Begin 2003 werd Naruto: Gekitou Ninja Taisen in Japan uitgebracht. Drie jaar later verschijnt de game in Amerika onder de naam Naruto: Clash of Ninja. Is deze vertaling een import waard?
Wat gaat de tijd toch snel. Drie jaren zijn voorbij gevlogen, waarin er drie vervolgen op Naruto's eerste kennismaking met de GameCube zijn uitgebracht in Japan. Inderdaad, daar zijn ze alweer een paar maanden bezig met deeltje vier. Ik weet nog goed hoe ik Naruto: Gekitou Ninja Taisen importeerde zonder te weten wat ik in huis zou halen. Het was een gok van vele euro's, maar achteraf best een aardige gok. Sindsdien pre-order ik braaf elk nieuw deel dat aangekondigd wordt, en heb ik er al veel teveel uren in gestoken.
Over de game
Naruto: Clash of Ninja is, op de vertaling na, exact hetzelfde als zijn Japanse voorganger. Twee personages staan tegenover elkaar in een omgeving uit de animatieserie en vechten tot er nog maar één overeind staat. Dit doen ze met een heel arsenaal speciale bewegingen, combo's en projectielen.
Naruto wordt met de dag bekender.
Door simpelweg een combinatie van de A- en B-knop in te drukken voer je vele combo's uit. Combineer de knoppen met de richtingstoetsen voor meer variaties. Speciale bewegingen doe je door eerst een richtingstoets in te drukken, gevolgd door A of B. Deze bewegingen komen vrijwel allemaal voor in de serie, die dus goed benaderd wordt. Voorbeelden hiervan zijn Sasuke's vuurbal, Naruto's transformatie in een vrouw en Kakashi's mogelijkheid om supermoves te kopiëren. Deze supermoves, ook afkomstig uit de serie, kun je alleen uitvoeren als je genoeg chakra (lichaamsenergie) hebt, dat wordt weergegeven in een speciale balk. Je kunt je chakra echter ook gebruiken om uit een combo te ontsnappen, dus slim inzetten is een must.
Alle personages hebben de beschikking over een dubbele sprong die je in verschillende richtingen kan maken, waardoor je schijnbewegingen uit kan voeren. Met een snelle druk op de A-knop gooi je een aantal werpmessen of werpsterren richting je tegenstander, en met de Y-knop werp je je tegenstander weg. Dan blijven de L- en R-knoppen over, waarmee je een snelle stap in de voor- of achtergrond kan zetten om aanvallen te ontwijken en meteen in de tegenaanval te gaan.
|