Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Gamed Gamekalender Juni 2019
Gamed Gamekalender Maart 2019
Gamed Gamekalender Februari 2019
Review:

Chibi-Robo! Zip Lash


Door Rene Groen op 11-11-2015 om 08:20
Bron: Gamed

Mijn eerste en tevens laatste ervaring met Chibi-Robo stamt uit 2006. Het betrof een game met een gelijknamige titel die draaide om een huisrobotje dat troep opruimt, waarna ook spin-offs volgden die zich onder andere in een park afspeelde. Voor Zip Lash kiest Nintendo wederom een andere richting, namelijk die van de side-scrolling platformactie.

Ditmaal geen kleinschalige schoonmaakwerkzaamheden, in plaats daarvan moeten we de wereld gaan redden van de Goyrians. Deze vriendelijk aandoende aliens hebben kwade intenties, ze hebben het namelijk voorzien op de natuurlijke bronnen van de aarde. Het verhaal is snel aan je gepresenteerd en stelt dan ook niet heel veel voor. Niet gek als je bedenkt dat Chibi-Robo slechts tien centimeter groot is, maar blijkbaar de ideale held om de wereld van diens naderende onheil te ontdoen.

Het grootste wapenfeit van Chibi-Robo is zijn stekker, niet alleen de manier om jezelf weer op te laden en het avontuur te vervolgen, maar tevens te gebruiken als verplaatsings- en aanvalsmiddel. Met simpel te gebruiken controls slinger je het in de gewenste richting om blokken te breken, jezelf op te trekken naar een hoger gelegen platform of het op te nemen tegen een vijand. Hoewel, vijand is een wat te grote term. De snelheid van het spel is duidelijk gericht op de wat jongere gamer en zij krijgen voldoende tijd om hun stekker in de juiste richting te sturen, al dan niet nadat ze deze verlengd hebben door het vinden van een power-up. Het zorgt tevens voor redelijk voorspelbare eindbazen wanneer we kijken naar hun aanvalspatroon, hun verschijning is wat dat betreft interessanter te noemen.


Om de ietwat herhalende gameplay te onderbreken zul je in één level per wereld in een voertuig moeten stappen. De kwaliteit loopt helaas sterk uiteen, van een leuke sectie op een skateboard tot een tergende ervaring met een onderzeeër. Het is te begrijpen dat de ontwikkelaar iets meer variatie aan wilde brengen in de gameplay, maar de traagheid waarmee de onderzeeër zich laat besturen laat je al snel terugverlangen naar de basis.

Een andere manier waarop getracht is de spelduur op te rekken is door je aan het einde van een level aan het Destination Wheel te laten draaien. Iedere wereld, met zes levels en een baasgevecht, zijn in een cirkel vormgegeven. Door een draai aan het wiel zal bepaald worden hoeveel stappen je voorwaarts mag zetten en op welk level je terecht komt. Het grote nadeel is dat je soms levels meermaals moet spelen omdat dat de geluksfactor de overhand neemt. Hier komt bij dat je enkel tegen de baas aan mag treden als je ieder level binnen de wereld hebt voltooid. Nu kun je dit systeem met in-game geld beďnvloeden, maar toch voelt het als een goedkope manier om de spelduur op te rekken.


Dit valt des te meer op omdat Zip Lash dit helemaal niet nodig heeft. Ieder level zit vol met te verzamelen collectibles die weliswaar geen toegevoegde waarde hebben in termen van gameplay, maar me toch steeds weer terug deden keren. Wanneer je een baas verslaat kun je ieder level binnen deze wereld zelf selecteren en zo op eigen tempo (opnieuw) verkennen. Onder de collectibles vinden we onder andere drie kleine robotjes – de zogeheten Chibi-Tots –, munten en snoepgoed dat uit de echte wereld is weggestapt. Dit laatste is opvallend, door begeleidende informatie als de historie van het product voelt het als misplaatste product placement. Als oudere gamer ben ik hier immuun voor, maar ik kan me zo voorstellen dat kleinere kinderen direct de drang voelen om zelf naar het snoepgoed te grijpen. Is dit alles in termen van herspeelbaarheid nog niet genoeg, dan krijg je na het voltooien van een level nog een nieuwe opdracht, namelijk het vinden van een alienkind en deze op de juiste locatie afleveren. Een beloning openbaart zich in de vorm van een nieuw kostuum, waardoor het aan replaywaarde wel snor zit.

Samen met de game verschijnt er ook een Amiibo, die tevens gebundeld zit bij de fysieke uitgave van het spel. Door het figuur in te scannen krijg je toegang tot de krachtigere variant Super Chibi-Robo. Je bewegingssnelheid neemt toe en je batterij zal krachtiger worden, zodat je meer tijd krijgt om een level te doorlopen. Scan je de Amiibo in binnen je Chibi-House dan verschijnt een capsulemachine met daarin te verzamelen figuurtjes door er in-game geld in te gooien. Door hoge scores in levels te behalen zal de rating van je Amiibo toenemen en krijg je sneller toegang tot zeldzamere figuren. Het heeft geen meerwaarde voor het spel zelf, maar is wederom een leuke manier om extra spelplezier uit de game te halen. Ook andere Amiibo's zijn te gebruiken, hoewel het zich hier beperkt tot het verkrijgen van extra in-game munten.


Chibi-Robo! Zip Lash kan op twee manieren bekeken worden. De kritische gamer in mij zou vraagtekens zetten bij het gebruik van Chibi-Robo als personage in een game als deze. Wilde Nintendo het spelfiguur nog eens van stal halen om te kijken hoe diens populariteit ervoor staat? En had de gameplay niet iets diepgaander kunnen gaan om wat meer uitdaging te bieden? Nee, natuurlijk niet, zo spreekt het kind in mij! De makkelijk op te pakken gameplay, de vele collectibles en de kleurrijke werelden spreken tot de verbeelding. Het neemt niet weg dat het spel zeker niet perfect is, getuige onder andere de rare level-select en onnodige missies met voertuigen, maar Chibi-Robo hoeft zeker nog niet afgeschreven te worden.
Beoordeling
70
Een robotje van nog geen tien centimeter die de wereld moet redden, dat is het simpele verhaal van Chibi-Robo! Zip Lash. De gameplay gaat ook niet veel dieper, maar is daarmee ideaal voor een jonger publiek. Zij hebben al snel door hoe je de stekker van Chibi-Robo op verschillende manieren gebruikt. Het is jammer dat de ontwikkelaar de platformlevels heeft afgewisseld met secties waarin voertuigen centraal staan, deze werken namelijk een stuk minder goed, evenals de level-select die op een opvallende wijze tracht de spelduur te verlengen. Dit kan namelijk makkelijk overgelaten worden aan de vele collectibles, er is dan ook voldoende reden om steeds weer terug te keren en de levels volledig uit te kammen.


08:20  Shovel Knight
16:13  Nieuwe Nintendo Direct op 12 november
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Chibi-Robo! Zip Lash
Type:
Game
Releasedatum:
06-11-2015
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:



Meer media