Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Perfect Dark Zero


Door Rene Groen op 09-01-2006 om 07:58
Bron: Gamed

Wanneer je met de opvolger van het goede Perfect Dark komt voor je nieuwste console, dan zijn de verwachtingen hooggespannen. Tel daarbij op dat Rare al enige tijd weinig fatsoenlijks had laten zien, en de hype is compleet. Kan Joanna Dark al deze verwachtingen inwilligen? In deze review kun je het lezen.


Niet erna, maar juist ervoor


De nieuwste telg heet niet voor niets Perfect Dark Zero. Nee, ze wilden zichzelf niet alvast een cijfer meegeven voor hun eigen kunnen, maar de game is een prequel. Dit houdt in dat het zich niet na Perfect Dark afspeelt, maar ervoor. Hierdoor kunnen we er al zeker van zijn dat we veel gaan leren over de geschiedenis van mevrouw Dark.

Het verhaal maakt in ieder geval weinig indruk. De vader van Joanna is Jack, een oud marinier, en tevens haar grote voorbeeld. Samen zijn ze premiejagers, en na een periode van training mag Joanna eindelijk met haar vader mee op een missie. Zoals je al kunt verwachten gaat dit mis en blijkt zelfs dat het lot van de hele wereld in je handen komt te liggen. Als dat maar goed gaat.



Gelukkig sta je er nooit helemaal alleen voor. Via een radio krijg je informatie van Chandra, een hacker die ooit met je vader samenwerkte. Chandra vertelt je onder meer wat je doel is binnen een missie en welke kant je op moet lopen. Door middel van een blauwe pijl in je scherm wordt je medegedeeld welke kant dat is. Kinderachtig? Wellicht, maar de game zit qua opzet soms zo raar in elkaar dat je maar al te blij bent dat de pijl je de goede kant op wijst. Je verdwaalt namelijk regelmatig, waardoor we kunnen stellen dat het leveldesign een stuk beter geregeld had kunnen worden.

Schieten, knallen en de trekker overhalen

Dat Perfect Dark Zero om het shooterelement draait is natuurlijk bekend, en de game houdt zich daar ook stevig aan vast. In redelijk tempo worden de vijanden op je afgestuurd, dus je loopt de hele tijd met je vinger aan de schietknop.
Toch is het niet zo dat je op je pad alle wapens bij je kunt dragen. Je zult keuzes moeten maken, wat weergegeven is met vakjes. In totaal heb je er vier, en hoe groter het wapen, hoe meer vakjes je zult moeten gebruiken. Een normaal wapen kost je zo bijvoorbeeld één vakje, terwijl de grotere wapens er drie innemen. Hierdoor zul je dus keuzes moeten maken: ga je voor het zwaardere geschut en één pistool, of kies je ervoor om drie kleinere wapens mee te dragen waardoor de munitie beter verdeeld is? Vernieuwend is het natuurlijk niet, maar het voldoet binnen de game om je ook enigszins na te laten denken.
Er zijn echter ook andere elementen waar je rekening mee moet houden. Zo gaf ik al aan dat de vijanden in een redelijk tempo op je af worden gestuurd, maar tegelijkertijd is je ammo niet altijd even goed aanwezig. Ook het sneaken kan dan van groot belang zijn. Wanneer je immers iemand omlegt zonder al teveel geluid zul je minder snel ontdekt worden en minder ammo hoeven te verspillen. De balans wordt hiermee redelijk in evenwicht gebracht, dus echt vervelend word het nooit.



Ook andere elementen helpen je natuurlijk om ongezien te blijven. Zo heeft vrijwel ieder wapen een secundaire optie en heb je ook een lockpin om deuren te openen die anders gesloten blijven. Hiermee lijkt ze in overleg gegaan te zijn met Sam Fisher, het principe is namelijk precies hetzelfde zoals het in Splinter Cell gedaan werd. Het werkt, maar geeft wederom aan dat het weinig vernieuwend is.
Tel bij dit pakket ook nog eens op dat Joanna redelijke bewegingen tot haar beschikking heeft, en je duikt en rolt je al snel een weg door de levels heen, uiteraard wel met je pistool binnen handbereik. Dat ze hierbij overigens niet een simpele springmogelijkheid hebben geďntroduceerd vind ik wat raar, maar dat vergeven we Rare dan maar.

Pagina: 1 | 2 | 3
Beoordeling
Gameplay   68
Sound   76
Graphics   80
Replay   74

Perfect Dark Zero moet het vooral hebben van Xbox Live.
75


10:17  Screenshots Samurai Warriors 2
07:57  De toekomst van Naruto: Gekitou Ninja Taisen
 Reacties (7)
 Pagina: 1
Gast (80.56.130.xxx) op 09-01-2006 om 08:24
ja idd :) De SP had ik al binnen binnen No-Time uitgespeeld(6uren), erg kort dus maar gelukkig was er nog de MP *D

anway goeie review, maar van mij mocht ie wel een 8.0/8.5 ;)

Gast (82.173.102.xxx) op 09-01-2006 om 16:36
Vind ik ook, ik vind een 7.5 pas als je de game koopt en geen Live hebt of geen multiplayer doet

GoldNL op 09-01-2006 om 16:48 [Niv: 0 / Exp: 11]
een 7,5?? ik vind em een 6! ik heb deze game zelf gekocht bij de lanch. Maar ik vond er niks aan. De singleplayer zou een verhaal lijn in moeten zitten (ik kan em niet volgen) En de Multiplayer is al heeeeel snel een toonig.

Rene Groen (Eindredacteur) op 09-01-2006 om 17:52 [Niv: 747 / Exp: 37359]
Als ik een 8.5 en een 6 hoor noemen zit ik dus goed wanneer ik ertussen hang

7.5 is overigens te hoog voor enkel de (korte) singleplayer. Het is de multiplayer die het omhoog trekt.

De Nelus op 09-01-2006 om 22:13 [Niv: 18 / Exp: 919]
SP is een beetje space-achtig zonder boeiend verhaal. Multiplayer is gewoon superstoer.

SP: 6
MP: 8.5

Ikkyu op 09-01-2006 om 22:20 [Niv: 88 / Exp: 4417]
goed gedaan René . Ik wist wel dat je deze ging reviewen ^^

Rene Groen (Eindredacteur) op 09-01-2006 om 22:24 [Niv: 747 / Exp: 37359]
Bedankt Ikkyu, leuk om te horen
Ik probeer uiteraard zoveel mogelijk up-to-date te blijven met Xbox 360 reviews.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Perfect Dark Zero
Type:
Game
Releasedatum:
02-12-2005
Ontwikkelaar:
Rare
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media