Informatie vanaf de E3 komt altijd in delen naar buiten, het is om die reden dat Far Cry 4 al veel aandacht bij ons heeft gehad, maar nog lang niet alle informatie van de game is verteld. Onderstaand een overzicht van de laatste info.
- Gedurende de presentatie bij Sony zagen we op een gegeven moment een stuk waarin een tweede speler het hoofdpersonage bij kon staan. Deze drop-in, drop-out multiplayer zal een beloning geven aan beide spelers, maar zal je tegelijkertijd niet helpen om progressie te boeken in de singleplayer. Deze coöperatieve mode draagt de naam Guns for Hire en vormt geen aparte mode, maar sluit naadloos aan bij de sandbox die ze ook voor de singleplayer gebruiken.
In gesprek met PC Gamer laat director Alex Hutchinson weten dat je singleplayer progressie tijdelijk stilgezet zal worden op het moment de coöperatieve gameplay is ingestart. Beiden vergaren op dit moment ervaring en mogen de andere beloningen behouden, en ook side-activities als het bevrijden van outposts zal worden bewaard, maar al het andere zal niet worden opgeslagen.
- Het doel van de ontwikkelaars is om Far Cry 4 meer realistisch te maken dan zijn voorgangers. Side-activities worden hierdoor bijvoorbeeld meer binnen het hoofdverhaal geďntegreerd in plaats van er los naast geplaatst te worden. Een andere manier waarop realiteit naar voren moet komen is het gedrag van de dieren. Zij kunnen bijvoorbeeld ook op locaties komen waar jij staat, waardoor je je niet te snel veilig zult moeten wanen.
Ondanks deze verschuiving naar meer realisme zullen de populaire, gekke elementen uit Far Cry 3 terugkeren, denk aan het drugsgebruik uit deze titel. Wel willen ze dit soort scenes meer als gameplay integreren en moeten het geen passieve cutscenes of stukken zijn waarin we enkel rondlopen.
- Gekeken naar Far Cry 3, in deze titel kon je op dieren jagen en hun huid villen om geld mee te verdienen. Het is deze feature die terugkeert in Far Cry 4, toch is er één uitzondering: we kunnen geen jacht maken op olifanten om deze te villen. Volgens de ontwikkelaar zijn het majestueuze beesten en voelt het simpelweg niet goed om deze te vermoorden.
Het doet vermoeden dat de ontwikkelaar de olifant als je grootste vriend in de game wil integreren, maar toch is ook dit niet het geval. Er zijn weliswaar secties waarin je op een olifant kunt rijden, toch kun je ze ook beschimpen of schoppen zodat ze op je af komen rennen. Hoewel niet genoemd lijkt het een manier om bijvoorbeeld doorgangen te forceren.
|