Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie, waarbij onze aandacht vandaag verschuift naar Cliff Bleszinski, alias CliffyB, alias Dude Huge.
Clifford Michael Bleszinski die zijn naam wijselijk afkortte naar Cliff Bleszinski, werd geboren op 12 februari 1975. Hij groeide samen op met verschillende broers onder wie Tyler Bleszinki die een bekende sportjournalist is. Cliff aan de andere kant was minder geďnteresseerd in sport, hij was namelijk een grote fan van videogames. Hij speelde onder andere games als Super Mario Bros. en The Legend of Zelda, waarbij Shigeru Miyamoto één van zijn idolen was. Hij begon zelfs op jonge tijd games te ontwikkelen en maakte zijn eerste spel op elfjarige leeftijd. De verlegen tiener amuseerde zich volop met de ontwikkeling van games. Het maakte hem niet populair op school, waar één van de 'jocks' hem beledigend de bijnaam 'CliffyB' gaf. Het inspireerde Bleszinski om te werken aan zijn verlegenheid en wat stoerder te worden. Hij begon zelfs de bijnaam CliffyB vrijwillig te gebruiken voor zijn stoerdere persoonlijkheid.
CliffyB gaf de gameontwikkeling echter niet op. Zijn eerste commerciële game was The Palace of Deceit: Dragon's Plight dat hij zelf op zeventienjarige leeftijd uitbracht. Hij verstuurde zijn eerste commerciële game ook naar Tim Sweeney, de oprichter en eigenaar van Epic MegaGames. Sweeney was onder de indruk van The Palace of Deceit, en hij besloot Bleszinski aan te werven. Hij werkte eerst mee aan Dare to Dream Volume One: In a Darkened Room, dat in 1993 verscheen. Hij mocht daarna Jazz Jackrabbit ontwerpen. De PC-game werd een platformer die geďnspireerd was door Super Mario Bros. Het spel was een succes en er verschenen dan ook meerdere opvolgers. Bleszinski kwam bijvoorbeeld met Jazz Jackrabbit: Holiday Hare 1994 en 1995. Hij werkte ook mee aan Jazz Jackrabbit 2 dat debuteerde in 1998. De game werd één van de eerste spellen met een uitgebreide level-editor.
Promotie Gears if War
Jazz Jackrabbit 2 was een leuke game, maar het spel is een detail in de geschiedenis van Epic. De game wordt namelijk compleet overschaduwd door Unreal, een prachtige First Person Shooter die eveneens in 1998 verscheen. Dat was namelijk de game die Epic Games echt op de kaart zette. De ontwikkeling van Unreal startte in 1994, waarbij de ontwikkeling dus vier jaar in beslag nam. Gedurende vier jaar werkte bijna de volledige studio – onder wie Bleszinski – mee aan het spel om het zo indrukwekkend mogelijk te maken. Het succes van Unreal bepaalde meteen de richting van Bleszinski's carričre. Hij zou zich jarenlang bezighouden met shooters. Na Unreal en Jazz Jackrabbit 2 werkte Bleszinski als designer mee aan spellen als Unreal Tournament, Unreal Championship en Unreal Tournament 2. Na Unreal Championship 2: The Liandri Conflict, dat in 2005 verscheen, kreeg Bleszinski opnieuw een belangrijke taak. Hij werd lead designer voor Gears of War, de Xbox 360 exclusive van Epic Games.
De ontwikkeling van Gears of War was een belangrijke mijlpaal voor Bleszinski. Hij speelde jarenlang een grote rol binnen Epic Games, maar zijn bekendheid naar de buitenwereld was zeer beperkt. Hij bleef namelijk op de achtergrond terwijl Epic Games medeoprichter Mark Rein het uithangbord voor de Unreal-franchise was. Hij zou oorspronkelijk ook op de achtergrond blijven voor Gears of War, de game was namelijk oorspronkelijk een First Person Shooter onder de naam Unreal Warfare zodat Rein opnieuw de promotie zou voeren. De game groeide echter uit tot een nieuwe ervaring nadat Bleszinski de shooters kill.switch en Resident Evil 4 speelde. Hij nam het coversysteem van kill.switch en het cameraperspectief van Resident Evil 4 over waardoor Unreal Warfare uitgroeide tot Gears of War. Bleszinski werd meteen het publieke uithangbord van Gears of War, een game die hij onder andere toonde op de Electronic Entertainment Expo persconferenties van Microsoft.
Cliff Bleszinski en Lauren Berggren
Bleszinski werd hierdoor een publiek gezicht, een bekendheid die versterkt werd door de sterke commerciële en kritische ontvangst van Gears of War. Hij mocht dan ook twee vervolgen maken die verschenen in 2008 en 2011. Het succes van Gears of War was een grote opsteker want Bleszinski beleefde destijds een turbulente periode. Hij was namelijk verwikkeld in een moeilijke echtscheiding met zijn eerste vrouw. De naam van Gears of War hoofdpersonage Marcus Fenix is dan ook deels symbolisch voor zijn persoonlijke leven. Het was een periode van wedergeboorte voor zijn liefdesleven, zijn huwelijk was gestorven en hij moest opnieuw beginnen te daten. Het succes van Gears of War werd opgevolgd door het succes in zijn persoonlijke leven. Hij ontmoette Lauren Berggren, zijn coöp-vriendin voor het leven. Het koppel stapte in 2012 in het huwelijksbootje, waarmee het jaar 2012 een duidelijk keerpunt werd.
Het huwelijk was namelijk één van twee grote stappen die Bleszinski ondernam in 2012. Hij nam ook afscheid van Epic Games. Bleszinski besloot een eigen, kleine ontwikkelstudio op te richten om de volgende stage in zijn carričre in te zetten. We hebben dus zeker nog het laatste niet gezien van Cliff Bleszinski.
|