Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Review:

Crackdown 3


Door Rene Groen op 23-02-2019 om 09:49
Bron: Gamed

Waar te beginnen met praten over Crackdown 3. De eerste geruchten in 2010? De officiële aankondiging in 2014? Het nieuws dat eerst de multiplayer zou worden uitgebracht en pas later de campaign? Het weer teniet doen van dit plan? Of toch de vele malen uitstel? Welnee, het is allemaal geschiedenis en dus gaan we het over de game zelf hebben!

Bij het opstarten van de game zit het meteen goed met de adrenaline. Terry Crews, in de rol van Commander Isaiah Jaxon, schreeuwt zijn troepen van The Agency toe om ze voor te bereiden op de strijd die gaat komen. Lang duurt deze speech niet, in een vernietigende aanval verliest iedere agent het leven door toedoen van de organisatie Terra Nova. Het is geen einde, Jaxon wordt namelijk nieuw leven ingeblazen en hij is uit op wraak. Strijdtoneel is de stad New Providence, je doel (de kopstukken van) Terra Nova omleggen en daarmee is eigenlijk alles wel verteld. Nu heeft een game als Crackdown 3 geen groots verhaal nodig, maar gezien de jaren ontwikkeltijd had ik er stiekem wel iets meer van verwacht. Ditzelfde kan overigens ook gezegd worden voor Terry Crews die al deze tijd het boegbeeld is geweest van de game en ook als speelbaar karakter naar voren is geschoven. Daar waar hij in het begin met uitspraken als “Quak Quak Motherfucker” nog voor wat leuke komedie zorgt is dit na de eerste introductie alles wat we van hem mogen verwachten en had hij ingewisseld kunnen worden voor ieder ander willekeurig personage.


Crackdown 3 lijkt vooral een ode te zijn aan het origineel. Op papier is dit positief, de Freaks uit de sequel was ik namelijk kritisch over, toch zijn er sinds deze tijd twaalf jaar verstreken en dit lijkt bij de ontwikkelaar niet helemaal doorgedrongen. Dit is vooral te merken in de opzet van de game. In de stad, die direct in zijn geheel aan je voeten ligt, dien je de operaties van Terra Nova een halt toe te roepen, al dan niet door de negen kopstukken uit hun tent te lokken en uit te schakelen. Dit kan zijn door onder andere de monorail stations over te nemen, inwoners te bevrijden of locaties met chemische stoffen te sluiten. Het probleem is dat het ontbreekt aan enige vorm van afwisseling en je schietend een oplossing moet bieden. Tien uur lang loop je dan ook met je vinger aan de trigger in een stad die nauwelijks leven uitstraalt. Er lopen wat mensen op straat en er rijden auto's rond, toch zijn er vele voorbeelden van open-wereld games te noemen die hier een veel betere invulling aan gegeven hebben.

Het meest genoot ik dan ook buiten de missies om, hetgeen met name te maken heeft met het Skills for Kills systeem. Simpel gezegd zul je beter worden in dingen als je er simpelweg gebruik van maakt. Hanteer vaker een geweer en je schade zal groter worden, gooi met explosieven om diens kracht te vergroten of maak gebruik van close combat en je zal sterker worden. Hiernaast ligt de stad vol met groene orbs om je wendbaarheid te vergroten en je hoger te laten springen en met geheime orbs die al je kwaliteiten verbeteren. Wanneer je dichtbij bent laten ze dit weten middels een geluidje en al snel sprong ik dan ook van wolkenkrabber naar wolkenkrabber om er zoveel mogelijk te verzamelen. In die zin is de implementatie van auto's ook onnodig. Hoewel er races mee aan te vangen zijn en je zelfs een transformerend voertuig krijgt prefereerde ik het altijd om te voet op pad te gaan, al was het maar om geen orbs te missen. Dat het besturen van de voertuigen aanvoelt als een natte dweil helpt natuurlijk ook niet mee.


Ondanks de vier moeilijkheidsgraden is Crackdown 3 geen moeilijke game, zeker niet als je tracht je statistieken te verbeteren. Naast een levensbalk heb je ook een shield en als je even geen schade incasseert of vijanden omlegt worden deze weer aangevuld. Tevens hoef je nooit zuinig om te gaan met je ammo, niet alleen kun je altijd wisselen tussen een drietal wapens, op vrijwel elke hoek staat er wel een station waar je ammunitie aan kan vullen. Ondanks de vele wapens zul je al snel een favoriete collectie hebben en daartussen blijven wisselen. Je bent overigens niet gebonden aan één karakter, in de stad kun je DNA-strengen vinden en zo toegang krijgen tot andere agenten met ieder hun eigen voordelen als XP-boosts in een bepaalde categorie.

Op grafisch vlak is ook nu gekozen voor een cell-shaded stijl. In vergelijking tot de eerdere uitgaven zijn er stappen gemaakt, toch valt moeilijk te ontkennen dat we in de tussenliggende jaren verwend zijn geraakt door andere open-wereld games. Daar waar Crackdown 3 in eerste instantie werd neergezet als een game die gebruik maakte van de Cloud middels grootse destructie is dit in de campaign niet terug te zien. In plaats daarvan hebben ze het bewaard voor de multiplayer, Wrecking Zone genaamd, die als losse game is gepresenteerd. De vernietigbare onderdelen uit de omgeving brengen de nodige chaos met zich mee, toch is de uitwerking uiteindelijk matig en komt het vooral over als een techdemo.


Wrecking Zone bestaat uit een tweetal modi, te weten Agent Hunter (een variant op Kill Confirmed) en Terrotories (King of the Hill). Potjes worden gespeeld in twee teams van vijf en een ieder mag één vuurwapen en één explosief meenemen. De eerste is vooral voor het maken van kills, de tweede voor het vernietigen van de omgevingen. Een gehele vloer onder iemand vandaan vegen is de eerste potjes zeker leuk, toch is een destructief element als dit in de hedendaagse industrie minder indrukwekkend als toen Crackdown 3 werd gepresenteerd. Het grote probleem van de multiplayer is dat het allemaal te matig is uitgewerkt. Te weinig modi, geen mogelijkheid om een party te starten (dit zal nog worden toegevoegd) en misschien wel het belangrijkste: er valt geen progressie te boeken. Ieder potje staat op zichzelf en na twee uur spelen had ik het dan ook wel gezien.

Als groot fan van het originele Crackdown ben ik uiteindelijk teleurgesteld met dit derde deel. Dit komt niet omdat het iets anders is geworden, het is juist meer van hetzelfde. Klinkt raar? Niet als je bedenkt dat er meer dan tien jaar tussen de games liggen en de vele gemaakte beloften niet zijn waargemaakt. Het verhaal en de inmenging van Terry Crews reiken niet verder dan de openingsscčne, de gameplay valt in herhaling en de multiplayer heb je na enkele potjes wel gezien. Het op jacht gaan naar orbs in de stad is een leuke bezigheid maar te weinig om een game aan op te hangen.
Beoordeling
50
Crackdown 3 weet nauwelijks veranderingen door te voeren ten opzichte van de eerdere delen. Het resulteert in herhalende gameplay en een multiplayer die er als los zand bij hangt. Als je de campaign coöperatief doorloopt zijn er zeker leuke momenten, toch is dit niet voldoende als je bedenkt dat de game vijf jaar geleden werd aangekondigd.


09:01  Metro Exodus
09:42  Gameplayvideo van Left Alive
 Reacties (10)
 Pagina: 1
Gast (90.24.111.xxx) op 23-02-2019 om 13:09
Over de game, tsja, vind het ook maar een zesje waard, misschien een 6.5. Er is wel genoeg nieuws IMO, genoeg wapens, gadgets en manoevres, maar het rijden in auto's is gruwelijk slecht. Voor een crackdown game, best goed, maar matig als je het vergelijkt met wat er uit is. Je kan de hele game wel uitspelen zonder in een auto te zitten, maar ja...het komt allemaal maar matig tot zijn recht. Waarop de game gewoon afgestraft dient te worden is de marketing die toch een heel ander beeld schetste. Dat mag wat vaker gebeuren, zoals nu ook bij Anthem. Afgelopen met de bullshots e.d.

flip122 op 23-02-2019 om 13:22 [Niv: 73 / Exp: 3646]
Jammer ik had gehoopt dat deze game de next gen upgrade van saints row 3/4 achtige games zou worden, maar van wat ik overal lees is dat dit gewoon nog een over the top sandbox is zonder echt iets nieuws te doen.
@toetsenbord soldaatjes hierboven niet zo janken over welke console er nou beter is ieder zijn ding en als je niks nuttigs te zeggen hebt houd je het maar voor je. Stelletje 13 jarige fortnite spelers zoals jullie je gedragen.

Rene Groen (Eindredacteur) op 23-02-2019 om 13:42 [Niv: 747 / Exp: 37359]
Diverse reacties weggehaald.

Gast (62.72.193.xxx) op 23-02-2019 om 13:43
Whahaha, gaat lekker met de reacties hier. Pffff

Gast (213.118.179.xxx) op 23-02-2019 om 16:47
Volgens veel sites een tegenvallende verkoop en een onafgewerkte game .
Dan vind ik een 6 veel :?

Rene Groen (Eindredacteur) op 23-02-2019 om 17:35 [Niv: 747 / Exp: 37359]
Ik ook, vandaar de 50.

Gast (95.99.72.xxx) op 23-02-2019 om 18:49
Terechte cijfer helaas

miknic op 23-02-2019 om 19:21 [Niv: 44 / Exp: 2216]
This nie best de releases van afgelopen week. van de AAA titels zijn de cijfers niet echt hoog.

Beretta-1992 op 24-02-2019 om 21:07 [Niv: 68 / Exp: 3423]
Agents of mayhem was beter.

Redneckerz (Redacteur) op 24-02-2019 om 23:33 [Niv: 227 / Exp: 11336]
Digital Foundry was wel bijzonder positief over de single player, een herhaling van Deel 1.

Ik begrijp echter wel dat als je echter iets meer verwacht dan alleen dat, Crackdown 3's singleplayer campagne niets meer is dan een herhalingsoefening in mooiere beelden.

Wrecking Zone zullen we maar buiten beschouwing laten. Een multiplayer component die aan zijn eigen ambities ten onder ging. Een triest voorbeeld dat je voor sommige dingen deze niet jaren van te voren moet aankondigen. Dat kan alleen maar tegenvallen. Wrecking Zone bewijst dat (helaas) maar eens te meer.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Crackdown 3
Type:
Game
Releasedatum:
15-02-2019
Ontwikkelaar:
Sumo Digital
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media