Ontwikkelaar Rain Games bracht Teslagrad in 2013 voor het eerst uit op de PC, waarna ook releases op de PlayStation Vita, PlayStation 3, PlayStation 4 en Nintendo Wii U volgden. Sinds afgelopen week mogen Xbox One eigenaren hun platform eveneens aan dit rijtje toevoegen. Wij stelden onszelf de vraag; mosterd na de maaltijd of het wachten waard?
Het verhaal van Teslagrad start met een vader die zijn zoon naar huis brengt. Het kind, nog maar een baby, blijft bij zijn moeder achter en de vader verdwijnt met een mysterieuze staf in zijn hand, onduidelijk waarom hij zijn gezin achter laat. Jaren gaan voorbij en ondanks het gemis van een vader lijkt de gezinssituatie stabiel. Tot het moment dat een mysterieus rood leger het stadje binnen valt en de jongen ternauwernood weet te ontsnappen via de achterdeur van zijn huis en de omringende daken. Zijn tocht brengt hem naar de Tesla Tower, de thuisbasis van koning Oleg die het rode leger onder zijn hoede heeft. Het is aan de speler om de toren niet alleen te overwinnen middels een combinatie van platforming en het oplossen van puzzels, maar tevens om het achterliggende verhaal te ontrafelen. De vertelling van dit verhaal gebeurt middels stilstaande plaatjes en een poppenshow. Er zijn dan ook geen verhalende filmpjes, geen spraak of ondertitels.
Zoals gezegd draait de gameplay om twee elementen, namelijk het oplossen van puzzels en platformsecties. De puzzels staan in het teken van magnetisatie. Naarmate de game vordert vergaar je power-ups om de puzzels te overwinnen, maar verwacht niet dat de ontwikkelaar je in raad en daad bijstaat. Het is aan de speler om het juiste pad te vinden en de puzzels tot een goed einde te brengen, zonder dat je een helpende hand krijgt aangereikt. Je kunt de wereld dan ook vrij verkennen in een non-lineaire wijze waarin de dood altijd op de loer ligt. Een levensbalk is niet voorhanden, geraakt worden resulteert direct in een herkansing. Gelukkig kun je direct starten in de kamer waar je was gebleven, hetgeen zeker bij de diverse eindbazen een must is. Zij vormen namelijk de grootste uitdaging in het spel, waarbij de balans niet altijd even eerlijk voelt. De voldoening is tegelijkertijd des te groter wanneer het je lukt om deze baas te overwinnen.
Tegenover het sterke puzzelen staat het iets minder geslaagde platformen. Het komt er voornamelijk op neer dat je aanvallers ontwijkt aangezien je geen wapens ter beschikking hebt om terug te slaan. Het springen tussen platformen voelt helaas niet erg solide. Niet dat het een grote stoorzender is, maar het had simpelweg net wat strakker gekund. Dit komt mede omdat het karakter in de lucht niet bij te sturen is, waardoor het maken van sprongen lastig kan zijn.
Teslagrad is in een uur of zes uit te spelen, een spelduur die je kunt verlengen door scrolls te verzamelen. Ze geven je niet alleen meer inzicht in het verhaal, maar hangen tevens samen met een te verdienen achievement. Wanneer je dit alles hebt weten af te ronden kun je ook terecht in de Challenge Mode, die nog wat extra levels geeft om je kwaliteiten te testen. Gezien de indrukwekkende graphics is dit zeker geen straf. De bijzondere verhaalvertelling, de achtergrondmuziek en de artistieke stijl gaan hand in hand in het afleveren van een indrukwekkend geheel. Wat andere gamers al wisten kan nu dan ook door Xbox One gamers worden ervaren: Teslagrad is een bijzondere ervaring die aan iedereen aangeraden kan worden.
|