Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
First View:

Dying Light


Door Rene Groen op 19-10-2013 om 07:56
Bron: Gamed

Techland bracht ons in 2011 de titel Dead Island. Een tropisch paradijs werd overstroomd door zombies, waarbij de strijd tegen deze ondoden nog eens werd voortgezet in de eerder dit jaar uitgebrachte sequel. Dat de ontwikkelaar nog niet klaar is met zombies bewijzen ze niet door een derde Dead Island titel te creëren, in plaats daarvan werken ze aan het in 2014 te verschijnen Dying Light.

Hoewel ze de Dead Island serie dus vooralsnog laten voor wat het is zien we wel meteen een overeenkomst wanneer we de titels naast elkaar leggen: ook Dying Light bevat een open wereld waarin de speler kan gaan en staan waar hij wil. Dit laatste mogen we overigens letterlijk nemen, kennen veel (zombie)titels vooral horizontale gameplay dan komt hier ook verticale gameplay centraal te staan. Ze doen dit door een free-running systeem te gebruiken, waarbij de naam Mirror’s Edge meteen boven komt. Ook in Dying Light springen we vloeiend van dak tot dak, om uiteindelijk via het hoofd van een zombie weer terug te keren op de grond. Het opzoeken van deze hogere delen in de wereld is een goede manier om de geďnfecteerden te ontlopen, totdat de nacht aanbreekt.


De dag staat in Dying Light namelijk in schril contrast met de nachtelijke uurtjes. Overdag draait het om verkenning, het zoeken naar betere middelen om je te weren tegen de Biters, zoals de geďnfecteerden officieel heten. Hoewel je nog altijd op moet passen dat ze je niet te pakken krijgen heb je, al dan niet door het gebruik van gevonden wapens, een goede kans om te ontkomen. Begint het daarentegen donker te worden dan zullen de zintuigen van de Biters aanzienlijk toenemen. Hoewel hun zicht nog altijd beperkt is beschikken ze over een beter gehoor en zijn ze stukken agressiever wanneer ze je eenmaal opmerken. Door de straten en over de daken rennen is niet langer een optie, je zult voorzichtiger te werk moeten gaan om niet ontdekt te worden.

Het erop uit trekken doe je niet voor je plezier. Hulpmiddelen zijn schaars en je bent niet de enige overlevende, waardoor ieder teken van een beter leven aangegrepen moet worden. Het zou hierdoor zomaar kunnen dat je op weg bent naar een dropping van goederen, in de hoop dat je deze eerder zult bereiken dan een ander. Het zou ook zomaar kunnen dat een andere groep overlevenden een samenwerking is aangegaan en eveneens op zoek is naar dezelfde gedropte middelen. Tussendoor bieden zich echter sidequests aan die je aan kunt nemen, maar die je ook kunt laten rusten. Wanneer een jong meisje in nood is vanwege een Biter kun je de held uithangen door haar te redden, hetgeen je tijd zal kosten. Deze tijd is kostbaar omdat je daardoor mogelijk niet tijdig terug bent op je basis en je de weg in het donker zult moeten vervolgen, met alle mogelijke gevolgen van dien. Gelukkig sta je op deze momenten niet geheel machteloos, je beschikt namelijk over een sensor die je laat zien of er zich zombies in je buurt bevinden. Deze Night Sense in combinatie met een snelle 180 graden draai kan zomaar eens het verschil maken tussen leven en dood.


We haalden ze al eerder aan: de geďnfecteerden, de zombies die in deze game de Biters heten. Het is de verzamelnaam voor een grotere groep, waarbij bij sommigen het infectieproces nog in volle gang is. Deze zogeheten viral zombies zijn nog gedeeltelijk mens, inclusief hun trekjes. Wanneer ze zich bovenop je storten moet je dan ook niet gek staan te kijken als ze toch nog even hun excuses aanbieden. Wel geheel geďnfecteerd zijn de volatile zombies, de sterkste en meest gespierde soort die je tegen zult komen. De hoogte opzoeken is voor deze zombiesoort ook geen oplossing, ook zij zullen op gebouwen klimmen om je simpelweg achterna te komen.

Dying Light belooft met al het bovenstaande een spannende en intensieve game te gaan worden, toch is er nog geen duidelijkheid over het achtergrondverhaal. Wel weten we dat je bij een pre-order (en later middels DLC) toegang krijgt tot de multiplayer mode Be the Zombie. Zoals de naam al aangeeft zullen spelers alhier de rol op zich nemen van een night hunter, een dodelijke jager die zijn doelen op hoge snelheid benadert en tevens een tentakel heeft om andere spelers op afstand te grijpen. Voor meer details over zowel de game singleplayer als deze mode zullen we nog even geduld moeten hebben tot de game volgend jaar op de PC, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3 en PlayStation 4 verschijnt.


09:47  Fable Legends
07:53  Need for Speed: Rivals met AllDrive trailer
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dying Light
Type:
Game
Releasedatum:
30-01-2015
Ontwikkelaar:
Techland
Uitgever:
Warner Bros.
Media:








Meer media