Van tijd tot tijd komen er games langs die maling hebben aan de vaste specificaties die consoles hebben. Meer en beter is het stramien voor deze titels die veelal PC exclusive zijn. Denk aan Outcast, Unreal of in recentere tijden Crysis en Shattered Horizon. Star Citizen is ook zon game waar de sky letterlijk de limit is.
Dat blijkt immers in wat de game tracht te bewerkstelligen. Een volledige ruimte simulator waar je planeten ala No Man's Sky in real time kan bezoeken en landen en waarbij schepen onderhevig zijn aan natuurgetrouwe physics. Het is dan ook niet voor niets dat de game veel tijd kost om te ontwikkelen. Ook diens singleplayer component, Squadron 42, wordt aan ditzelfde hoge niveau van souplesse onderworpen.
Helaas heeft ontwikkelaar Cloud Imperium moeten bevestigen dat Squadron 42 is uitgesteld naar 2017. Ze geven aan dat hoewel veel van de zelf geknutselde technologie klaar is, de AI en de missie integratie dat nog niet zijn. Het blijft dus nagelbijten voor de fans, maar onder kan je wel nieuwe gameplay en uitleg vinden vanaf de Citizencon van dit jaar. Heb je een uur of vier/vijf de vrije tijd, dan is dit zeker de moeite waard.