om 17:57
Goede review. Ik vond de review op https://evilgamerz.com/crash-bandicoot-4-its-about-time/ meer spot on maar je conclusie komt overeen met die van mij _O_

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Crash Bandicoot 4: It’s About Time
Type:
Game
Releasedatum:
02-10-2020
Ontwikkelaar:
Toys for Bob
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:
Geen media gevonden