Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Review:

Fuse


Door Rene Groen op 03-06-2013 om 12:35
Bron: Gamed

Ontwikkelaar Insomniac Games werkt sinds de PlayStation 2 aan slechts twee exclusieve series, te weten Ratchet & Clank en Resistance. De tijd dat ze alleen voor de PlayStation ontwikkelen ligt achter ons nu Fuse in de winkels ligt, een coöperatieve shooter voor zowel de PlayStation 3 als de Xbox 360.

Toch had het niet veel gescheeld of Fuse had onder de naam Overstrike in de winkels gelegen. Meer dan een jaar na diens aankondiging werd besloten om de cartoony stijl te vervangen door een meer realistische uitstraling. Wat ons betreft een verkeerde keuze, want daar waar Fuse nog enigszins uniek had kunnen zijn door zijn vormgeving is Fuse dit niet. De meer realistische uitstraling hebben we in vele games voorbij zien komen en ook het verhaal is niet bepaald uniek te noemen. Een buitenlands goedje onder de naam Fuse, te gebruiken voor high-tech wapens, is gestolen en het is aan een viertal identiteitsloze huurlingen (zelfs hun hoofden ontbreken op de cover van de game) om deze terug te halen. Inderdaad, van het verhaal hoeft de game het niet te hebben.


Om toch iets meer diepgang aan te brengen heeft ieder van de vier karakters gelukkig wel zijn eigen kwaliteiten die defensief of offensief zijn in te schakelen. Te denken valt aan een schild waar je achter kunt schuilen of een Warp Rifle waarbij vijanden richting een zwart gat worden getrokken. Deze zogeheten Xenotech wapens zijn het sterke en unieke punt uit de game, aangezien ze vergezeld worden door standaard exemplaren als een Uzi, Sniper Rifle en Assault Rifle. Met al deze wapens dien je de acht tot tien uur durende singleplayer te klaren, waarbij coöperatieve gameplay duidelijk het uitgangspunt was. Met een team dat op elkaar ingespeeld is kun je de Xenotech wapens combineren tot dodelijke instrumenten, helaas hoeven solisten niet hetzelfde te verwachten.

Waar de game namelijk door de mand valt is de A.I. van de medestanders. Duidelijk is dat de speler het voortouw moet nemen aangezien zijn partners nogal wisselvallig zijn. Het ene moment staan ze op een afstandje toe te kijken zonder zich al te actief te mengen in het gevecht, terwijl ze op het volgende moment juist weer actief mee doen. Ook bepaalde situaties doen nogal humoristisch of juist irriterend aan, bijvoorbeeld wanneer ze je vertellen iets uit te schakelen wat je reeds gedaan had of vol in het vizier van de vijand blijven staan. Om deze wisselvalligheid op te vangen kun je op vrijwel ieder moment wisselen tussen de karakters, behalve als je net neergeschoten bent. Hoewel dit punt te begrijpen is, het zou immers erg makkelijk worden als je voortdurend een teamgenoot in kon schakelen om je weer op de been te brengen, bezit de A.I. niet altijd de intelligentie om je te helpen.


Het is helaas niet het enige punt dat schort aan de uitwerking van Fuse. Hoewel de wapens in het begin nog uniek aanvoelen kun je als speler al snel een strategie bedenken die je vrijwel de gehele game succesvol blijft gebruiken. Ook de inspiratieloze omgevingen, herhalende vijanden die vele kogels op kunnen vangen, matig geďmplementeerde platformelementen en zwakke uitwerking van het verhaal helpen niet mee om deze third-person shooter naar een hoger niveau te brengen. Toch heeft Insomniac Games getracht wat meer inhoud aan het product te geven door de Echelon-modus bij te voegen. Het betreffen ietwat aangepaste secties van de singleplayer waarbij je hordes vijanden moet overleven, echter ontbreekt het unieke element, het is namelijk niet anders dan de soortgelijke mode uit andere shooters. Een competitieve multiplayer zit overigens niet in het spel.

Om Fuse toch niet als een dertien in een dozijn shooter met absurde wapens aan te laten voelen verdien je ervaringspunten die je uit kunt geven binnen een skilltree. Onder andere een betere bepantsering, meer leven of het sterker maken van je wapens behoort tot de mogelijkheden en dit alles werkt op een simpele manier. Met een juiste verdeling van deze ervaringspunten is ook een deel van de problemen met betrekking tot de A.I. op te lossen, wanneer je ze namelijk helpt in de juiste categorieën lijken ze ineens beter in staat om goed na te denken. Het is wel weer jammer dat de skilltrees niet verschillen per karakter maar vrijwel identiek zijn, het had ze immers net iets meer identiteit gegeven wanneer er meer unieke elementen uit te bouwen waren.


Concluderend kunnen we stellen dat Fuse vooral interessant is voor een bepaalde groep, te weten de gamers die hun titels het liefst coöperatief spelen. In de singleplayer is de A.I. te wisselvallig om indruk te maken, maar zelfs als je het spel met drie vrienden speelt en de unieke wapens steeds weer op wisselende manieren met elkaar combineert blijven minpunten als herhalende vijanden en saaie omgevingen overeind staan. Het is jammer dat deze mindere punten zo zwaar drukken op de game, juist omdat de controls wel prima werken. Het is dan ook te hopen dat Insomniac Games terugkomt op haar standpunt om Fuse uit te werken tot iets groters dan één game, of ze moeten de ingezette koers wijzigen.
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   70
Graphics   50
Replay   50

Te wisselvallig om een grootse indruk achter te laten.
65


15:56  Battlefield: Bad Company 3 niet in de maak
12:34  Soul Sacrifice toont DLC
 Reacties (10)
 Pagina: 1
Mafusto op 03-06-2013 om 12:52 [Niv: 115 / Exp: 5756]
Jammer dat Insomnia games zo aan het wegzakken is. Ik hoop dat ze snel weer games maken waarin ze wel goed zijn, zoals ze hebben aangetoond met Spyro en Ratchet and Clank.

Bever Warrior op 03-06-2013 om 13:07 [Niv: 71 / Exp: 3535]
Was wel te verwachten. Jammer ik heb wel een zwak voor insomniac. Hoop dat ze nog eens met een nieuwe Ratchet & clank komen voor PS4 idd.

Gewijzigd door Bever Warrior op 03-06-2013 om 13:07

elemeNt op 03-06-2013 om 13:24 [Niv: 129 / Exp: 6440]
Dat zag ik inderdaad ook al aankomen na de eerste beelden van de game. Had gewoon van begin af aan al weinig potentie om een succes te worden. De reboot heeft er niet veel anders van gemaakt.

insignificat op 03-06-2013 om 15:11 [Niv: 92 / Exp: 4590]
weer een ontwikkelaar die zijn loyaliteit laat vallen

Bever Warrior op 03-06-2013 om 16:05 [Niv: 71 / Exp: 3535]
Is een beetje jammer idd, maar je kan het ook zo zien. Ze hebben wel veel voor Sony betekend.

Ze hebben het nu ook niet makkelijk denk ik. Dat ook nog. Het is toch ook niet uitgesloten dat ze nog exclusives maken voor PS?

Gewijzigd door Bever Warrior op 03-06-2013 om 16:12

Codewarrior op 03-06-2013 om 16:10 [Niv: 110 / Exp: 5485]
bomba

Boogieboyz op 03-06-2013 om 20:33 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Op andere (engelstalige) websites kom ik anders goeie reviews tegen. Kritische nl'ers weer he? Game is goed, maar wellicht is fullprice idd een beetje overderven. Uit de aanbiedingenbak vissen dus. Niet teveel naar andermans mening en cijfer kijken (hier dus) en de game laten liggen. Misschien vind je em wel leuker dan je dacht. Iedereen gaat er door dit artikel maar van uit dat het niks is en speelt het niet eens. Er is een demo. Probeer die iig ff.

Ik vind het zo jammer dat mensen tegenwoordig alleen maar toppers willen (GTA, CoD e.d.) die zo hoog mogelijk scoren, en games die het ff wat anders doen vervolgens laten liggen, afblaffen en een lage score geven, en daarom zeg ik dit. Fuk de massa, durf te experimenteren.

Wegzakken...
Loyaliteit laten vallen...

Oh oh wat een krokodillentranen, wat een drama, kom op hee..

Boze reacties in 3... 2... 1...

Wapkaak op 03-06-2013 om 21:11 [Niv: 49 / Exp: 2426]
@ ikzoekruzie Je bent toch dom als je blind op een review af gaat. Kijk zoizo eerst gameplay voordat ik iets koop. En deze is niet boos haha, nu dan miss 3... 2... 1... :p

Rene Groen (Eindredacteur) op 03-06-2013 om 21:23 [Niv: 747 / Exp: 37359]
@ ikzoekruzie: Metacritic rating op de Xbox 360 is een 64 en op de PlayStation 3 een 67.

Daarnaast is het nogal opvallend dat je mensen oproept het spel vooral uit de aanbiedingsbak te vissen omdat het zijn volledige prijs niet waard is, om vervolgens te zeggen dat gamers het spel niet moeten laten liggen.

Boogieboyz op 04-06-2013 om 03:30 [Niv: 303 / Exp: 15154]
@Wap
Huh, wie zegt dat ik op reviews afga Ik bepaal zelf wel wat ik leuk/goed vind. Ik heb een eigen mening, hoera.

@rene
67% betekent nog altijd dat meer de de helft het spel wel goed vind. Misschien was ik verder te langdradig (wat de rest van je comment betreft) maar ik bedoel simpelweg dat de game een kans verdient en dat mensen het niet zomaar moeten laten liggen vanwege een beetje slechte review. En dan die wegzak en loyaliteit onzin... omfg

En aangezien ik meestal bij dit soort games reacties zie als "die vis ik later wel uit de bak" gebruikte ik dat alvast in mn eh.. pleidooi

Gewijzigd door Boogieboyz op 04-06-2013 om 03:32

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Fuse
Type:
Game
Releasedatum:
31-05-2013
Ontwikkelaar:
Insomniac Games
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media