Sinds diens aankondiging in 2012 is het nieuws rondom Kaio: King of Pirates uiterst opvallend te noemen. Het spel zou zelfs al enkele jaren afgerond zijn, aldus ontwikkelingshoofd Keiji Inafune, maar een release bleef al deze tijd uit.
De laatste keer dat we iets van de game vernamen was in 2013, toen werd gezegd dat het spel een jaar later uit zou moeten komen. Dit gebeurde echter niet en vandaag blijkt waarom: uitgever Marvelous, die zo'n vier miljoen dollar in de titel stak, heeft het project geannuleerd.
Kaio: King of Pirates was gebaseerd op Romance of the Three Kingdoms, maar zou ons dierlijke piraten in plaats van historische figuren brengen. In eerdere interviews gaf Inafune aan dat het spel uiteindelijk een trilogie moest vormen. Zijn gedachte was dat zijn interpretatie van een klassiek verhaal het westen aan moest spreken.
Opvallend genoeg is in het persbericht van de annulering te lezen dat Kaio: King of Pirates een console titel was, terwijl wij de game enkel kenden als een Nintendo 3DS titel. Door veranderende omstandigheden in de gamemarkt, alsmede door andere moeilijke situaties, is uiteindelijk besloten om de ontwikkeling op te geven. Inafune heeft zelf nog geen reactie gegeven op het nieuws.
|