2003 was het jaar dat Big Huge Games even een frisse wind door strategieland liet gaan. Met een game die sterk leek op Age of Empires, maar ook invloeden van grote titels als Civilization had. Deze game, genaamd Rise of Nations kreeg lovende kritieken en heeft in de loop van tijd een redelijke schare aan fans gekregen. Rise of Legends, een vervolg op Rise of Nations is dan ook niet verwonderlijk.
Dit vervolg is er niet zo maar één, de hele setting van de eerdere game is namelijk helemaal over de kop gegaan waardoor we in Rise of Legends een compleet nieuwe wereld voorgeschoteld krijgen. Ditmaal is het namelijk een minder realistische wereld van hoogstaande, doch redelijk primitief ogende, techniek en magie. De beschrijving bij het previewexemplaar beschrijft het zelf als: "Een Leonardo da Vinci-achtige wereld die verwikkeld is in een episch en apocalyptisch conflict." Deze wereld heet Aio, waarin drie partijen met elkaar in conflict zijn.
Deze partijen hebben grote verschillen. Zo is er de Vinci populatie, die het leven vol met technische snufjes en gemachineerde processen beter wil maken. In het oorlogstuig komt dit dan ook sterk naar voren. Vliegtuigen, tanks en hele technisch ogende gebouwenstelsels zijn dan ook aan de orde van de dag. Aan de andere kant van deze uitvinders staan de Alim, een volk met een leven vol magie, draken en mythische wezens. De derde partij die aanwezig zal zijn in de game was helaas niet speelbaar. Zouden we te maken krijgen met een ras dat een combinatie is tussen de Vinci en de Alim? Helaas was de preview build te beperkt om wat over het verhaal te vertellen.
Elke spelende partij maakt een stad van waaruit alle stromen plaatsvinden, vanuit deze stad kunnen andere belangrijke plekken worden aangelegd, gehandeld worden tussen deze plekken, manschappen gemaakt worden, grondstoffen vergaard worden en ga zo maar door. Elk 'dictrict' zal een eigen specifiek doel hebben, ook zullen de populaties een eigen uniek district kunnen maken. Elke beschaving heeft haar eigen speciale kenmerken en er zijn een soort supertroepen in elke afzonderlijke beschaving. Deze zogenaamde 'heroes' kunnen verschillende acties uitvoeren die krachtiger zijn dan die van de normale troepen. Bovendien kunnen ze in level omhoog, waardoor ze nog krachtiger worden.
|