De Prey IP heeft een onstuimige historie. Zo bleef het eerste deel in development hell hangen, totdat deze met veel bombarie verscheen in 2006. Vervolgens bleef het wederom stil. Ontwikkelaar Arkane werkte aan een sequel voor last-gen consoles die bijna voltooid was, maar uitgever Bethesda stak er een stokje voor. Nu is er een nieuwe Prey, maar niet zoals je deze zou verwachten.
De portalen uit het eerste deel zijn namelijk geen speerpunt van deze reboot, en ook is er vrijwel geen enkel spoor te vinden van de parkour variant die voor de vorige generatie werd ontwikkeld. In onderstaande gameplay en screenshots krijgen we een hele andere Prey voorgeschoteld, die zich nog het best laat omschrijven als ''Bio/System Shock meets Dead Space''.
In Prey speel jij Morgan Yu, als de eerste mens die aangepast is met alien technologie in dienst van het bedrijf TranStar, welke zich afspeelt op Talos I, een verlaten ruimtestation die in een baan om de maan zweeft in het jaar 2032. Als genetisch experiment ben jij de sleutel om de mensheid voor altijd te veranderen, maar het gaat niet zoals het hoort te gaan. Het ruimtestation is aangevallen door vijandelijke aliens en nu ben jij degene die wordt opgejaagd. Daarbij zal je kunst en vliegwerk moeten toepassen om te overleven, waarbij je gebruikt maakt van je genetische verbeteringen, terwijl je mettertijd je eigen verleden ontrafelt.
Talos I zal gemodelleerd zijn naar de luxe van de jaren 1960, terwijl de aliens meer weghebben van de Headcrabs uit Half-Life - echter met een twist. Zij bezitten de unieke gave om in allerlei objecten te veranderen, variërend van een bureaustoel, tot een koffie kop. In Prey kan elk object dus een vijand zijn. Gelukkig kan je je mogelijkheden upgraden, en zal er ook een craft systeem aanwezig zijn om nieuwe items te vervaardigen. Een dosis creativiteit zal dus benodigd zijn. Prey zal zijn opwachting maken in 2017, onderstaand de eerste beelden van de game.