Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Castlevania: Dawn of Sorrow


Door Jasper_ op 29-01-2006 om 00:16

Castlevania: Dawn of Sorrow is een game die geheel volgens de regels van de Castlevania reeks is gemaakt. Dat is goed nieuws! Toch?


"Daar sta ik dan. In de kou. In de verte hoor ik de wind gieren, sneeuwvlokken dwarrelen om me heen. Mijn adem is zichtbaar als damp. Ik besluit om verder te gaan. Mijn stijlvolle, lange, witte jas wappert achter mij aan terwijl ik over het besneeuwde dak van het kasteel ren, en een blauwpaarse straling achtervolgt mijn bewegingen. Plotseling scheert er een vleermuis over mij heen. Ik spring de lucht in en weet hem nog net te raken met mijn zwaard. Ook raak ik in mijn zwaai een lamp die op de grond valt en brandend uiteenspat. Ik wil verder gaan, maar sta opeens oog in oog met een reusachtige wolf. Het beest jankt luidkeels naar de maan, om mij vervolgens met een vuurstraal te bespuwen. Vastberaden sprint ik op hem af, om hem na enkele rake klappen van mijn trouwe zwaard brandend te laten sterven. Op de achtergrond zie ik lijken met een strop aan de bomen hangen. Dit kan niet veel goeds betekenen...

Voor en achter mij rijzen er zombies uit de grond. Ik haal mijn gigantische bijl tevoorschijn en slinger ermee in het rond. De zombies splijten doormidden, hun hoofd en armen vliegen met veel bloed in het rond. Al vechtend en meeneuriënd op de fantastische muziek kom ik verder, en even later stuit ik op een eindbaas; een vliegende ridder met twee reusachtige zwevende bijlen. Na een heftig gevecht heb ik hem eindelijk verslagen, waarna ik op het touchscreen in de juiste volgorde een krabbeltje moet neerzetten.

Dan opeens word ik ruw uit mijn concentratie gewekt; de bus stopt bij mijn halte. Vluchtig sla ik het spel op en sluit de draagbare spelcomputer af, om me vervolgens naar buiten te haasten. En daar sta ik dan. In de kou. Ik draag geen stijlvolle witte jas, en er is geen agressieve vleermuis te bekennen, laat staan een gigantische vuurspuwende wolf. Bah, wat is zo'n busreis toch snel voorbij. Al fluitend op de melodieën van de game die ik net speelde loop ik naar huis, wetende dat ik daar mijn avontuur kan vervolgen."

Soma in gevecht met een eindbaas.
Soma in gevecht met een eindbaas.


Bovenstaand verhaal dient niet alleen om je te laten zien hoe dat avontuur in elkaar steekt, maar ook hoe mooi en detailrijk de game is gemaakt. Net zoals veel andere DS-spellen, heeft ook het nieuwste deel uit de Castlevania reeks een ondertitel met de letters DS meegekregen. Dawn of Sorrow is de opvolger van het Gameboy Advance spel Aria of Sorrow, en speelt zich een jaar na dit avontuur af. Ook in Castlevania: DS speel je als Soma Cruz, en betreed je een geheimzinnig kasteel met verschillende kamers, gangen, torens en kerkers, onder begeleiding van geweldige, onheilspellende muziek. Kortom, geheel volgens de Castlevania-traditie, die is vastgelegd sinds de PlayStation-klassieker Symphony of the Night, die door velen nog steeds als de beste uit de serie wordt beschouwd.

Ditmaal breng je een bezoekje aan het hoofdkwartier van een mysterieuze cultus, in plaats van Dracula's kasteel. Hun leidster is namelijk van plan om Dracula tot leven te laten wekken (in de voorgaande GBA avonturen heeft Soma deze immers gedood) en jou een kopje kleiner te maken. Je hoeft gelukkig niets te vrezen als je Aria of Sorrow hebt gemist; het gehele plot van dit fantastische spel is netjes samengevat en kun je elk moment in het menu opzoeken.

Ook in dit deel speelt behendigheid een grote rol.
Ook in dit deel speelt behendigheid een grote rol.


Het kasteel zit vol met allerlei verschillende vijanden, en Soma bezit - net als in Aria of Sorrow - de gave om hen de ziel te ontnemen en de daarbij horende vaardigheid te verkrijgen. Wanneer je bijvoorbeeld een vijandelijke boogschutter doodt, kun jij, zodra je zijn ziel ontvangt, ook met een boog schieten. En wanneer je de ziel van één van die ellendige vleermuizen te pakken krijgt, heb je de mogelijkheid om een vleermuis op te roepen, die om je heen blijft vliegen en je helpt je vijanden naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Nu is het kopiëren van de gaven van je vijanden niet nieuw in een game (denk aan Kirby), maar in Castlevania: DS is deze mogelijkheid wel een stuk uitgebreider. Je kunt bijvoorbeeld deze zielen ook gebruiken om je wapens te upgraden. Een extra motivatie om ze allemaal te verzamelen.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   90
Graphics   95
Replay   90

Dit is side-scrolling van de bovenste plank!
91


10:54  Zes screenshots van Rugby '06
00:16  Quake 4
 Reacties (12)
 Pagina: 1
Gast (86.81.130.xxx) op 29-01-2006 om 10:30
Deze game krijgt alleen maar hoge cijfers deze moet ik eens gaan halen.
_O_

Gast (81.207.109.xxx) op 29-01-2006 om 12:01
graphics 95? Ziet eruit als Gameboy Color ><"

Rene Groen (Eindredacteur) op 29-01-2006 om 12:32 [Niv: 747 / Exp: 37359]
Screenshots doen een game soms geen recht, dat moet je onderhand toch wel weten.

Ikkyu op 29-01-2006 om 13:45 [Niv: 88 / Exp: 4417]
"Fok de revolutie" : waar slaat dat nou weer op ?

Gast (62.251.66.xxx) op 29-01-2006 om 13:54
Dat een game niet vernieuwend of revolutionair moet zijn om goed te zijn.

Gast (84.27.215.xxx) op 29-01-2006 om 14:46
ik vind het er niet uitzien sorry maar dat is mijn mening *d

Roderick op 29-01-2006 om 15:47 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Hou ook even in gedachten, dames en heren, dat de screens uitgerekt zijn. Daarbij komt nog het feit dat beweging ook een deel van de beoordeling van graphics is en niet alleen de eerste indruk van 1 plaatje.

Jasper_ op 29-01-2006 om 17:18 [Niv: 8 / Exp: 416]
Slechte graphics? Kijk dan eens hoe gedetaileerd de afbeeldingen zijn! Neem nu een het eerste plaatje. Alleen Soma bestaat al uit vele details. De riem en de medailon om zijn nek zijn goed zichtbaar, en zijn jas wappert realistisch achter hem aan. En de gevleugelde vrouw boven hem... je kunt de veren tijdens zo'n moment opname tellen! En dan die reus waar Soma tegen vecht, de aders in de arm en hand en de ijzeren kap op zijn hoofd met schroeven.

Zelfs deze uitgerekte screenshots zien er fantastisch

gieltjegitaar op 29-01-2006 om 20:45 [Niv: 16 / Exp: 791]
Doet mij eraan denken dat ik deze game nog moet voortspelen, mijn DS heeft het te druk met Advance Wars momenteel dat ik deze even uit het oog ben verloren. Zit nog niet ver, nog maar drie bosses verslaan ofzo.

Gast (85.145.204.xxx) op 09-03-2006 om 17:45
*D

Gast (212.117.127.xxx) op 27-06-2006 om 14:44
het is egt een gaaf game , en het duurt aarddig lang voordat je alle spirits hebt:)

Bobby91 op 20-09-2006 om 18:15 [Niv: 5 / Exp: 237]
het spel lijkt me egt cool ik ga em denk ik ook kopen

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Castlevania: Dawn of Sorrow
Type:
Game
Releasedatum:
30-09-2005
Ontwikkelaar:
Konami
Uitgever:
Konami
Media:

Meer media